Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej!
Undrar om någon vet vad för svamp som ser ut som en väldigt ljust lila bowling käggla. Dom växte precis intill en tallfot. Halva nedre kroppen var i myllan.
De stack upp ungefär 5-7 cm
Mvh Olle
Glömde skicka länken till den lillatunna som ej är kremla eller riska och ca 4 cm bred hatt.
http://hem.passagen.se/en_sida_av_stor_vikt/ejkremlariska.jpg
har hittat ett 10 tal jätteröksvampar på tomten i varierande storlek även de minsta är lite gula i köttet fast att de är små kan man äta dem ändå! någon som har vana?
... är t.ex. nejlikbrosking och nejlikbroskskivling samma svamp? Jag gissar att det är det men varför tar man i så fall ibland bort “skivl” ur namnet?
Hittade massor ute i skogen men vill verifiera att det verkligen är rätt innan vi lagar till svampen.
http://websociety.wm.net/~wmanbem/_temp/svamp/DSCF2483.JPG
http://websociety.wm.net/~wmanbem/_temp/svamp/DSCF2490.JPG
http://websociety.wm.net/~wmanbem/_temp/svamp/DSCF2491.JPG
http://websociety.wm.net/~wmanbem/_temp/svamp/DSCF2497.JPG
Beklagar färgen på bilderna. Kameran måste fått fnatt ...
Hittade igår några gula svampar med skedformade platta “Hattar”.De har en stickande frän lukt, påminnande om svavel. Kan jag bjuda grannen på en stuvning av denna för mig okända art?
Tacksam för svar.
Är det någon som har hittat dessa fantastiska svampar i närheten av Stockholm? Var trivs de bäst i för omgivning?
Det finns massor av kantareller. Stensoppen är väldigt angripen.
Inte så mycket riskor eller kremlor. Mycket blåmusseroner.
Skörden igår av rensade kantareller blev 4 kilo, varav den största vägde 65 gr.Jag har aldrig sett så stora förut.Riktiga skolboksexempel
Rapport från Hässleholmstrakten.
Efter en dag i skogen kan jag sammanfatta gårdagen med: 15 Liter kantareller, 75% av Stensopparna kraftigt angripna, gott om Citrongul slemskivling 100% av Blodriskorna kraftigt angripna, Tegelröd björksopp mycket fina, få mjölskivlingar, hyfsat med Kremlor, Stolt fjällskivling på sina vanliga platser.
Eftersom KJ-säsongen redan har varit igång i mer än en vecka inser jag att det återstår max 2 veckor innan den är slut. Det innebär ju att augusti-september blir KJ-fri. Det man har sett fram emot är därmed snart passerat. Fy vad trist.
Så mycket KJ som finns just nu har jag aldrig tidigare varit med om, visserligen är det mest den finludna Kållen men jag tror ändå att det snart är över för gott.
Är det någon som minns liknande situation från tidigare år? Kan det komma än…mer…
Är det någon som har recept på vit-löksmarinerade kantareller ?
Tack på förhand.
Lena
Är det någon här som bor i Skövde med omnejd och kan ge mig några tips på svampplockning.
Jag har tänkt låna bil av en kompis över dagen och bege mig ut och plocka en hel dag.
Frågan är dock, när är det bästa tiden på sommaren/året att plocka? I år borde det inte vara så svårt att hitta svamp med tanke på vilka skyfall vi har dränkts hittills, tom jag som aldrig plockat borde väl hitta nåt ätligt såfort jag kommer in i skogen?
Nåja, jag hoppas verkligen någon kan hjäl…mer…
Hej alla!
Har nu läst igenom hela forumet och funnit olika sätt att frysa in kantareller. Är det någon fördel med att frysa in kantareller med sitt eget spad? Jag önskar alla ett lyckosamt svampplockningsår, det ser onekligen ljust ut!
Hejsan!
Jag är tjej som undrar följande:
I vilka områden i Stockholm kan man ploacka matsvampar?
i min skog växer det svamp som jag inte lyckats identifiera den blir ganska stor och är ljus i färgen och luktar lakrits