Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 552 visningar
1 svar

Vad kan detta vara?

Solen13

6 okt 2018 kl. 14:13

Också lövskog.

0 845 visningar
1 svar

Är detta Camarops polysperma stor sotdyna?

Anna Koffman

1 okt 2018 kl. 19:04

Lövskog med gammal klibbal. Låga troligen al, kanske hägg. Är det stor sordyna?

1 692 visningar
4 svar

Nybörjare på trattisar

Johannan89

6 okt 2018 kl. 12:47

Var ute i skogen idag på ett väldigt mossigt ställe. Hittade otroligt mycket svamp, men undrar om allt är trattisar…alla dessa växte direkt upp ur mossan, så ingen på något träd eller så. Tycker de ser så olika ut i färgen.

1 769 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp? Ätlig?

Anette S

6 okt 2018 kl. 12:50

Bor i nordvästra Skåne och fick dessa svampar av en kvinna på hundpromenaden som inte svensk och inte visste vad dem hette men hon menade på att d var ätliga o goda efter två omgångar kokning i vatten om 20 minuter vardera. Vad heter svampen? Är den verkligen ätlig??

0 618 visningar
1 svar

Olika soppar!?

josiiskl

6 okt 2018 kl. 11:15

Växte i gran/tallskog i nv skåne.

0 775 visningar
2 svar

Rödgul trumpetsvamp?

Kent

6 okt 2018 kl. 09:44

Hej! Är i norra delen av Skåne just nu och är osäker på om jag står inför rödgul trumpetsvamp?

//Kent

Är detta en Karl Johan svamp? Den är cirka 25 cm i diameter. Hittades i Sandsjöbackan nära Kungsbacka.

Hittade idag mängder av denna svamp. Ingen skog utan en park med ett par björkar. Har ring, mörkare fot, men ingen slida, ljusa glesa skivor som slutar vid foten /inte urgröpta eller nedlöpande/
Hatt med liten puckel och mörkare små prickar.

0 499 visningar
5 svar

Ätbar?

Farid

6 okt 2018 kl. 11:05

Jag hittade den här i lövskog i Södermanland på en sluttning.

0 511 visningar
1 svar

Rimskivling?

josiiskl

6 okt 2018 kl. 11:06

Växte i bokskog i nordvästra Skåne.

0 523 visningar
1 svar

Fjällig bläcksvamp?

josiiskl

6 okt 2018 kl. 11:01

Växte vid Mölledammarna i Skåne på grusväg.

0 644 visningar
4 svar

Röktuvskivling?

Gegge

5 okt 2018 kl. 15:36

Misstänker att detta kan vara Röktuvskivling,  stämmer det?
Smak Mild Mjölliknande

0 743 visningar
5 svar

Kremlor

svampkingen

5 okt 2018 kl. 01:36

Hej, är ganska färsk på det här med att plocka svamp, så har tidigare bara plockat diverse soppar, kantsreller och trattkantareller. Idag plockade jag svamp på västkusten, och hittade vad jag tror är kremlor, så bestämde mig för att prova någonting annorlunda. Jag vågar dock inte helt lita på min instinkt, så jag frågar här. Svamparna har varken ringar eller kragar, och trådar sig inte (jämförde med andra skivlingar, men vet inte precis vad “ostkänslan” innebär). Svampen hi…mer…

0 541 visningar
2 svar

Ätbar svamp sundsvall

Farrmorr14

5 okt 2018 kl. 17:53

Det va en dålig bild jag bifogade i första inlägget angående min fråga om svampen är ätbar. Skickar en till bild.

0 466 visningar
1 svar

ÄTBAR SVAMP?

Farrmorr14

5 okt 2018 kl. 17:37

Hej! I Sundsvall i en gran och tall skog hittade jag dessa idag. Nybörjare vad gäller svamp så då frågar jag här i forumet. Är detta ätbara svampar?

1 1048 visningar
9 svar

Vett och etikett i svampskogen

annaOl

4 okt 2018 kl. 14:32

Jag älskar svamp och vill inte hamna i bråk med någon. Särskilt inte dem som också älskar svamp o skog. Men idag gjorde jag bort mig. Jag parkerade vid en skogväg där det redan stod en bil parkerad. Fick så veta att så gör man egentligen inte. Det var helt i oförstånd och jag skämdes hela vägen hem. Och ber verkligen om ursäkt. Finns det fler regler eller sedvänjor bland svamp plockare som jag bör känna till? Finns exempelvis minimimått på svamp man plockar, så som vid fisk…mer…

1 2233 visningar
5 svar

Oroväckande lik Trattkantarell ! men VAD?

malo

4 okt 2018 kl. 18:30

Vad är detta för svamp? ??
Jag har plockat mycket svamp. Inte minst trattkantareller och var helt säker på min sak när jag plockade upp denna. Färg form växtsätt allt stämde tills jag vände den. Den har har skivor istället för åsar!  Till och med skaftet påminner om trattkantarellens. När jag söker efter förväxlingssvampar hittar jag inget som passar heller.  Någon som har en aning? För det har inte jag. Hittad i tallskog utanför Skönnevad Halland.

0 438 visningar
1 svar

Kremlor

Ingemar Steffner

4 okt 2018 kl. 18:46

Hej, jag hittar hur mycket svampar som helst som tror är Kremlor. Finns det något enkelt att veta om dom är ätliga?

0 938 visningar
5 svar

Konstig svamp

Annalena H.

22 sep 2008 kl. 10:35

Hej,
Igår upptäckte jag en/flera konstiga svampar som växer ute på tomten vid foten av en stor ask. Svampen ser ut som en kotte nästan,helt fjällig och jag tyckte att den såg lite vit ljusgul ut inuti. Vad kan det vara och är den giftig ? Jag är rädd att hunden äter den.

0 532 visningar
1 svar

Obestämd sopp

KajN

4 okt 2018 kl. 15:55

Hittat många i år av denna sopp som har en ljusare gråbrun hatt och fot med vitt trådnät upptill och rött eller brunt trådnät nedtill. Nordöstra Skåne i granskog. Har inte kunnat artbestämma denna.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone