Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Varför finns inte Jordmusseron/ Gråmusseron med i databasen? Enligt de flesta svampböcker, så är den ju en bra matsvamp, även enligt de senaste.
En annan bra matsvamp, vinternagelskivlingen, har i vissa svampböcker omvärderats, t.ex i Rolf Kalamarks “Första svampboken”. Vad beror det pÃ¥? PÃ¥ vilket sätt har den omvärderats? Finns det skäl att avrÃ¥da vinternagelskivlingen till mat?
OBS! “Första svampboken” är en mycket bra svampbok, med mÃ¥nga arter och färgbilder.
Behöver ngn ärtröksvamp? Jag har torkad.
Hej!!!
Jag undrar vilka svampar som är sveriges vanligaste svampar….
Tack på förhand!!
hej är det någon här som kan säga nått om Blomkålssvampen (sparassis crispa). och då menar jag fakta, ty jag har sökt igenom hela internet utan resultat.. //Arne
Här i Gbg:strakten har det varit snökaos och -6 grader. I morgon måndag skall det bli +grader då kommer snön förvandlas till vatten som rinner ner i jorden där de små svamparna slumrar. Lite normalt oktoberväder bara så kanske senhöstsvamparna går att rädda. Det skulle väl vara toppen?
Dom gröna växterna har gjort det lätt för sig: när det blir ett frö, är detta redan befruktat, så det enda som fröet behöver tänka på när det hamnar på marken är att sätta igång och gro så att det blir en ny planta.
För svamparna är det värre: sporerna är sterila, dvs. befruktningen sker först i det utvuxna mycelet. SÃ¥ för att det ska bli fruktkroppar mÃ¥ste en plus- och en minusspor hamna ganska nära varandra, skicka ut sitt sterila plus- resp. minusmycel och hoppas pÃ...mer…
Vi har mycket vildsvin i Småland, Kronobergs län) och när jag har letat efter svamp i höst har jag sett att där kantareller brukar växa har vildsvinen bökat upp jorden, likadant där det växer trattkantareller. Har någon annan upplevt detsamma?
Jag tycker att Pelle Holmberg i sin bok Nya Svampboken något förringar förväxlingsrisken mellan Trattkantareller och Toppig Giftspindelskivling. Det är inte bara svampanalfabeten som av misstag kan plocka denna svamp, ibland växer den förrädiskt mitt inne i Trattkantarelltuvor, det är lätt att få med sig en svamp av misstag. Därför tycker jag att det är extra viktigt att vara vaksam då man plockar trattkantareller och att rensa noga.
Jag byter torkad ärtröksvamp mot en vacker lackticka.
Jag har läst i min svampfärgarbok att denna svamp är vanligast i norra delen av Sverige. Den ger fina gröna färger på ullgarn. min fråga är finns det mycket tallgråticka uppe i norr?
Hallå alla svampplockare!
Jag undrar om någon vet någonstans i Skåne där dom säljer champinjonlådor!?!?
Hoppas…
Hej!
Jag heter Moa och har en kunskapstävling i min skola och där är en fråga som lyder så här: Vad heter svampen som orsakat och orsakar stor skada på tallskogen inte minst i Bergslagen?
Tacksam för svar snarast!
Moa
miss_skane88@hotmail.com
I artikeln frÃ¥n sydsvenskan, som vi kan läsa frÃ¥n löpsedeln, “fÃ¥ svampplockare, fÃ¥ svampar”-nÃ¥nting, stÃ¥r att man ur korgen tog upp en giftig rackare. En grÃ¥ kamskivling. Jag har vid flera tillfällen ätit grÃ¥ kamskivling och mÃ¥tt alldeles utmärkt. Det är detta som är tokigt med artiklar. Vad är sant och inte sant? Är det redaktionella missar? Korrektur? har SvampGuiden läst igenom artikeln? Tycker Svampguidens red. att grÃ¥ kamskivling är giftig och vill sprida detta pÃ¥ dett…mer…
Skär vårtig röksvamp i tunna skivor och torka. Den får en härlig, intensiv arom, i klass med torkad karljohan.
Hej,
Jag skriver en uppsats om Pluggskivling och Stor kragskivling.
Jag behöver veta vart jag skall vända mig för att får reda på mer historiskt vad som hänt och när eftersom man omvärderat dom från ätliga till oätliga.
//Monica
Skriver en uppsats om Stor Kragskivling, är det någon som har något matnyttigt om denna svamp är jag tacksam för svar.
Jag har noterat att trattisar kan se väldigt olika ut. För det mesta med släta hattar och ganska ljusa, men ofta väldigt krusiga och mörkare. Kan man tala om två olika arter eller är det bara växtplatsen som avgör utseendet?
Är svamp nyttigt. Vad innehåller t ex odlade chapinjoner för nyttiga näringsämnen?
Sökerinformation om häxkvast (Taphrina betulina) till en uppsats. NÃ¥gon som vet böcker eller artiklar som behandlar ämnet närmare? Har letat igenom Internet pÃ¥ alla sprÃ¥k jag kan, men endast hittat korta beskrivningar…
Hej!
Jag är intresserad av att odla shiitake men innan jag börjar eller köper en bok om shiitake så vill jag veta lite mer om dem men de informationkällor jag hittar på internet är rätt så snåla med information. Någon som kan tipsa om något?
Mvh,
Andreas