Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1014 visningar
1 svar

Är den här svamp ätlig?

Anna

20 sep 2017 kl. 20:45

Hej! Vi har hittat den här svamp i Höga Kusten (i Norrfällsvikens strand) i en tallskog. Vi tror den är en typ av sopp svamp. Har vi rätt? Eller är det ätlig/giftig?
Tack!

0 638 visningar
0 svar

Tegelkremla?

Niklas

20 sep 2017 kl. 21:16

Kan detta vara en tegelkremla? Färgen är orange eller Orangegul beroende på ljussljussättning.

0 975 visningar
4 svar

Champinjoner av okänd sort

Bertil Johansson

14 sep 2017 kl. 10:49

Hej
Dessa champinjoner plåtade jag idag nära Ringvägen vid Skanstull, Stockholm. Landskapet är alltså Södermanland. Går det att avgöra vilken sort det är mha bilderna?

0 2634 visningar
21 svar

Blek skäggriska - Lactarius pubescens?

Phalagorn

18 sep 2017 kl. 20:38

Jag är nästan helt säker på att dessa är blek skäggriska - Lactarius pubescens. Men vill gärna rådfråga med experterna då jag tänkt att tillaga och äta dem. Vet att de ej räknas som matsvamp här i Sverige, men att de är ätliga efter förvällning och insaltning.

Hittade dem i Hyllie, Malmö. De växer både i små grupper och i hägringar under björk, väldigt kalkrikt område. Hatt gulvit-rosaaktig, svagt zonerad. Luden hattkant, tydligast hos unga exemplar. Fot samma färg s…mer…

0 560 visningar
0 svar

Vad är detta?

Monica Johansson

20 sep 2017 kl. 19:02

Hittade denna svamp i ett skogsbryn i Halland. Har aldrig sett den tidigare. Det är ingen Riska och ingen Kermla så vad kan det vara?

0 947 visningar
2 svar

Karl Johan???

isakatt

20 sep 2017 kl. 11:30

Hittade i barrskog Västra Götaland kusten.Är osäker om det är Karl Johan svamp

0 812 visningar
4 svar

Vad är dessa svamp?

hongmei

19 sep 2017 kl. 23:45

Barr skogen i Eskilstuna

0 726 visningar
2 svar

Torkningen av stolt fjällskivling - förrädisk?

Yoshi

20 sep 2017 kl. 12:24

Undrar. När jag torkar stolt fjällskivling (pågående presens) känns de torra men när jag bryter av dem så känns det ändå mjukt inuti. pudrigt liksom. Det är bara snittytor som helt får som ett skal. Nu har jag torkat i två dygn och vet inte när det är dags att sluta. Förstår ni vad jag menar?
Den är så porös och luftig att jag blir osäker.

0 666 visningar
1 svar

Sort

EmmaAhlander

20 sep 2017 kl. 12:58

Blandskog Östergötland

0 3513 visningar
4 svar

Tips för att hitta svart trumpetsvamp

Andreas

19 sep 2017 kl. 15:01

Hej!

Jag har genom åren plockat ett 20-tal ätliga svampar (mest kantareller, rödgul trumpet, taggsvampar, soppar, riskor och blomkålssvamp). Dock har jag ännu inte lyckats finna lyckan vad gäller svart trumpetsvamp! Jag plockar oftast utanför Malmö (bokskogen Torup med omnejd) eller mer norrut (söderåsen). Jag ber inte om specifika platstips, men mer om någon skulle kunna ge mig tips kring omgivande ledtrådar (lövtåcke, mossa, trädtyper, åsar, m.m.).

Ett stort tack på förhan…mer…

0 1206 visningar
2 svar

Kremla

Lillin

19 sep 2017 kl. 22:54

Hej!
Är ny på att plocka svamp utöver olika kantareller och trumpetsvamp. Det här är ju nån sorts kremla, men är det eksill-, sill- eller vinkremla? :)

0 1323 visningar
7 svar

Snälla hjälp med fjällskivling

Olivia

19 sep 2017 kl. 18:38

Hej! Kan någon kunning hjälpa mig! Bild 3 vet jag är stolt fjällskivling. Under svampturen hittade jag även en liknade fjällskivling. Tunnare fot, skillnad på mönstert på hatten. Luktar likadant, nöt, mandel. Har en ring, som går lätta att dra ner och smakar gott.Växer i gräs under ek på betande landskap. Är mkt tacksam för hjälp

Hej! Jag vet att flugsvampen ska ha vita åsar och att champinjonen har färg på sina åsar.
Vi hittade ca 10 liter av den här svampen och blev till oss av lycka men nu har lyckan ersatts med oro och tvivel. Ingen av oss har någonsin hittat ett ickeangripet exemplar av champinjoner tidigare. Det som är så förbryllande med dessa svampar är att vi har hittat exemplar från 2 cm till 12-13 cm stora. Inga hattar är utslagna och foten är jättetjock och klubblik. Det finns som fjäll längs ...mer…

0 986 visningar
5 svar

Vad är det för en svamp

Josan

19 okt 2016 kl. 14:18

Kan man äta den?

0 733 visningar
2 svar

Stolt fjällskivling

Inga-Lill

19 sep 2017 kl. 21:28

Kan detta vara stolt fjällskivling, hittade på naturreservatet Sandsjöbacka, Halland, inte mycket träd i närheten, men tror det funnits Björk innan skogen togs ner.

0 646 visningar
1 svar

Såg väldigt läcker ut!

Strandvaskarn

19 sep 2017 kl. 20:59

Hittade fler stycken i Halland, Är den ätliga?

0 677 visningar
2 svar

Svam

Frank

19 sep 2017 kl. 19:42

Vad är detta

0 719 visningar
3 svar

Orange svamp, vad kan det vara?

Ramlange

19 sep 2017 kl. 19:44

Plockad i Sörmland i blandskog. Fuktig mark gräs. Vad kan det vara? Den påminner om ett par matsvampar tycker jag men eftersom den är helt orange vågar jag inte chansa.

0 530 visningar
1 svar

Två svampar jag inte har en susning om, vet ni?

Ramlange

19 sep 2017 kl. 20:20

Plockad i Sörmland i fuktig blandskog. Den övre var kraftigt gul när jag plockade den men har bleknat på två dagar till mer brunaktig färg.

0 686 visningar
3 svar

Svamp

Frank

19 sep 2017 kl. 19:44

Vad är detta

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone