Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 982 visningar
4 svar

Att äta Amanita Muscaria

Lyckodag

20 aug 2006 kl. 00:46

0 220 visningar
4 svar

lömsk flugsvamp 2

klas jaederfeldt

25 aug 2006 kl. 22:46

denna bilden var det micke

0 215 visningar
7 svar

vit konstig svamp

gerard öhman

25 aug 2006 kl. 18:50

nån som vet vad detta är ?

tänkte först ‘ostronskivling’ pga utseendet men efter koll på webben insåg jag att det är nåt annat…..

hittad i en hålighet under en sten utanför kolsva

0 163 visningar
1 svar

Vad är detta för en svamp?

K.J.

25 aug 2006 kl. 23:42

Den är väldigt lik en pluggskivling men kan inte vara det eftersom skivlagret inte kan lossas lätt från hatten och foten är mörkbrun. Det är ingen riska heller eftersom skivorna är helt torra.

0 626 visningar
2 svar

Waran, svamp?

P.A.

25 aug 2006 kl. 22:48

Kan svamp skada effekten av läkemedelet waran på något sätt?

Vet att k vitamin inte går ihop med waran ...

0 198 visningar
2 svar

Svamp på underligt ställe

Tina Nordberg

25 aug 2006 kl. 09:00

Hittade en svamp igår som jag aldrig sett i en granskog förut. Hade tyvärr inte kameran med. Den hade smutsgul hatt, mörkgrön lite sträv undersida. Ingen fot.Ovansidan påminde lite om rör.Mjuk o mycket seg.Är det någon som kan ge mig ett svenskt namn på den ??????

0 425 visningar
2 svar

Streckvaxing, eller?

Michael Lundqvist

25 aug 2006 kl. 15:38

Hittade de här i ett ganska stort bestånd. Det närmaste jag kommer i min svampbok är Streckvaxing! Annat förslag, någon? Växtplats: öst om Gbg

0 259 visningar
2 svar

En konstig sopp

P.A.

25 aug 2006 kl. 21:45

Blir ej klok på denna sopp såg den i trådgården där hemma.

0 279 visningar
1 svar

kremlan

Tony S

25 aug 2006 kl. 22:10

Lägger till de övriga två bilderna jag hade på den kluriga kremlan.

0 284 visningar
3 svar

micke

klas Jaederfeldt

25 aug 2006 kl. 19:50

såg att expressen i dag visar bilder källa svampguiden.com

som du vet är lömsk flugsvamp min bild. hoppas du hunnit få betalt för den för nu kräver jag dem.
rätt åt dem om dom måste betala oss bägge

0 381 visningar
4 svar

vit flugsvamp?

Theresa WQ

25 aug 2006 kl. 17:52

Var idag med dottern på ridskolan. I hagen nära gatan massor av championer, men de plockar jag ju inte gärna soo nåra vägen. Blev lycklig, när jag hittade många vita svampar i högen med ridhallens “avfallmojs”.
De var helt vita, flockig på hatten, upp till 15 cm hattstorlek, tunn fot, kändes nästan ihålig, växte 4-5 ur samma “hål”, helt vita skivor, mycket skör konsistens, nästan som en skör kremla.
Om det är en mycket giftig svamp tänker jag ringa till ridskolan och varna.

0 259 visningar
6 svar

Vad är detta för svamp?

P.A.

25 aug 2006 kl. 18:05

Svamp ser ut som någon flugsvamp den har vita fläckar, är brun i mitten av svampen emeden den är helvit vid kanterna.

Den har en fotring relativt högt upp.

Se bilder

0 487 visningar
2 svar

Brunsopp

Staffan Magnusson

25 aug 2006 kl. 09:23

Jag brukar plocka svamp i Änggårdsbergen i Gbg/Mdl och hittar många soppar, i år mycket brunsopp. Jag noterar dock att den inte alls bara växer invid tallar utan faktiskt mest i blandskog eller invid asp och björk där det kanske är 10-20 m till närmsta tall. Jag vet att det är just brunsopp, med sin oftast smala böjda fot som alltid är hård, nästan träig. På denna sida och i de svampböcker jag läst talas bara om tall- och granskog. Är det inte dags att ändra på det, eller ta…mer…

0 220 visningar
7 svar

Är denna sopp ätbar?

P.A.

25 aug 2006 kl. 19:46

Hitta denna sopp vid havet längsmed en promenadstig, jag tror att svampköttet är vit.

0 371 visningar
6 svar

?svamp?

pierre blanksvärd

25 aug 2006 kl. 14:37

hej hittade denna vid naturspåret vid kvarntorpshögen i kumla. Någon som vet vad detta kan vara?

0 1433 visningar
12 svar

växer i gräsmattan

Mariella

23 aug 2006 kl. 17:47

Går det att äta mina gräsmattesvampar?

0 342 visningar
4 svar

Två ??

Lena M

25 aug 2006 kl. 12:35

Den ena är en svamp som satt hårt på en stubbe, väldigt seg och jag kunde inte känna varken porer eller skivor .
Den andra svampen var nästan svart med blyertsgrå fot som var trådig, ljusbruna skivor och jag tyckte att smaken var åt mjölhållet.

0 282 visningar
6 svar

Vilken fjällskivling?

Med smak för svamp

25 aug 2006 kl. 17:58

Funnen bredvid gran i en liten glänta i granskog, i mossa.

Lossade ringen och den är flyttbar.

Lukten på hatten påminner om Bongs koncentrerade kalvfond!

0 424 visningar
2 svar

Beckriska

Tony S

25 aug 2006 kl. 14:09

Hittade dessa idag. Blandskog, med gran, rönn, björk, bindvide mm. Mjölksaften i skador blir mkt långsamt orange.
Beckriska bör det väl vara.

0 451 visningar
1 svar

Att Förminska Bilder I Paint!

hanzzon

25 aug 2006 kl. 18:31

Programmet “Paint” har de flesta på sin dator redan när man får hem den. Det går alldeles utmärkt att förminska och förstora dina bilder i det. Enklare kan det inte bli.

Det finns två sätt att lägga in bilderna i programmet “Paint”.

1. Öppna “Paint”.
Öppna mappen med den önskade bilden.
Dra den önskade bilden från mappen genom att hålla in vänster musknapp och dra över bilden till ritbordet i “Paint”. Släpp vänster musknapp. Vips, så ligger bilden i programmet redo att red…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone