Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 141 visningar
1 svar

Illaluktande svamp hittad...

Daniel Persson, Malmö

27 sep 2001 kl. 17:12

Hej!
Jag håller på och samlar på mig bilder på olika svamparter, och igår hittade jag en mysko svamp som jag inte lyckats artbestämma. Hatten är 12 cm stor, brun och uppsprucken på ovansidan. Skivorna är svavelgula och lukten är mycket stark och karaktäristisk, ungefär som jag kan tänka mig att det luktar om man bränner frigolit(!)

Någon som kan hjälpa?

0 233 visningar
1 svar

blomkålssvamp

birgitta h

29 sep 2001 kl. 16:21

Kan man torka blomkålssvamp

0 144 visningar
1 svar

trattkanrarell?????

emelie

29 sep 2001 kl. 18:04

finns det något grundläggande tillagnings tips för trattisar?????

0 202 visningar
1 svar

brun hattmurkla "biskopsmössa"

annika j

29 sep 2001 kl. 23:37

jag undrar om denna måste förvällas, som stenmurkla?

0 56 visningar
2 svar

Frusna rödgula trumpetsvampar

Carina

30 sep 2001 kl. 15:43

Kan man förvälla (ej torka) rödgula trumpetsvampar som är frusna av frosten?!

0 57 visningar
2 svar

Såld

Buffeln

30 sep 2001 kl. 18:41

Idag var jag ute och plockade svamp för första gången. Måste erkänna att det var en av de mest fantastiska naturupplevelser jag någonsin varit med om. Hädanefter kommer jag att försöka att plocka svamp så ofta jag kan.

0 713 visningar
3 svar

Torkade kantareller som svartnat

Caroline

30 sep 2001 kl. 22:50

Är det någon som vet varför man inte ska använda trattkantareller som man torkat och de då blivit svarta? smakar dom äckligt eller vad

0 77 visningar
1 svar

Lila svamp

Gittan

1 okt 2001 kl. 13:15

Har hittat flera,  helt mörkt lila svampar. Ser ut som nån sorts vaxing. Skivorna under är också lila. Har aldrig sett den tidigare. Vet nån vad det kan vara för svamp

0 546 visningar
0 svar

Svampsemester i Canada

Michael Semjaniv

1 okt 2001 kl. 23:16

Hej nu är jag tillbaka hemma i Skåne igen efter 4:a veckors härlig svampsemester i Canada.Golliatmusseron eller rättare sagt (vit Matsutake) är en av många svampar jag funnit där.Matsutaken fick ett rejält uppsving kring den 15:e-25:e september, vissa dagar fick jag ihop 10-15 kg ettor.Denna svampklassas i 6 olika klasser 1, 2, 3, etc.Priset varierar runt 18-24$ per halvkilo, där väger man i pound.En helt underbar semster om man är en svampoman, fickdock avsluta 2 veckor tidigare efte…mer…

0 211 visningar
1 svar

Basidiesvamp

Johan

2 okt 2001 kl. 12:50

Jag har en uppgift i skolan där jag ska rita en basidiesvamp med namn på alla delar, nu undrar jag vad en basidiesvamp är och vart jag kan hitta namn på alla delar av svampen.

0 160 visningar
1 svar

krusig svart trumpetsvamp

Tommy Swartz

2 okt 2001 kl. 18:11

jag undrar om det finns någon egen art av krusig sv.trumpetsvamp för jag har hittat ett litet bestånd , den ser inte alls ut som den vanliga.

0 66 visningar
1 svar

Murkla?

Marie-Louise

3 okt 2001 kl. 08:35

Hittade igår 2/10 en slags murkla som jag ej kan hitta i någon bok eller site. Den har flera toppar och är väldigt mörk även den ganska platta ihåliga foten har samma färg som “hatten”

0 93 visningar
0 svar

Inköp av svamp

Niclas Bergius

3 okt 2001 kl. 08:47

Hej!

Jag tänkte under min svampkonsulentutbildning skriva ett arbete om svamphandeln i Sverige. Jag undrar därför om någon har lite fakta (mängd, pris, uppköpare mm.) om handeln med följande arter.

Kantarell, rödgul trumpet, svart trumpet, finluden stensopp, toppmurkla, fjällig bläcksvamp.

All information är av största intresse.

0 277 visningar
1 svar

Svampsoya

Peter Bigestans

3 okt 2001 kl. 09:21

Sist jag tillagade trattisar gjorde jag ett experiment:det överflödiga svampspadet hälldes i en kastrull och 3/4 kokades bort, saltades och - prima trattkantarellsoya.Vad har andra för erfarenheter och kunskaper?

0 63 visningar
1 svar

jag behöver hjälp....

Fredrik Nilsson

3 okt 2001 kl. 11:01

hej!
jag hittade igår en lustig svamp. Nyfiken som jag är tog jag hem den för att artbestämma den…
jag ska göra klart att jag inte är någon svampexpert….

det är därför jag behöver er hjälp!
det är en taggsvamp. Anledningen till att jag tog hem den var att jag aldrig sett en svamp i den konsistensen. Den är liksom nästan igenomskinlig och liknar nästan en murkla. lite vit på ytan, men snittytan är liksom…blank och den ser nästan ut som man skurit i en geleklump eller en…mer…

0 111 visningar
2 svar

sv. trumptsvamp

Mattias Widmark

3 okt 2001 kl. 13:35

Hej Jag läser på prognosen om hur många hittar svart trumpetsvamp. Jag lear och letar på de ställen som beskrivs i svampböcker och hittar inga. Är det lokalt brist på denna svamp i göteborgstrakten ?

0 68 visningar
1 svar

torkad svamp

birgitta h

3 okt 2001 kl. 21:15

hur förvarar man bäst torkad svamp, med eller utan lock?

0 76 visningar
1 svar

Svart fingersvamp?

Daniel Persson

5 okt 2001 kl. 17:17

I den täta barrmattan i en planterad granskog hittade jag häromdagen en ganska stor mängd nästan helt svarta fingersvampar. Till form och struktur var de väldigt lika granfingersvamp. Blir de svarta då de blir gamla?

0 79 visningar
1 svar

Fårticka

Wilhelm

6 okt 2001 kl. 11:14

Fårticka blir gul vid upphettning, blir brödtickan oxå gul vid upphettning?

0 867 visningar
5 svar

karl johan?

yoze

6 okt 2001 kl. 15:19

Kan man missta någon giftig svamp
för karljohan??? Behöver svar snabbt.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone