Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Vargens jakt efter de 3 små grisarna pågor också under Jul tiden.
Kommer senare att berätta om mina svampintresse, de började 1946.
http://video.feber.se/feber/art/4029/god_jul/
Städar, bakar, rullar köttbullar och slår in klappar ?
Själv tar jag det med ro och tror att det blir jul iallafall, barnens jul. Och de bryr sig nog inte ifall det är städat i varje krymsle och vrå. Tänd några ljus, sätt på vacker musik och känn doften av hyacinter.
Jag sökte lite mer på forumet via den utmärkta sökfunktionen och hittade då denna länk.
http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa.asp?inr=13372&fnr=1&sok=&Start=300&Offset=50&ipos=4
Bland annat så finns det ett ganska nytt fynd av goliatmusseron från Halland. Så nog verkar det vara värt att söka efter den även i Småland.
God Jul på er allihop.
eller någon annan. Hur gör jag för att mina lökar skall klara sig om det smäller till och blir svinkallt nästa år. De är ju uppe 5 - 10 cm redan. Hjälper det om vi skalar av granen grenarna och täcker över?
Tidigare här på svampguiden har jag fört fram problemet för “non-tasters” att kunna skilja på skarpa och milda kremlor (gäller förstås även när man använder smaken för att identifiera andra svampar). I dagens (julafton) Dagens Nyheter finns på vetenskapssidan en intressant artikel om hur det antal smaklökar du begåvats med avgör hur känsligt ditt smaksinne är. Tyvärr hittar jag ingen länk men det kanske kommer.
En God och Smakrik Jul önskar jag alla på svampguiden!
har varit helmulen med lite regnstänk och nollgradigt, nu på e.m. plus 4 grader och inget hopp om en vit jul. Jag har varit på långpromenad och kunde inte låta bli att fota några vedlevande. den första växer på sälg, den andra (med skivor under)på en impregnerad ledningsstolpe och den tredje på al. Jag vet vilka det är men någon kanske vill testa kunskaperna.
Vi gör en ny tråd av detta.
jordskred..
...på E6:an strax söder om där vi bor.Dottern som eventuellt var på väg hem hade inte lämnat jobbet i Trollhättan…fick panik ett tag hon kommer passera där om ca 3 timmar. Det myckna regnande har till sist underminerat vägbanan.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,959245,00.html
En tråd för alla som sitter och knepar och knåpar med att få ihop rim till julklapparna. Säkert kan vi hjälpa varandra även med det :-).
Kan någon hitta på ett klapprim till ett duntäcke? Eller en bok om kakel, klinker och mosaik?
Jag fick tips om en bra sida som berättar om svamp i ett naturreservat i Söderamankand - Putbergen. Kanske ett bra tips för fler än mig som bor i trakterna av Södermanland. Bland annat så har det i reservatet hittats brödtaggsvamp, raggtaggsvam och goliatmusseron.
I länken finns mer läsning om detta.
http://www.d.lst.se/NR/rdonlyres/7F2350CF-9A61-4BC0-A72C-B16DEEDF7329/0/nr069_putbergen.pdf
Är det någon här som besökt området? Jag skulle gärna vilja veta lite mer om det.