Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 167 visningar
1 svar

fjällskivling vilken är det?

Michael Semjaniv

20 aug 2001 kl. 18:17

Hej hitta idag ett gäng med fjällskivlingar kan doc
k ej riktigt identifiera dom.Dom ser ut som både stolt och rodnande fast dessa är mycket mer intensivt vita.Lätt rodnande vid brytning och skrap.Är alla flällskivlingar ätliga, läste att en viss trädgårdsvariant kan orsaka problem, vilka?Varför?

0 558 visningar
1 svar

Larvangripna svampar-Hälsorisk?

Tomas Gjersvold

22 aug 2001 kl. 11:40

Finns det någon fara med att äta lätt angripna svampar. Ibland känns det trist att behöva slänga en sån utmärkt men ofta angripen svamp som Rynkad Tofsskivling. Jag vet att i Italien bryr man sig inte alls om svampen är angrpipen.
Det vore också intressant att veta var larverna kommer ifrån. Kommer samtliga från flygande insekter eller finns det larver som angriper från marken?

0 50 visningar
0 svar

Svamputställning 1-2/9

Anders Öberg

22 aug 2001 kl. 12:57

Missa inte svamputställningarna i Piteå lördagen den 1/9 på museet.Samt i Luleå söndagen den 2/9 på Luleå museeum.

0 71 visningar
0 svar

svampförsäljning

Sten Aronsson

22 aug 2001 kl. 23:33

Är det någon som kan hjälpa mej med rekomendationer om sidor där man kan få reda på uppköpare och dagspriser. Mycket tacksam för svar!

0 78 visningar
1 svar

Tryffel

Anna Karin

24 aug 2001 kl. 09:56

Jag har hittat något som jag tror är tryffel, nej inte Stjärnhovstryffel utan en annan slät pingisbollstor ljusbrun (läderartad) svamp, som växte i gammal kulturmark, i grässträngen på en liten grusväg. Vid sidan växte en liten vit. Vit intuti, men svartnade efter en stund. Någon som vet något?

0 235 visningar
2 svar

Fryst svamp

Christina Ekberg

24 aug 2001 kl. 10:14

Jag undrar hur länge man kan ha fryst, förvälld Karl Johan svamp i frysen. Den är tärnad och förvälld utan fett.

0 240 visningar
2 svar

Sopp = Ätlig

Peter Olsson

26 aug 2001 kl. 20:56

Är alla soppar ogiftiga ? Är alla soppar goda ?

0 54 visningar
0 svar

Örsopp?

Håkan

27 aug 2001 kl. 11:20

Hittade en stor mängd Örsoppar?? som enligt min svampbok stämde helt perfekt på beskrivningen. Hade dessutom en mild och behaglig doft. När jag stekte dem blev de emellertid alldeles röda till blåröda! Är det typiskt för Örsopp eller har jag miistagit mig på arten?

0 419 visningar
1 svar

Rynkad tofsskivling -- risk för förväxling?

Malin

27 aug 2001 kl. 11:58

I svamböckerna står det alltid att den med tiden blir “utbredd”. Men de äldre exemplar som jag bestämt vill kalla rynkad tofsskivling har ju närmast vänt sig uppåt,  blivit skålformade. Är det svamböckernas språkbruk jag inte är överens med, eller är det någon annan svamp?

0 59 visningar
1 svar

Svarttrumpet

Mari

29 aug 2001 kl. 11:17

Hej!
Jag är inget proffs men älskar att plocka svamp. Mina favoriter är svarttrumpet och höstkantareller.
När kan jag börja plocka dessa? Har någon “sprungit” på dessa i Stockholmstrakten?
Tacksam för svar!!!!!

0 57 visningar
1 svar

Trattisar

IA

29 aug 2001 kl. 12:52

Hej!
Jag älskar verkligen att plocka dessa trattisar, men i och med att jag är en glad amatör så har jag inte riktigt koll på när de finns att plocka.
Vet någon vänlig själ därute om de har komit till Stockholmstrakten???

Tack så jätte mycket på förhand och jag hoppas att Du/Ni som svarar får en fantastisk svampsäsong!!!

0 1181 visningar
1 svar

Inlagd skäggriska

Åsa Acking

31 aug 2001 kl. 11:07

Jag har haft ett recept på inlagd skäggriska. Hittar det inte. Jag tror att ingredienserna var skäggriska (som förvälls), svartvinbärsblad, vitlök. Spännande och gott men jag minns inte mängder och ev andra kryddor.
Är det någon som har det receptet?

0 67 visningar
1 svar

Hur snabbt växer de?

Emma

31 aug 2001 kl. 12:36

Hur snabbt växer en kantarell upp till full storlek?

0 69 visningar
2 svar

Föränderlig stubbskivling?

Johan Björklund

31 aug 2001 kl. 17:36

Är fjällig fot en utslagsgivande karaktär för stubbskivlingen jämfört med gifthätting? Finns det någon annan bra karaktär? Jag har hittat stora ansamlingar på björkstubbar, som jag är ganska säker på är föränderlig stubbskivling, men vågar inte äta dem förrän jag har hittat gifthätting att jämföra med.

0 694 visningar
2 svar

STOR röksvamp

/Per

31 aug 2001 kl. 17:40

Jag har hittat ett par STORA röksvampar. 3 st var i skick att de gick att plocka. Nu är det så att de är stora, den största är 22 cm hög och har en omkrets på 80 cm.
Hur ovanligt är det med så stora röksvampar?

0 118 visningar
4 svar

Blomkålssvamp

Stina

1 sep 2001 kl. 20:10

Idag har jag hittat en stor blomkålssvamp. Det är första gången jag har sprungit på något liknande. Vad kan man göra med den? Finns det någon risk att förväxla den med ngon annan oätlig svamp?

0 62 visningar
1 svar

Björksopp!?

catarina

2 sep 2001 kl. 13:12

JAG VET INGET OM BJÖRKSOPP OCH VILL LÄRA MEJ! KAN NÅN SKICKA FAKTA OM BJÖRKSOPPEN?

0 77 visningar
2 svar

Matsvampar?

Ulf Å.

2 sep 2001 kl. 18:24

Jag efterlyser
omdömmen om följande svampars värde som matsvampar.
Rabarbersvamp, stor kragskivling och svart hattmurkla.

0 50 visningar
1 svar

Björksopp extra

catarina

3 sep 2001 kl. 07:26

jag har varit på länkarna på björksopp men vill ha MERA fakta till mitt skol jobb! kan nån skicka fakta till mej?

0 92 visningar
1 svar

Rensning???

Caroline

3 sep 2001 kl. 10:47

hej, jag skulle vilja veta hur man rensar en mandelkremla…snälla jag behöver svar till en skoluppgift!!!!!
kram…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone