Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 457 visningar
7 svar

Midvintersolstånd

Gunhild

22 dec 2006 kl. 23:07

så nu återvänder solen mer för var dag (ja i Kiruna får dom vänta tills i januari) jag tänker fira med att ta mig ett glas varm glögg och en pepparkaka.
Bilden är från Umeälven här nedanför.

0 191 visningar
2 svar

Dan före....

Gunhild

23 dec 2006 kl. 17:14

har varit helmulen med lite regnstänk och nollgradigt, nu på e.m. plus 4 grader och inget hopp om en vit jul. Jag har varit på långpromenad och kunde inte låta bli att fota några vedlevande. den första växer på sälg, den andra (med skivor under)på en impregnerad ledningsstolpe och den tredje på al. Jag vet vilka det är men någon kanske vill testa kunskaperna.

0 254 visningar
6 svar

Granen klädd.

Alf Pallin

23 dec 2006 kl. 18:36

Så här blev min julgran, men vad är det som ligger bland tomtarna under den?

0 230 visningar
7 svar

God Jul!

Hans Myhre

22 dec 2006 kl. 17:43

Tomterna måste ha etit for mycket av nogot. Oetlig svamp? eller for mycket fet julemat.
God Jul til alla!

0 251 visningar
8 svar

vad för något?

Bo Johnsson

22 dec 2006 kl. 21:21

3 arter fann jag idag!

0 335 visningar
18 svar

Jordskred på E: 6an

Gunhild

20 dec 2006 kl. 20:25

Vi gör en ny tråd av detta.
jordskred..
...på E6:an strax söder om där vi bor.Dottern som eventuellt var på väg hem hade inte lämnat jobbet i Trollhättan…fick panik ett tag hon kommer passera där om ca 3 timmar. Det myckna regnande har till sist underminerat vägbanan.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,959245,00.html

0 552 visningar
22 svar

Off-topic: Rimstuga

Susanne E

20 dec 2006 kl. 13:19

En tråd för alla som sitter och knepar och knåpar med att få ihop rim till julklapparna. Säkert kan vi hjälpa varandra även med det :-).

Kan någon hitta på ett klapprim till ett duntäcke? Eller en bok om kakel, klinker och mosaik?

0 345 visningar
3 svar

GUNHILD

klas jaederfeldt

22 dec 2006 kl. 15:15

hej du ditt brev kom i dag, tickan är en rökticka Bjerkandera fumosa, det första som man känner igen den på , är dess skitgula färg, samt den mörka linjen över rören, gör snitt med vasst rakblad
Kröset utan tviver sockerkrös Exidia saccharina, med de korvformade sporer som arten skall ha

0 220 visningar
4 svar

Svamp i naturreservat

Henrik

5 dec 2006 kl. 21:15

Jag fick tips om en bra sida som berättar om svamp i ett naturreservat i Söderamankand - Putbergen. Kanske ett bra tips för fler än mig som bor i trakterna av Södermanland. Bland annat så har det i reservatet hittats brödtaggsvamp, raggtaggsvam och goliatmusseron.

I länken finns mer läsning om detta.
http://www.d.lst.se/NR/rdonlyres/7F2350CF-9A61-4BC0-A72C-B16DEEDF7329/0/nr069_putbergen.pdf

Är det någon här som besökt området? Jag skulle gärna vilja veta lite mer om det.

0 225 visningar
7 svar

Å så var det klickandet..

Totte Gbg

15 dec 2006 kl. 11:42

Ja då klicker jag först på apelsinerna sen på menyse, skogen o allemansrätten så har jag gjort dagens goda gärning varje dag :)

0 263 visningar
7 svar

21 dec.-06

Gunhild

21 dec 2006 kl. 18:18

denna förjulsvinter kommer jag att minnas länge först alldeles för tidigt kallt med en massa snö, sen blidväder och barmark, sen äntligen snö igen veckan före jul, men nu milt och grönt igen. I dag upptäckte jag dessa svampar i mossan under några små tallar.
Synd att en bild blev suddig.

0 1156 visningar
18 svar

Brunkrös eller sockerkrös?

Gunhild

12 dec 2006 kl. 21:52

Hittade i dag brunt krös på en tallåga vad är det för sort?
Har frågat samma sak på en tråd fråga om krös.

0 179 visningar
5 svar

Årets sista ellere mitt livs sista???

Salasias

22 dec 2006 kl. 12:43

Har jag lyckats hitta rökslöjskivling idag? På årets sista svamptur (tror jag…)

Jag har inte smakat på dem än, men är det troligt att det är rökslöjskivlingar så ska jag smaka…

0 208 visningar
6 svar

1 svamp

Hans Myhre

21 dec 2006 kl. 20:35

Mitt fel at det inte ble 3 i første og 2 i andre forsøk på å legge inn bilder så derfor kommer 1 til. Hvilken?

0 205 visningar
4 svar

Susanne.E

Lena M

22 dec 2006 kl. 07:27

Söker efter drinklistan du la ut, var ?
Vi skall nämligen på middag ikväll och då kan de vara bra att tipsa dem vad de bör servera.
Tack på förhand

0 248 visningar
9 svar

3 nye svampar

Hans Myhre

22 dec 2006 kl. 00:33

Hvilke er de?

0 190 visningar
2 svar

Julsnö ?

Tina Nordberg

22 dec 2006 kl. 08:38

Det lilla vi hade försvann i natt,
det är +3 grader och varmare blir det. Till alla ni som ska ut och resa med bil i helgen, ta det lungt. Jultrafik kan vara livsfarligt.Om ni ska åka långt lägg till minst en ½ timme restid så ni slipper ni stressa.
Ha det gott

0 182 visningar
2 svar

3 svampar

Hans Myhre

21 dec 2006 kl. 20:15

Hvilke?

0 271 visningar
3 svar

Ätit olämplig svamp??

Gunhild

21 dec 2006 kl. 18:42

Jag lyfter upp detta inlägg som en ny tråd. Svampböcker ska man inte lita alltför mycket på eller???
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=43067&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&ipos=14
Nordisk familjeboks SVAMPBOK 1935 skriver att pluggskivlingen är lämplig som blandsvamp: konserveras nedsaltad eller marinerad.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone