Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 734 visningar
3 svar

Hattmurkla , Blek Pokalmurkla , eller ....?

Perry Karlsson

27 sep 2017 kl. 21:15

Hej!
Idag så bokstavligt talat snubblade jag nästan på 3 st murklor som satt mitt i en gräsmatta på Vårdcentralen Amnegården i Gullspång. Tycker den ena ser ut som en hattmurkla, dom andra inte… iofs så var det ganska så torrt där dom växte nu så både modell o färg kan ha förändrat sej på dom sista tiden. Någon som känner igen dom från mina bilder kanske ??

0 871 visningar
4 svar

Vilken ticka?

Tove Trygg

27 sep 2017 kl. 18:12

Den här supervackra tickan finns på Skarpö i Vaxholm. Jag har sökt i min “svampbibel” och undrar om det är en trådticka?

0 1753 visningar
5 svar

Nybörjarfråga - vad för soppar har jag plockat?

Anne

25 sep 2017 kl. 22:21

Hej, vad glad jag är för att jag hittade hit!
Jag har just börjat plocka svamp i Värmdö/Nacka traken utanför Stockholm. Trodde det skulle vara lätt att börja med enkel sopp men hur jag än tittar lyckas jag inte identifiera dessa soppar.  Någon är sandsopp men kan det vara grynsopp också och till och med smörsopp? De är så lika men ändå olika…:)
Bild 1 Plockade på äng med sandig mark intill småtallar. Växte i mängder.
Bild 2 och 3 Plockade i tall och lövskog både intil…mer…

0 915 visningar
2 svar

Igelkottsröksvamp?

gula

26 sep 2017 kl. 20:18

Det här måste väl vara igelkottsröksvamp trots att ‘taggarna’ ramlat av på dom gamla ex’en?

1 685 visningar
3 svar

Svamp på gren av lövved - Vilken art?

Bengt Stridh

26 sep 2017 kl. 20:58

Hittade dessa svampar den 23 september på en gren av lövved som låg på marken, möjligen hassel som finns i närheten. Hattdiameter upp till ca 10 mm på de som syns på bilden. På vår tomt vid Mälaren i Gäddeholm, Västerås. Hittar inte den i boken Svampar. Vore tacksam för tips om art!

0 1076 visningar
2 svar

Trattkantareller? Behöver snabbt svar

Martin

27 sep 2017 kl. 16:17

Växjö, växer i granskog på mossa. Är det trattkantareller?

0 945 visningar
3 svar

Kottetätskivling (Baeospora myosura)?

ML

26 sep 2017 kl. 20:17

De här småttingarna hittade jag idag på tallkotte.
Höjd: 2 cm.
Hatt, diameter: 1 cm
(På den största.)
När jag googlade hamnade jag på http://krumlinde.blogspot.se/search?q=tallkotte där jag fann ett foto som jag jämförde med.
Jag tycker att det liknar den.
Jag tar gärna emot synpunkter och andra förslag.

0 660 visningar
0 svar

Vit svamp

Therése

27 sep 2017 kl. 16:42

Vad kan detta vara för svamp som finns i min gräsmatta i närheten av några tallar, bor i Uppland?

0 456 visningar
0 svar

Vilken svamp?

CarinaP

27 sep 2017 kl. 15:43

Hittade dessa i vagnhärad idag, nån som vet art?

0 1858 visningar
12 svar

Blek Taggsvampar!

Nestor

4 okt 2010 kl. 23:08

En undran det vimlar svamp plockare i skogen där jag brukar plocka, men det är vimlar både rödgul och blek taggsvampar och igen har plockat dom. Böcker och på nätet har jag läst att den svampen är en av eftertraktade svamp på hösten. Jag undrar varför ingen har plockat dom, de är ju jettegoda matsvampar.

0 462 visningar
0 svar

Rubriklöst inlägg

Elena

27 sep 2017 kl. 14:20

Tack. Det är första gången jag plockade svamp, igår. Med tanke på hur lite jag kan och vet om svamp, så ska jag nog inte alls göra det före jag läst in mig på olika sorter, som kan finnas i mina trakter.

0 1361 visningar
4 svar

Eldsopp i Kungsängen ?

Charlotte Spits

26 sep 2017 kl. 07:47

Jag tror att detta är en eldsopp som jag hittade på en gräsmatta i Kungsängen,Upplands Bro. Har den hittats förut i dessa trakter?

0 873 visningar
3 svar

Vilken sopp kan det här vara?

FOTOrd

25 sep 2017 kl. 22:19

Min undran är om det verkligen är en Svartbrun stensopp? Plockad i Mora.
Hälsningar Leif Rehnvall & Maj-Britt Johansson

0 1488 visningar
1 svar

Svartvit- eller Svart taggsvamp?

Egon

27 sep 2017 kl. 09:25

50mm bred och med en utmärkande doft av selleri. Bara en liten fot, men jag kan ha varit oförsiktig när jag plockade den. Växtplats på Hallandsåsen i granskog.(bilderna ej tagna på platsen)
Vad är lättas att skilja de två arterna åt?

0 867 visningar
3 svar

Är det här trattkantareller?

Elena

26 sep 2017 kl. 21:15

På en äng med mkt lövträd, växte styckevis och i klungor. Foten är ihålig. Väldigt torr och åt det orangea hållet. Plockad i Luleå.

0 588 visningar
2 svar

Kremla???

ellens

27 sep 2017 kl. 12:01

Hittat 2 st kremla, har ljusbrun hatt. Jag tror hatten är inte fullt utvecklat. Foten gör mig osäkert, den är lilla.

0 2402 visningar
2 svar

Lila vid stekning!

Nybörjarplockare

23 sep 2017 kl. 17:31

Hittat en massa soppar som växer i min lilla skog. Ser ut som örsopp när jag googlar. Luktar rätt starkt/syrligt. De växer i klungor, är ljusbruna o i olika storlekar, slemmiga vid dåligt väder. Fast i köttet efter stekning och smakar gott! Det enda som jag inte kan googla mig till är att svampen blir lila vid tillagning, alltså inte blå, utan lila/rosa. Vad kan det vara? Verkar inte vara någon annan som velat plocka av dem.

0 1354 visningar
2 svar

Är det mandelriska?

Jocke

26 sep 2017 kl. 20:58

Om inte,vad är det? :)

Tacksam för svar. Har googlat runt länge nu men är fortfarande osäker.

0 642 visningar
3 svar

Märkliga taggsvampar

Malin

26 sep 2017 kl. 21:45

Dessa hittade jag i Jällabjär nära Söderåsen.
Plockade vant taggsvampar och hittade dessa med deformerade hattar och breda taggar
Tackar på förhand

0 1560 visningar
6 svar

Trattkantareller?

Hansson

26 sep 2017 kl. 16:25

Är detta trattkantareller? Annorlunda färg på de!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone