Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 100 visningar
0 svar

Jättetrattskivling ?

Johnny Lindqvist

30 okt 2001 kl. 16:03

Hej!
Jag studerar skalbaggar, och just nu en art som enbart lever på Jättetrattskivling Clitocybe gigantea. Skulle nu vilja be om hjälp med insamling av misstänkta skalbaggar. Baggen är ca 2 mm lång och mycket sällsynt. Den är endast funnen i Småland och Medelpad, men utbredningen är troligen större.
Om någon av er svampkunniga känner till något bestånd av denna svamp, (vad jag förstår är den ganska ovanlig), och kan tänka sig att samla in baggar, så sänder jag provrör, ins…mer…

0 86 visningar
0 svar

kantarellfrågor

lars persson

30 okt 2001 kl. 10:24

någon som vill svara på mina frågor om kantareller som av misstag hamnade under rubriken fritt forum ?

0 258 visningar
0 svar

Svamp uppköpare

ralph@bizzniz.nu

29 okt 2001 kl. 09:31

Är det någon som vet var man kan sälja torkade Trattkantareller???
Allt av intresse priser mm.
Maila mig
ralph@bizzniz.nu

0 107 visningar
2 svar

Vaxing.

JD

24 okt 2001 kl. 14:51

Hittade en svamp som oplockad påminnde mest om en sotvaxing som såg ut att ha blivit urblekt på hattkanten. Plockad såg jag dock att den hade urnupna skivor. Den växte inuti och i kanten av en barrskog. Svampen var lika vaxartad som sotvaxingen och hade dessutom väldigt glesa skivor. Varannan lång och varannan kort. Antar att detta är en annan vaxing. Några ideer?

0 859 visningar
1 svar

Svamp från Italien?

Ib Lenneke

19 okt 2001 kl. 11:28

För ett år sedan fann jag en större svamp i en butik (som nu tyvärr är nerlagd), som sades var en italiensk delikatess. Det var i princip bara den stora hatten (15-20 centimeter i diameter) som var intressant. Jag rekommenderades att fylla svamphatten med olja o kryddor, steka den. Det blev som en salladsskål med puttrande olja. Den var mycket köttig/matig och mättande. Brun, fast. Yttre utseende; en blandning av Karl Johans hatt och en förvuxen lite plattare champinjon. Insida: skivlin…mer…

0 93 visningar
2 svar

när???

secilia svensson

26 aug 2001 kl. 17:47

När ska man sluta plocka svamp?

0 75 visningar
2 svar

Säljar

Alex

16 sep 2001 kl. 08:07

Jag vill säljar torka Trattkantarell. Kan ni hjälpa mig???

0 199 visningar
3 svar

Sälja svamp i Örebro län

Håkan

23 sep 2001 kl. 16:29

Var kann jag sälja
svamp i Örebro län.

0 1888 visningar
2 svar

Hållbarhet på torkad svamp?

Carina

3 okt 2001 kl. 22:31

Hur länge håller sig torkade trattkantareller ätbara som man förvarat i tättslutande glasburkar, mörkt och svalt? 1 år eller mera?!

0 83 visningar
1 svar

Riddarmusseron - farlig?

Lars W

25 okt 2001 kl. 20:11

För en tid sedan hade Aftonbladet en artikel om att riddarmusseronen kunde vara farlig. Man hänvisade till en amerikansk tidskrift. Någon som vet något mer?

0 65 visningar
1 svar

Svampguiden = toppen

Gunilla Haglöf

23 okt 2001 kl. 01:08

Hej på er! Jag vill bara säga att jag tycker att Svampguiden är toppen. Det är jätteroligt att läsa andras åsikter och svamprapporter mm mm. Ibland tror jag nästan att jag är knäpp som är så svampintreeserad men här ser man ju att jag inte är ensam om det. Bra jobbat Michael!

0 402 visningar
1 svar

Trattisar - torkfiasko?

Fritz

25 okt 2001 kl. 10:07

Brukar torka trattisar i torkskåp med bra resultat. Sist lade jag för många i åt gången. De krympte våldsamt och blev svart. Lukt ok. Smak (i en köttfärsgryta) ok. Kan det ändå vara farligt?

0 113 visningar
1 svar

giftighet-spindelskivling

Marita W

16 okt 2001 kl. 12:09

Är det så att om det finns spindelskivling mitt i en grupp trattkantareller så kan sporer från spindelskivlingen falla på trattkantarellerna som därmed är jättefarliga? Isåfall, hur långt ifrån får en farlig spindelskivling växa för att man ska våga ta trattkantarellerna?

0 108 visningar
3 svar

hMM?

tOKEN

23 okt 2001 kl. 14:15

VAD HETER VÄRLDENS STÖRSTA SVAMP??

0 115 visningar
3 svar

Bolmörtsskivling

André Grisell

2 okt 2001 kl. 10:10

Jag har hittat vad jag tror är bolmörtsskivling, men skivorna är snarare vita än rosa, och lukten kraftig.

Nu till frågan: Hur giftig är den egentligen? Vet någon vad den innehåller för gift?

Och en fråga till: Finns det någon bok eller hemsida om svampgifter på lite högre kemi-vetenskaplig nivå?

0 71 visningar
2 svar

Vilken blodriska är godast?

Janne P

20 okt 2001 kl. 19:09

Jag tycker att blodriskor är jättegott, men har bara smakat på den som växer med gran (tror jag). I mina svampböcker står det att tallblodriska är godare, är det så? Vad är det för skillnad i smak??

0 99 visningar
1 svar

Kamfingersvamp

Gunilla Haglöf

23 okt 2001 kl. 00:56

Jag tror jag har hittat kamfingersvamp. Den är mycket lik bilden på denna sidan. Det är ett stort område fyllt med små “buskar”. Jag känner mig ändå inte 100% säker. Finns det någon farlig förväxlingssvamp?

0 106 visningar
0 svar

Kamfingersvamp? Ätlig?

Marianne Fritzell

22 okt 2001 kl. 14:22

Hittade “ett stort gäng” för oss okänd svamp - hundratals bredvid trattisarna. Foten (ca 5 cm hög och spröd liknar trattkantarellfot)- hatten liknar en grå blomma(koralliknande).

0 76 visningar
1 svar

torka trattisar

Sarah F

22 okt 2001 kl. 08:19

Jag haar läst någonstans att om man plockar frysta trattkantareller så är det inte lämpligt att torka dessa. Kan någon svara varför? Går det inte eller försämras smaken?

0 107 visningar
1 svar

Svampskola i Värmland

Monica Alfrida Swenson

20 aug 2001 kl. 08:11

Kom till Värmland och följ med till mina bästa svampställen.
Svampskola hela hösten.Välkomna

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone