Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 252 visningar
11 svar

Juldagen

Lena M

25 dec 2006 kl. 07:00

Godmorgon alla, julafton avverkad och ni är nöjda och glada förhoppningsvis. Skogen väntar, nya fynd att göra idag, eller blir det en dag i vilans tecken ?

0 201 visningar
3 svar

Nu är det Jul igen....

Franco Matli

24 dec 2006 kl. 10:19

Vargens jakt efter de 3 små grisarna pågor också under Jul tiden.
Kommer senare att berätta om mina svampintresse, de började 1946.
http://video.feber.se/feber/art/4029/god_jul/

0 218 visningar
0 svar

Jo då

Lena M

25 dec 2006 kl. 12:58

Några svampar trotsar årstiden ännu.
Den beiga skivlingen med ljust bruna skivor växte på en gammal väg och en ticka som var vit både på över och undersidan växte på en omkullfallen asp, tyvärr dålig bild. Vad är det för arter.

0 239 visningar
4 svar

Svampfynd julafton.

Alf Pallin

24 dec 2006 kl. 22:46

Tickor men vilka, dom två första har jag en vild gissning på rosenticka, växer på gammal granlåga.Den på bild i nästa inlägg växer på undersidan av en asplåga, har ingen gissning.

0 299 visningar
64 svar

Vad gör alla

Lena M

21 dec 2006 kl. 14:36

Städar, bakar, rullar köttbullar och slår in klappar ?
Själv tar jag det med ro och tror att det blir jul iallafall, barnens jul. Och de bryr sig nog inte ifall det är städat i varje krymsle och vrå. Tänd några ljus, sätt på vacker musik och känn doften av hyacinter.

0 312 visningar
1 svar

Goliatmusseron i södra Sverige

Eva G

23 dec 2006 kl. 23:41

Jag sökte lite mer på forumet via den utmärkta sökfunktionen och hittade då denna länk.

http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa.asp?inr=13372&fnr=1&sok=&Start=300&Offset=50&ipos=4

Bland annat så finns det ett ganska nytt fynd av goliatmusseron från Halland. Så nog verkar det vara värt att söka efter den även i Småland.

God Jul på er allihop.

0 227 visningar
6 svar

Hjälp Klas som jobbat på naturhistoriska

Birgitta D

23 dec 2006 kl. 22:15

eller någon annan. Hur gör jag för att mina lökar skall klara sig om det smäller till och blir svinkallt nästa år. De är ju uppe 5 - 10 cm redan. Hjälper det om vi skalar av granen grenarna och täcker över?

0 222 visningar
0 svar

Smaklökar

Karin Hedén

24 dec 2006 kl. 09:26

Tidigare här på svampguiden har jag fört fram problemet för “non-tasters” att kunna skilja på skarpa och milda kremlor (gäller förstås även när man använder smaken för att identifiera andra svampar). I dagens (julafton) Dagens Nyheter finns på vetenskapssidan en intressant artikel om hur det antal smaklökar du begåvats med avgör hur känsligt ditt smaksinne är. Tyvärr hittar jag ingen länk men det kanske kommer.
En God och Smakrik Jul önskar jag alla på svampguiden!

0 355 visningar
25 svar

God-Jul

Evus

17 dec 2006 kl. 15:29

önskar jag er alla här på svampforumet.

0 222 visningar
4 svar

God Jul !

Elisabeth Jansson

21 dec 2006 kl. 23:11

Med dessa bilder vill jag önska alla mina vänner på svampguiden
God Jul och Gott Nytt År!

Hur kom den dit???????????

0 455 visningar
7 svar

Midvintersolstånd

Gunhild

22 dec 2006 kl. 23:07

så nu återvänder solen mer för var dag (ja i Kiruna får dom vänta tills i januari) jag tänker fira med att ta mig ett glas varm glögg och en pepparkaka.
Bilden är från Umeälven här nedanför.

0 187 visningar
2 svar

Dan före....

Gunhild

23 dec 2006 kl. 17:14

har varit helmulen med lite regnstänk och nollgradigt, nu på e.m. plus 4 grader och inget hopp om en vit jul. Jag har varit på långpromenad och kunde inte låta bli att fota några vedlevande. den första växer på sälg, den andra (med skivor under)på en impregnerad ledningsstolpe och den tredje på al. Jag vet vilka det är men någon kanske vill testa kunskaperna.

0 250 visningar
6 svar

Granen klädd.

Alf Pallin

23 dec 2006 kl. 18:36

Så här blev min julgran, men vad är det som ligger bland tomtarna under den?

0 226 visningar
7 svar

God Jul!

Hans Myhre

22 dec 2006 kl. 17:43

Tomterna måste ha etit for mycket av nogot. Oetlig svamp? eller for mycket fet julemat.
God Jul til alla!

0 248 visningar
8 svar

vad för något?

Bo Johnsson

22 dec 2006 kl. 21:21

3 arter fann jag idag!

0 332 visningar
18 svar

Jordskred på E: 6an

Gunhild

20 dec 2006 kl. 20:25

Vi gör en ny tråd av detta.
jordskred..
...på E6:an strax söder om där vi bor.Dottern som eventuellt var på väg hem hade inte lämnat jobbet i Trollhättan…fick panik ett tag hon kommer passera där om ca 3 timmar. Det myckna regnande har till sist underminerat vägbanan.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,959245,00.html

0 550 visningar
22 svar

Off-topic: Rimstuga

Susanne E

20 dec 2006 kl. 13:19

En tråd för alla som sitter och knepar och knåpar med att få ihop rim till julklapparna. Säkert kan vi hjälpa varandra även med det :-).

Kan någon hitta på ett klapprim till ett duntäcke? Eller en bok om kakel, klinker och mosaik?

0 344 visningar
3 svar

GUNHILD

klas jaederfeldt

22 dec 2006 kl. 15:15

hej du ditt brev kom i dag, tickan är en rökticka Bjerkandera fumosa, det första som man känner igen den på , är dess skitgula färg, samt den mörka linjen över rören, gör snitt med vasst rakblad
Kröset utan tviver sockerkrös Exidia saccharina, med de korvformade sporer som arten skall ha

0 215 visningar
4 svar

Svamp i naturreservat

Henrik

5 dec 2006 kl. 21:15

Jag fick tips om en bra sida som berättar om svamp i ett naturreservat i Söderamankand - Putbergen. Kanske ett bra tips för fler än mig som bor i trakterna av Södermanland. Bland annat så har det i reservatet hittats brödtaggsvamp, raggtaggsvam och goliatmusseron.

I länken finns mer läsning om detta.
http://www.d.lst.se/NR/rdonlyres/7F2350CF-9A61-4BC0-A72C-B16DEEDF7329/0/nr069_putbergen.pdf

Är det någon här som besökt området? Jag skulle gärna vilja veta lite mer om det.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone