Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej!
Vill gärna köpa litet torkad svart trumpetsvamp, och om det är möjligt även torkad sotvaxskivling.
Med förhoppningsfull hälsning…Lars
såg Mikael´s förslag på rensning av citronslemskivling som är ganska kladdig och besvärlig. Det är enklare att dela svampen från foten uppåt till mitten av hatten, bryt försiktig isär och dra av svamphalvorna från slemhinnan.
Jag har hört att det fortfarande finns trattisar ?!?
Är dom ok att plocka ?
Finns det någon annan matsvamp att plocka i Södermanland nu ?
Har du torkade trattisar till salu?
Ring 0705/ 31 74 60
Jag vill gärna köpa mandelriska av någon, i fäskt tillstånd.Cirka2kilo
Hej!
Vet någon hur man får blå färg av fjällig taggsvamp. Jag får bara grå.
Jag har blivit komplett skogs- och svamptokig. I mina svamptrakter har det varit 5-6 minusgrader de senaste dagara och snöfritt. Klarar svampen av denna kyla?
Efter att ha läst artikeln om svampförgiftning av torkad svamp på burk så kan man fundera på vad som funnits i burken. Man misstänker spindelskivling men tyder inte symptomen snarare på muskarinförgiftning och trådskivlingar eller trattskivlingar?
Jag har hittat ett antal svampar med brun och lila färg som jag tänkte var blåmusseroner. De var bruna på ovansidan av hatten och lila för övrigt. När man bröt sönder en luktade den plast eller gummi under 1-2 sekunder, fast inte så starkt. En hel del skräp följde med svampen när jag plockade den. Det som gjort mig tveksam är att den inte alls var så kompakt som blåmusseronerna är i beskrivning och bilder i min bok. Dessutom verkade fotbasen kraftigare utvigdad än på bilderna….mer…
Är det någon som har tips på någon torkmaskin som finns i handeln? Jag undrar ibland om det finns något mer rationellt sätt än att lägga på tidningar eller myggfönster som jag brukar göra. Jag vet att amerikanerna är lite småtokiga på att torka alla möjliga och omöjliga maträtter. Tacksam för tips!
Musseronen jag tror är en kastanjemusseron doftar anis, hatt gulaktig, sprickande skal och har bruna/gråa skivor..
Finns det någon som känner till något om besk kastanjemusseron?
Hur ser den ut, går den att äta, hur doftar den?
Nu har tidningarna gått ut med att riddarmusseronen är giftig, t o m dödsfarlig (leder till muskel-sönderfall, står det). Hur ska man möta denna fråga som svampkonsulent?
har sjælv uppfattningen att sommarkantareller kommer igen flera gånger på samma stælle. den større och senare sorten av kantareller har jag erfarenheten att av att de endast verkar dyka upp en gång per sæsong på vart stælle. hur gammal ær før øvrigt en kantarell som ær 1 dm høg och 1 dm i diameter och som væxt i ett relativt skuggigt læge ?
på en skogsbilvæg som ær ett av mina bæsta stællen før kantareller har man i veckan lag på ett några centimeter tjockt sandlager før att førstærka vægen. vad kommer detta att innebæra før kommande års kantarellførekomst på denna væg. under de senaste årewn har den varit næst intill gul av små sommarkantareller, tusentals inom ett begrænsat område. ær detta svampstælle nu ødelagt før all framtid ??
Hej!
Jag studerar skalbaggar, och just nu en art som enbart lever på Jättetrattskivling Clitocybe gigantea. Skulle nu vilja be om hjälp med insamling av misstänkta skalbaggar. Baggen är ca 2 mm lång och mycket sällsynt. Den är endast funnen i Småland och Medelpad, men utbredningen är troligen större.
Om någon av er svampkunniga känner till något bestånd av denna svamp, (vad jag förstår är den ganska ovanlig), och kan tänka sig att samla in baggar, så sänder jag provrör, ins…mer…