Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 49 visningar
1 svar

Hur lång tid?

Per K

3 sep 2001 kl. 14:24

Hej!

Jag har varit ute en sväng i skogen och plockat lite kantareller. Men jag lämnade de allra minsta kvar. Om det regnar lite ett par dagar efter jag plockade de första. Ungefär hur lång tid tar det för småttingarna som jag lämnade kvar att växa till sig?

0 152 visningar
1 svar

Mjölskivling ?

Lennart Svedberg

3 sep 2001 kl. 18:34

Har plockat denna svamp under flera år och har hela tiden stött på ganska små och spröda ex. Max 5 cm breda och kort tunn fot. Igår hittade jag flera stycken som var kraftiga 10-15 cm med tjock fot.
Dessutom växte de i granmylla gyttrade. Mig veterligen finns ingen dubbelgångare med nedlöpande rosa skivor och en vitgrå hatt. Dessa luktade också mjöl.

0 60 visningar
2 svar

Förväller

AnnaCarin

3 sep 2001 kl. 18:34

Hur förväller man kantareller.

0 76 visningar
1 svar

Kantarell fråga

Sonia

3 sep 2001 kl. 21:07

En kompis till mig säger att man inte behöver göra något åt kantarellerna (gula) innan man fryser in dem. Är det OK att bara borsta ren dem och frysa in.

0 62 visningar
0 svar

kantareller

lars

4 sep 2001 kl. 13:43

har læst hær och på andra stællen att det tar ca 30 år från markberedning till att kanterellen kan etablera sig och att man dærfør inte skall leta i nyplanterad ungskog. sjælv har jag mina bæsta stællen precis under och helt tætt vid stammarna på 10-20 år gamla silver och rødgranar. har æven ett bra stælle mitt i ett bestånd av ginstbuskar utan træd i direkt nærhet. hur hænger detta samman. ps skriver från danmark

0 45 visningar
2 svar

kan....

lisenlilla

4 sep 2001 kl. 16:43

.......man äta svampar???

0 49 visningar
0 svar

Svamputställning 8/9

Kjell Jogrenius

4 sep 2001 kl. 22:22

Träkvista Fritidsgård Ekerö Kl.11, 00 _17.00 många arter blir det.

0 2775 visningar
4 svar

rensning?

Eva-Lotta

4 sep 2001 kl. 22:26

Hur länge kan man förvara orensad svamp i kyl innan man gör något med den?

0 77 visningar
1 svar

Fryst Kantarell

Lars

5 sep 2001 kl. 15:34

Vad händer med Kantarellen om man fryser den efter rensning utan att förvälla den..?

0 79 visningar
2 svar

Ätbar?

Inga-Lisa

5 sep 2001 kl. 19:55

Har hittat många svampar växande på gammal stubbe, vit, skivling?, de små ser ut rosens kronblad och de större som “vikta öron”.De växer i grupp och blandat små och stora. Är de ätliga och kan ni gissa vad det är för sort?

0 59 visningar
1 svar

Hur länge...?

Peter Johnsson

6 sep 2001 kl. 16:07

...kan man förvara torkade trattkantareller innan de blir dåliga?

Tack på förhand!

0 82 visningar
2 svar

Taggsvamp?

Jessica

6 sep 2001 kl. 22:57

Är ingen hejjare på svamp, håller mig till de kantareller jag lyckas hitta.
Idag såg jag en svamp, som uppifrån liknade en gul kantarell, men på undersidan var det som taggar ist för åsar. Var det ngn form av taggsvamp?
Ätlig? Med Vänliga Hälsningar

0 106 visningar
1 svar

Odla svamp?

Hediz

6 sep 2001 kl. 23:02

Finns det någon som har erfarenheter av att odla svamp? Hur ska man börja? Kan man köpa odlingspaket från något svenskt företag? Andra tips?

0 280 visningar
1 svar

Stinksvamp

Kristina

6 sep 2001 kl. 23:22

Är det någon som kan svara på något om myter kring stinksvampen? Varför de outvecklade svamaparna kallas häxägg. Jag har också för mig att det ska finnas någon afrodisiatisk myt kring den.

0 833 visningar
4 svar

Vaxskivlingar

André

7 sep 2001 kl. 01:11

Finns det giftiga vax- eller broskskivlingar?

Har hittat en stor koloni kantarellgula dito i en ängsbacke (trodde förstås att jag hittat världens kantarellställe på avstånd). De är ganska små; 2-5 cm och hela svampen har samma färg. Den är vacker.

Jag kan inte hitta något liknande i Norstedts stora svampbok. Vad kan det vara? Vågar man äta?

0 101 visningar
1 svar

Goliatmusseron

Janne

9 sep 2001 kl. 18:39

Jag har hittat 5-6 svampar som liknar goliatmusseronen. Den har en väldigt god smak rå. Jag undrar var man kan väda sig för att få reda på om det verkligen är rätt sort?

0 48 visningar
0 svar

hjälp

cissi

10 sep 2001 kl. 11:48

jag har letat efter champinjon och dess bakrund när den upptäcktes vilket år och av vem mm.mm kan nån hjälpa mig att hitta detta

0 869 visningar
0 svar

Recept på röksvamp?

André Grisell

11 sep 2001 kl. 00:31

Har någon något bra recept på röksvamp?

Röksvampen är ju lite mer “skumgummiaktig” än andra svampar, så stekning är inget vidare.

0 64 visningar
1 svar

julle julle

jullan90

11 sep 2001 kl. 19:58

hej!
Jag undrar hur man känner igen musseroner?

0 237 visningar
1 svar

Lila trumpetsvamp ?

Malin M-B

12 sep 2001 kl. 09:18

Finns det ?
Jag har hittat en svamp som ser ut som svart trumprtsvamp, men den är lila.
Är det någon som vet något om den ?

Mvh/Malin

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone