Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 303 visningar
1 svar

torka sandsopp

peter olsson

13 sep 2001 kl. 09:10

hur torkar man lättast sandsoppar ?

och hur länge ?

i ugn eller ?

tack på förhand

0 125 visningar
0 svar

färga garn med svamp

kerstin nilsson markaryd

13 sep 2001 kl. 22:30

kan någon ge mej tips hur jag ska göra för att färga stick-garn??

0 57 visningar
1 svar

Karl-Johan

Christer von Zweigbergk

14 sep 2001 kl. 00:34

Hjälp!
Ge mig tips vart jag kan åka och plocka Karl-Johan. Här runt Borås finns det nästan ingenting!

0 156 visningar
1 svar

Magknip

Per Johansson

14 sep 2001 kl. 12:31

Varför får jag ont i magen efter att ha ätit “egenplockad” svamp? Gäller b.la.kantarell, kremla, soppar, fårticka. Ingen betydelse var den är plockad eller vem som plockat. Känns som ett konstant tryck. Om jag ätit mycket får jag också mycket ont. Färska och frysta champinjoner, köpta på affär, kan jag äta obegränsat av utan symptom.

0 84 visningar
1 svar

Svampbok?

Weronica

14 sep 2001 kl. 19:11

finns det någon som vet om en bok? En liten bok med “riktiga bilder” i färg och en kort beskrivelse om svampen. En bok/ pocket som man kan ta med sig ut i naturen när man ska plocka svamp.

0 45 visningar
1 svar

Rodnande Fjällskivling

Tomas

15 sep 2001 kl. 11:54

I min gräsmatta vid en gran växer drygt 20 st Rodnande Fjällskivlingar. Har sett att man kan bli illamående av denna variant. Försvinner problemet om man förväller svamparna?

0 429 visningar
1 svar

Gul trumpetsvamp

Mikael

15 sep 2001 kl. 12:59

Jag har varit ute och plockat tratt kantareller och trumpet svamp och har hittat på ett ställe 3 st helt gula trumpetsvampar fot och hatt. Är det nått fel eller finns det sådana?

0 291 visningar
3 svar

Ätlig?

Madeleine

15 sep 2001 kl. 14:58

Hej!
Jag är en ganska okunnig svampplockare, och har hittat ganska stora mängder gula svampar i barrskog. De liknar kantareller undertill (gula skivor som går en liten bit ner på stammen), men ovansidan är lite annorlunda. Den är oftast ej vågig, mörkare i mitten och nästan vit längst ut på kanten. Vågar jag äta den?

0 128 visningar
1 svar

1 kg brunbeige fingersvamp??

Ulla

16 sep 2001 kl. 01:39

I dag har jag hittat en “jättestor” fingersvamp. Trodde att den kanske var ätlig, men har inte hittat den i mina svampböcker. Det är inte Druvfingersvamp och inte blomkålssvamp. Den är enfärgat brunbeige men med en vitare fot. Fingrarna är ca 7-10 cm långa.
Växtplats: Tallskog med mycket vitmossa i norra Dalarna.

0 54 visningar
2 svar

Vilken svamp?

Benny

16 sep 2001 kl. 09:14

Samma guldfärg som kantarell men helt rund hatt.inte sporig under.

0 62 visningar
2 svar

trattkantareller

knutte

16 sep 2001 kl. 09:42

hur är bästa sättet att torka trattisar

0 80 visningar
2 svar

trattis blir svarta vid tork.

Per holt

16 sep 2001 kl. 11:23

hej
våra trattisar blir svarta och blöta vid torkning. har jag lagt för många och lagt dem för tätt. går det att använda dem ändå om man förtsätter att torka dem . brått.

0 63 visningar
1 svar

soppar

Nina

16 sep 2001 kl. 15:00

Har brukat plocka soppar förr, men det har inte blivit av på ett tag och nu är jag lite osäker. Sopp som inte har röd fot, inte smakar illa och inte är örsopp. Kan man vara säker på att den är ätlig?
Förutsatt förstås att den är i bra skick förstås…

0 1694 visningar
1 svar

Mångkransad Spindling??

Roger

16 sep 2001 kl. 16:57

Finns det förväxlingsrisk med Cortinarius triumphans och någon giftig svamp? Någon som vet om den ska klassas som matsvamp eller ej? Ev recept? Några “säkra” sätt att identifiera den på?
tacksam för snabbt svar (har massor ((tror jag…)) på tomten!!

0 119 visningar
1 svar

svamp i butik?

Susanne

16 sep 2001 kl. 18:15

Min mamma sa alltid att man skulle ta till vara och förvälla svampen så fort man plockat den, annars skulle den bli dålig.
Hur är det egentligen, (kantarellerna du köper i butiken kan ju ha legat i flera dagar ) På vilket sätt blir den dålig?
Kan det det på något sätt bildas farliga ämnen, eller så ?

0 433 visningar
1 svar

Sälja svamp i Värmland?

Hediz

17 sep 2001 kl. 10:43

Kan någon tipsa om företag som köper in svamp i trakterna kring Karlstad?

0 300 visningar
1 svar

Kejsarsvamp

Jadde

17 sep 2001 kl. 14:42

Jag undrar om det finns kejsarsvamp i Sverige?

0 153 visningar
6 svar

Hjälp! Är det trattkantareller

Anna

17 sep 2001 kl. 17:16

Vi plockade trattkantareller som växte på ett gammalt nedfallet träd. De var lika stora (små) som trattkantareller och “kändes” som trattkantareller (dvs ihålig fot osv) men hatten hade mer formen av en kåpa (lite klockformad nästan). Vågar vi äta dessa? När vi rensade bestämde vi att vi skulle ta bort dessa för säkerhets skull, men kunde då inte urskilja dem. Kan formen på hatten variera?

0 49 visningar
0 svar

Karl-Johan svamp

Britt Karlsson

17 sep 2001 kl. 20:54

Hej!!!

Jag undrar om det är någon som vet eller har en länk till en sida som handlar om Karl-johans svampens historia och annan information. Tack på förhand

0 125 visningar
1 svar

elektrisk olla

Janne

17 sep 2001 kl. 22:03

Vet någon var man kan få tag på en elektrisk torkolla i Sthlms-området?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone