Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 252 visningar
1 svar

Dim skivling

Cecilia Sandberg

17 sep 2006 kl. 10:10

Jag blir lite förvirrad utav alla olika åsikter om rimskivling. ÄR den ätlig eller inte?!?! Har plockat massor o fryst in.. även givit bort!!

0 522 visningar
1 svar

Honungsskivling?

Mårten Wall

17 sep 2006 kl. 10:37

Denna svamp växer på en björk i Sollentuna, från rötterna och ca 3 meter upp på stammen. Kan det vara någon honungsskivling?

0 272 visningar
0 svar

Rimskivling naturligvis

Cecilia Sandberg

17 sep 2006 kl. 10:18

Jag menade naturligtvis Rimskivling inte dimskivling!!

0 607 visningar
26 svar

Blomkålssvamp

Ola

10 sep 2006 kl. 15:52

Hej!

Bild från en lyckad skörd av Blomkålssvamp

0 250 visningar
1 svar

Hjo

Annette Landin

17 sep 2006 kl. 09:47

Nån som har varit ute i skogarna kring Hjo nu…tänkte åka ner snart å är nyfiken på tillgång…

0 261 visningar
3 svar

Vad är detta?

Lars R

17 sep 2006 kl. 01:00

Hej,

kan någon berätta vad det här är för svamp? Ser ut som en stolt fjällskivling på ovansidan, men har inte skivor under och ingen ring på foten. Storleken är ca 15 cm i diameter.

0 319 visningar
12 svar

Dagens modell 2

Franco Matli

15 sep 2006 kl. 19:36

Bilden hängde inte med

0 251 visningar
3 svar

Generad flugsvamp m.fl.

Bengt Sandh

16 sep 2006 kl. 19:10

Lite fler bilder från dagens utflykt…

0 249 visningar
4 svar

i vår missskötta gräsmatta

klas jaederfeldt

16 sep 2006 kl. 22:14

i vår “mossmatta” dök det upp i dag ett 20tal små svarta jordtungor, dom är för små att ge ett namn ännu, där ser man vilka fynd man kan göra hemma om man misssköter gräset så mossan tar över

0 273 visningar
4 svar

Sidenticka?

Olivia

11 sep 2006 kl. 11:39

Sådana här har jag aldrig sett förut, men i år finns de nästan överallt! Som vanligt stämmer inte verkligheten riktigt med böckerna! Det är väl en sidenticka?

0 347 visningar
9 svar

En ticka till!

Olivia

16 sep 2006 kl. 16:27

Kan det möjligen vara Cinnoberticka? Det vore kul!

0 259 visningar
4 svar

Svat svamp i stuvningen

Monica

16 sep 2006 kl. 21:11

När jag stekte mina taggsvampar idag blev en svamp svart. Törs jag äta?

0 376 visningar
31 svar

Mer bilder

Lena B

16 sep 2006 kl. 16:25

Här kommer 2 bilder till. Svampar är ju så tacksamma att fota, de är ju så vackra.

0 444 visningar
9 svar

Vilken sort?

Eva E

16 sep 2006 kl. 20:18

Det ser ut som en murkla men ingen av bilderna i guiden stämmer.Jag undrar om någon kan ha en idé. Jag tycker att hatten är mörkare i verkligheten än vad den blev på bild, säkert pga kamerablixten. Ihålig fot, brun skrynklig hatt som påminner om en liten hjärna. De här exemplaren är ca 4 cm höga. Plockade utanför Göteborg.

0 252 visningar
0 svar

Hur ofta?

Birgitta D

16 sep 2006 kl. 21:20

Eftersom svamp är mitt näst störst intresse efter Bridge och jag har tid för skogen undrar jag hur ofta kan man äta svamp. Vi hade en fråga tidigare om en som ville införa svamp i vardagsmaten.

0 2170 visningar
6 svar

Kosopp

Nina

16 sep 2006 kl. 13:59

Jag har hört benämningen kosopp för något som i mina ögon ser ut som örsopp, någon som vet om det är ett gammalt namn som används i folkmun fortfarande?

0 3879 visningar
9 svar

Gallsopp eller finluden stensopp?

Alex

15 sep 2006 kl. 22:35

Hej,

jag är nybörjare och kan bara gissa vad det är för svamp. Men en sak vet jag - det är att det finns en gallsopp som är bitter!

0 318 visningar
1 svar

Gallsopp bland björksoppar?

Alex

16 sep 2006 kl. 20:18

Som redan nämt i forumet

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=23576&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&8

är jag nybörjare, men enligt all information som jag har fått hittills tror jag att den i mitten är faktiskt en gallsopp. Har jag rätt är det min första gallsopp som jag har hittat och identifierat rätt. ;)

0 1722 visningar
4 svar

Quorn ger svampallergi?

Robert W.

15 sep 2006 kl. 15:51

Hej,

En kompis till mig sa att hon hade blivit “allergisk” mot svamp efter att hon hade ätit köttderivatet “quorn” för att kunna äta middag med sin vegitariska dotter.

Hon älskar svamp och tycker det är väldigt trist. HOn får svårta magproblem om hon äter svamp, ex. kantareller och soppar, dock ej burkchampinjon.

Är det någon som har hört nå liknande?

Är det någon som vet hur man kan “vänja tillbaka” kroppen med svampen?

Tycker synd om henne så jag tänkte kolla hr.,

0 339 visningar
4 svar

Helgul trumpetsvamp!?!

Björn, västerås

16 sep 2006 kl. 18:25

Hittade dessa (ca 20 st)...
Aldrig sett sådana tidigare (där hatten också är gul, kul iallafall.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone