Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 448 visningar
11 svar

poker vs svamp

Birgitta F

7 dec 2006 kl. 22:03

är man då inte helt galen….spelar poker samtidigt som man tittar på eventuella mörka nagelskivlingar…...

0 213 visningar
4 svar

gunhild

klas jaederfeldt

19 dec 2006 kl. 17:15

har du skickat kröset?

0 222 visningar
2 svar

2 svampar

Hans Myhre

21 dec 2006 kl. 20:20

Hvilke? Det ble visst bare 2 bilder der det skull vært 3 så her er 2 til.

0 198 visningar
2 svar

Skulle bara....

Nina H, Sthlm norr

21 dec 2006 kl. 18:27

.....hämta lite mer mossa i skogen!
Men hjälp vad svamparna syns bra mot snön.
Glömmer både tid och rum, degen som jäser över och datorn som står och tuggar…...
Å titta, där är ju frostvaxingarna som jag letat så efter. Hukande under en GRAN minsann! Lite kantareller på stigen och trattisar lite här och där. Lätt att bryta av dem. Mmmmm det får bli svampsoppa imorgon, bra kontrast till all julmat.

0 313 visningar
16 svar

Julgran

Totte Gbg

20 dec 2006 kl. 17:03

En fin julgran har vi här i Göteborg även om snön inte kommit hit än….o en härlig solig bild från Amundön idag.

0 186 visningar
3 svar

Var så god per.

Gunhild

20 dec 2006 kl. 20:06

Här kommer en liten present till dig per. Ser dom likadana ut där nere hos dig som uppe hos mig i Västerbotten?

0 327 visningar
9 svar

Några svampar

Tony S

20 dec 2006 kl. 08:14

Från i söndags. Det är bara allmäna arter, men kanske lite kul att testa sig på ändå. Bildkvaliten är väl inte den bästa, men det gör ju bara utmaningen lite tuffare. ;O)

nr 1. på sågytan av lövved
nr 2. på sågytan av barrved
nr 3. på en tallåga
nr 4. på obest. stubbe
nr 5. vid en bokstubbe
nr 6. på bokved

0 270 visningar
7 svar

Nu regnar det igen!!!

Gunhild

20 dec 2006 kl. 16:29

dessutom på frusen mark och det är skithalt dom pratar inte om annat på radion just nu. Skolbussar har fått ställa in, och i väntan på grusbilen står bilarna på parkeringar överallt.
Man varnar fotgängare för övergångsställena eftersom bilarna inte kan stanna. Alla bussar i Umeå har fått stå stilla en timme också i väntan på grusbilen, undrar hur många det finns?

0 205 visningar
3 svar

Ha en skön

Lena M

20 dec 2006 kl. 19:52

kväll alla, önskar jag ifrån Torsåker , Gästrikland.

0 271 visningar
4 svar

Vem efterlyste...

Gula

21 dec 2006 kl. 14:26

Vem efterlyste gummiringar till konservburkar??? Hittade 10st oanvända hemma i skåpet, c. 9cm från kant till kant!

0 272 visningar
4 svar

Sydliga tickor

Gunhild

20 dec 2006 kl. 23:13

Denna fina zonerade ticka finns inte här uppe i Västerbotten. Jag fotade den i trakten av Skövde.
Ni sörifrån vet väl säkert vilken det är.

0 286 visningar
4 svar

Växer på Rönn

Tina Nordberg

20 dec 2006 kl. 12:42

De här började växa på stöttan som vi tog till plommonträdet.De är ulliga och lika gosiga som videkissar.De står i trädgården.
Den största är ca 70 mm och de minsta är ca 15 mm.
Kan någon hjälpa mig med dessa.

0 198 visningar
4 svar

Historiskt forum

Mossning

21 dec 2006 kl. 00:35

Någon kanske är intresserad av det här forumet:

http://www.historiska.se/histvarld/forum/default.asp

0 251 visningar
10 svar

Grotta

Lena M

20 dec 2006 kl. 17:01

i myrstack som jag såg idag, vem har gjort detta ?

0 212 visningar
1 svar

Dallergröppa?

Alf Pallin

20 dec 2006 kl. 23:54

Är detta verkligen dallergröppa?
Har inte sett den så röd tidigare utan mera åt det grågula.

0 242 visningar
1 svar

Nu skiner solen i Skåne

Dorota

20 dec 2006 kl. 20:46

Solen skiner i Skåne

Har åkt tåg till Höör idag. Solen sken på de fantastiska skogar som jag tyvärr inte kunde besöka men som jag misstänker hade fortfarande ett och annat att bjuda på. Det pirrade i magen. Men vackert var det.
Hälsar Er alla på Forum God Jul och Gott Nytt år
Ni är ett fantastiskt Forum som jag tyvärr ser för sällan.
Vad sägs om alternativt julmat !!!!

0 189 visningar
24 svar

Det snöar!!!

Susanne E

19 dec 2006 kl. 14:15

Äntligen kommer snön!!! Härliga luddiga flingor i massor. Underbart! Får säkert ut också skotta till kvällen också. Wow!

0 267 visningar
3 svar

Skånes sista kantareller?

Ingrid&Andreas

20 dec 2006 kl. 00:45

Dessa kantareller plockades den 18/12 på Södersåsen NV Skåne

0 201 visningar
1 svar

djupfrysta

Lena M

20 dec 2006 kl. 12:47

trattkantareller, blek taggsvamp och en kantarell idag 20 dec.

0 211 visningar
2 svar

Tre från i dag

Gunhild

20 dec 2006 kl. 13:33

Den första verkar vara ettårig så den är nu nästan uppäten och angripen (svartnar) växer på al. Är inte säker på den.
Den andra, eldtickan har jag sett bli större och större för varje år, den finns på en rönn vid min promenadväg, liksom den tredje platt-tickan som kommer med nya fruktkroppar år från år.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone