Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 607 visningar
3 svar

Vad för svamp?

PatrikArvidsson

26 sep 2017 kl. 20:22

Plockade den här. Ser matig ut och luktar gott! :-) Men vet inte vad det är för svamp. Någon vänlig själ och kunnig svampplockare som kan berätta? Hittad i Småland i mestadels granskog. Hoppas bilden är okej

0 859 visningar
0 svar

Blomkålssvamp

Veronica

26 sep 2017 kl. 23:19

Jag hittade denna svamp samt två mindre intill.
Tycker inte att den passar in på varken blomkålssvamp eller skålsvsmp, när man googlar på bilder. Den växte fritt på marken bland en massa gräs. Det stämmer ju inte in på blomkålssvamp då...

0 768 visningar
1 svar

en underlig vitbeige svamp

annikas

26 sep 2017 kl. 21:31

I Järfälla växer denna svamp på min tomt i kanten på grusgången. Den ser ut som en murkla, men helt vit, drygt decimetern hög. Vad kan det vara?

0 527 visningar
0 svar

Grenbrosking - Marasmiellus ramealis?

ML

26 sep 2017 kl. 21:06

Den växer på död gren av lövträd (gissar på björk).
Blandskog med gran, ek, hassel mm.
Hatt, diameter: 5 mm
Höjd: 6 mm
Östergötland.
Tar gärna emot synpunkter.

0 764 visningar
7 svar

Nybörjare

Mijan

25 sep 2017 kl. 21:34

Hej, har tagit hem lite svamp för att lära mig mer i denna djungel:) tycker att informationen i böcker och på forum är lite skiftande. Så tänkte be om eran hjälp. Bifogar några bilder på svampar som jag är osäker på.
Jag trodde att en av svampen var fjällskivling, men närmare titt så är det väl inte det?
Gulkremla antar jag de andra är, men verkar vara Lätt att blanda ihop.
Sen har vi en tegelsopp som enligt min bok av Pelle H man kan äta, men enligt forum är det Nej. Vad ...mer…

0 879 visningar
2 svar

Vad är detta för svampar?

Novisen vid spisen

26 sep 2017 kl. 15:47

De växer i min trädgård i Skåne på gräsmattor, bland träd - och det är massor av dem i olika mognadsstadier.

0 3716 visningar
11 svar

Gula trattkantareller???

Sofie Isaksson

4 okt 2008 kl. 11:45

Vi hittade dessa i Närke. Kan det vara bleka eller gula trattkantareller? eller har de bara förlorat sin färg?
eller är det gul trumpetsvamp? Tycker att de ser mer ut som trattisar.

0 707 visningar
2 svar

Från ung till mogen trattkantarell

ErikOlsson85

26 sep 2017 kl. 17:18

Hej!
Jag undrar om någon vet den ungefärliga “tillväxttiden” för ett gäng trattisar av denna storlek (se foto) till de är plockmogna? Jag förstår att regn och värme spelar in, men mellan tummen och oekfingret?
Tack för hjälpen!

0 1145 visningar
3 svar

Tratt eller trumpet?

Madde

26 sep 2017 kl. 18:25

Har lite svårt att se skillnad… är detta rödgul trumpetsvamp eller trattkantareller?

0 530 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp?

Annika62

26 sep 2017 kl. 18:53

Denna svamp hittade vi i i skogarna runt linderödsåsen. Växtplats gran/ekskog.

0 661 visningar
1 svar

Är detta silkesmusseroner?

Nonne

26 sep 2017 kl. 17:55

De har samtliga blågrönt längst ned på foten. Har plockat såna förut men det var nu länge sedan. Växte i mossig vägkant i blandskog, norra Skåne.

0 1482 visningar
1 svar

Grönblå manetliknande svamp

Ingrid Tallroth

26 sep 2017 kl. 17:47

Hittade denna vackra svamp i helgen på Ekerö, precis ovanför ishallen i Skå. Har inte lyckats lista ut vad det är för svamp.

0 564 visningar
1 svar

Är detta en blek kantarell?

Kienei

26 sep 2017 kl. 17:24

Funnen i halland, nära ett träsk.

0 1119 visningar
13 svar

Våga börja plocka kantareller...

Fenix

17 aug 2007 kl. 17:07

Hej!

Vilket trevligt forum ni har här! =) Jag skulle vilja börja plocka kantareller (har ingen erfarenhet alls), och ser att kantarellen inte ska gå att ta miste på. Rekommenderar du ändå att jag bör ta med mig någon som kan, eller vågar man pröva lyckan på egen hand?

0 569 visningar
1 svar

SVAMP

MELINDA BAGOLY

26 sep 2017 kl. 09:58

Hej undrar var kan man lämna in svamp för undersökning i Göteborg med omnejd   Tack

0 536 visningar
1 svar

Gullnavling: småfjällig? växtplankton?

annaOl

26 sep 2017 kl. 12:41

Jag har mig veterligen aldrig sett en Gullnavling i verkligheten, men börjar bli tveksam…Är Gullnavlingens hatt någon gång småfjällig som hos Trattkantareller eller Rödgul trumpetsvamp? Växer de ofta på samma ställen som de båda ätliga ovan? Gullnavling sägs ju växa på murket trä och jag hittar ofta mina “trattisar” intill gamla stubbar eller där gammalt trä ligger på marken eller under mossan.

0 467 visningar
0 svar

Trattkantarells och svart trumpet ännu i Skåne?

BIRGITTAN

26 sep 2017 kl. 12:11

HEJ
Jag tänkte ge mig ut i skogarna snart, men då jag har lite svårt för att ta mig ut med mannen min så vill jag först efterhöra. Har någon lyckats finna trattkantarells eller den svarta trumpeten här nere i södra skåne än i år? TACK.
BIRGITTA

0 615 visningar
2 svar

Är det en finriska ?

Anna

26 sep 2017 kl. 10:34

Min tomt, som är lite naturtomt, gran, tallar ek bla runt i kring. Nacka

0 676 visningar
3 svar

Klubbsvamp??

Monicali

11 okt 2016 kl. 19:13

Hittade denna i närheten av ett grustag där det växte mest tall. I mälardalen utanför Enköping.

0 2969 visningar
10 svar

Är detta en Kungschampinjon???

Kisko

4 sep 2015 kl. 22:20

Hittade de i barrskog idag

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone