Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 61 visningar
0 svar

Chat-room

Svampsson

6 mar 2003 kl. 00:29

0 198 visningar
7 svar

Trattkantarell - varifrån?

Ove G

17 nov 2002 kl. 15:41

Senaste veckan har jag sett trattkantareller till försäljning hos ICA, COOP-Forum och hos SPAR i Malmöregionen. Hos samtliga anger man att de är svenska. Varifrån????
Priset:299Kr/Kg

0 76 visningar
0 svar

Bra svamptips

Säkert tips

3 feb 2003 kl. 12:34

Svamp 1 Toppmurkla: Säker tvåa.

Svamp 2 Flugsvamp: Måste helgarderas.

Svamp 3 Kantarell: Halvgradering krävs.

Svamp 4 Smörsopp: Säker etta.

Svamp 5-13 Övriga svampar: Osäkra.

Satsa även på jokernummer som slutar på skivling !

0 96 visningar
1 svar

Fettsnål svamp

Mager svampälskare

3 dec 2002 kl. 22:08

Bryn smöret i pannan, det ska “prata”. Vid för låga temperaturer suger svampen mer. Lägg sedan svampen på hushållspapper eller pommes frites papper så att överskottsfettet sugs upp. Laga till svampen som vanligt. De som vill kan använda en neutral (=luktlös o smaklös) olja, lägg då i pyttelite smör eller margarin för att hitta rätt temperatur.

0 68 visningar
1 svar

En riktigt God Jul

Gunilla Haglöf

21 dec 2002 kl. 12:26

Hej på er alla svampvänner. Jag vill bara önska er en riktigt God Jul och Gott Nytt Svampår. Måtte nästa höst bli bättre än i år.

0 811 visningar
4 svar

Hitta svamp i Skåne

Lotta

25 okt 2002 kl. 23:55

Hej är det någon som hittar någon ätbar svamp i Skåne. Har letat på alla “säkra” ställe och inte en svamp.

0 184 visningar
0 svar

Ekerö

Pelle

16 dec 2002 kl. 10:56

Hej, finns det någon som har tips på bra ställen på Ekerö, Munsö eller Färingsö.

0 482 visningar
6 svar

Diabilder

Irene

15 nov 2002 kl. 12:05

Jag har samlat på mig en hel del svampfoton på dia sedan slutet av 80-talet. De ligger ju bara och samlar damm… Funderar nu på att skaffa en diascanner, när priserna äntligen har blivit acceptabla, för att katalogisera bilderna och hoppas ev. kunna lägga upp de bästa och intressantaste på en hemsida under vintern.
Har sett en scanner med upplösningen 2820 dpi, det borde väl vara fullt tillräckligt för ändamålet?

Har också tänkt på att om jag köper en diascanner - vad ska j…mer…

0 204 visningar
1 svar

tryffel ???

Malin

1 dec 2002 kl. 22:04

Hej !

Har en hund som nosar runt och gräver i skogen och såg i dag var det var..
Det är ett skal på ca 2-3 mm ljus brunt, matt till ytan. Inne där var det en svart packad pulvermassa. Han gräver upp dom , äter dom med god aptit och letar vidare helt självmant.  Är det någon som vet vad detta är , kan det vara tryffel?? Och i så fall vilken sort, är det någon som vet vart man kan få mer information .
Hälsningar
Malin

0 111 visningar
2 svar

Vilken svamp?

Gunilla Haglöf

28 nov 2002 kl. 18:39

Igår när jag var ute i skogen hittade jag bitterskivling och en annan svamp som också växte vi roten på ett träd. Vet tyvärr inte vilket. När vi tog i svampen blev våra händer svarta av sporer. Hatten är ung 2 cm, i väta svartbrun under torkning inne gradvis ljusnande från mitten för att till slut bli ljust gråvit, strimmig lite trasig kant fortfarande brunsvart allra ytterst. Skivorna brunsvarta hela tiden, sporer likaså. Foten smal ca 5 mm och ca 5-7 cm lång gulbrun lite kroki…mer…

0 70 visningar
1 svar

kan jag lägga in en bild

gittan

26 nov 2002 kl. 13:51

o på det viset få veta vad svampen heter jag plockade idag

0 391 visningar
9 svar

Vit kantarell

Marianne Z.

2 aug 2002 kl. 18:24

020802
Idag när min dotter och jag var i skogen för att plocka svamp fann vi mitt bland alla vanliga kantareller några vita kantareller. Är det vanligt med vita kantareller? Jag har plockat svamp i många år men aldrig sett några vita kantareller förut.

0 181 visningar
8 svar

fjällig skivling?

ulla

6 okt 2002 kl. 16:19

Jag har ej kunnat identifiera denna skivling:
Hatt, 6 cm, ljus med gulbruna fjäll
Fot, 4 cm, också fjällig
Skivor, kraftigt nedlöpande och ljusa
Kan någon hjälpa?

0 57 visningar
2 svar

recept

hungrig

20 nov 2002 kl. 23:07

undrar vad portabellasvampar är

0 746 visningar
3 svar

Byta kantarell mot karljohan?

Katti

19 nov 2002 kl. 15:37

Kan man i en svamppaj helt enkelt byta ut kantareller mot Karl-Johan och följa receptet? Jag fick inte tag i kantareller idag.

0 2986 visningar
2 svar

Odla svamp från sporer

Magnus

18 nov 2002 kl. 19:02

Hej,

Hur får man svampsporer att gro och bilda mycel? Tex champinjonsporer, kan man få sporer att gro i jord eller skall man göra det i agarplattor med lämpligt medium?

0 92 visningar
1 svar

Färgsvampar

Gunilla Haglöf

30 okt 2002 kl. 20:07

Är det någon som har torkade färgsvampar hemma som bara ligger och dammar. Jag köper men bara de allra bästa och inte för dyrt.

0 150 visningar
4 svar

Kanske en dum fråga?

Eva

2 nov 2002 kl. 15:05

Är det någon som vet om man kan man frysa in svamp (Kantareller, Karl Johan) utan att först förvälla.

0 73 visningar
1 svar

sökes!! FROSTVAXING

Dieter Endom

12 nov 2002 kl. 10:28

HJÄLP!!!
Tipsa mig var jag kan hitta FROSTVAXING i Stockholmstrakten.
Behöver ca 10 svampar för tillagning och fotografering av en maträtt. Snarast!

0 68 visningar
1 svar

söker tallgråticka

Gunilla Haglöf

20 okt 2002 kl. 19:36

Finns det någon som har torkad tallgråticka att sälja. Jag tror den blir mycket svår att finna här nere västergötland.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone