Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 572 visningar
0 svar

Vad är detta för svamp ? Ätlig ?

PeterH

19 sep 2017 kl. 19:52

Dessa gråa svampar hittade jag utanför Stockholm i blandskog.
Dom växte liksom i ett knippe på ca 15 st.
Doftar o smakar milt.
Tacksam för hjälp.
Peter H

0 659 visningar
1 svar

Va e detta för svamp?

MalinN

19 sep 2017 kl. 19:19

Hej någon som vet vad detta är för svamp? Går den att äta?

0 18935 visningar
15 svar

Riktig/Falsk Kantarell

S

10 aug 2009 kl. 19:55

Hej alla,
Bifogar en bild och hoppas att någon kan hjälpa mig ge en bra tumregel kring vad som är falska resp. riktiga kantareller. Är det korrekt att den blankare varianten är den som kallas falsk? Och är den falska varianten farlig på något sätt?
Tack på förhand!

0 672 visningar
4 svar

Vad kan detta vara?

ChristinL

18 sep 2017 kl. 23:29

Växer i bokskog på Ekerö.

0 521 visningar
1 svar

Vilken sort?

CHerbst

18 sep 2017 kl. 20:32

Plockad i mossig granskog - Stockholmsområdet. Denna har påtagligt fräsch, nästan citrus-aktig, fruktig doft. Vad kan detta vara?

0 478 visningar
0 svar

Vad är detta för svamp

Maja marksen

19 sep 2017 kl. 16:54

Kan det vara en kremla

0 722 visningar
1 svar

Svartnande narrmusseron

Egon

19 sep 2017 kl. 15:49

Vill bara berätta att Svartnande narrmusseron har kommit tillbaka på samma ställe, där jag fann den för första gången 2014, på betesmark i Skåne.

0 674 visningar
0 svar

Är detta kantjordstjärna?

Egon

19 sep 2017 kl. 15:29

En liten stjärna,  mörkbrun,45mm hög och bred,8st flikar som i sin tur är flikade. Rökbollen är nu i torka brungrå, med en kamfårad mynning. Undersidan har förnarester av barr, så jag tror att någon lagt dit den där jag fann den, nämligen på betesmark i Skåne, för inte växer den väl på betesmark?

0 539 visningar
1 svar

Karl Johan ?

Anna

19 sep 2017 kl. 13:27

Hejsan! Undrar om jag hittat Karl Johan svamp och om de är ätlig?

0 524 visningar
3 svar

Svamp på hägglåga

Hallberg

19 sep 2017 kl. 13:53

Jag fann denna svamp på en liggande hägg i Tantolunden Stockholm. Vad kan det vara?

0 683 visningar
3 svar

Trattkantareller?

Madde

17 sep 2017 kl. 10:58

Vill bara dubbelkolla mer er. Vad säger ni om dessa? Har delat på dem i efterhand, och de var alla ihåliga.

0 862 visningar
3 svar

Är dette en mat svamp

Kristinat

17 sep 2017 kl. 12:37

Det är en del löv trär der denne vokser.Jag undrar om denne är en mat svamp och hva den heter.

0 648 visningar
2 svar

Vilken svamp?

Svante

18 sep 2017 kl. 22:49

Vi var ut i bland skog i Västergötland i helgen och vi såg dessa imponerande svampar på kortet.

Är det någon som vet vilken svamp det är? De ser ut som stora elefanterna.

0 634 visningar
0 svar

Liten svamp på hundkäx

Hallberg

19 sep 2017 kl. 13:51

Små svampar på en hundkäxstjälk i Tantolunden i Stockholm, under almar. Vad kan det vara?

0 606 visningar
1 svar

Höstmusseron?

Ester

19 sep 2017 kl. 12:51

Hittade dessa svampar på gräsmattan bredvid rosenbuskarna.. har läst här att detta kan vara höstmusseron.. kan det stämma?

0 854 visningar
1 svar

Såg väldigt läcker ut!

Strandvaskarn

19 sep 2017 kl. 11:46

Var utanför Kungsbacka i Halland och hittade massor av dessa vita svampar.
Tänkte skrivningar kanske?

0 1120 visningar
2 svar

Kremla?

CHerbst

18 sep 2017 kl. 20:25

Hittade denna svamp i mossig tallskog i Stockholmsområdet. Har jämfört de kremlor som finns i Svampguiden med toppen på svampen är mer brun än röd eller purpurröd. Så vad är det för svamp?

0 688 visningar
3 svar

Ett nytt fösök

ChristinL

19 sep 2017 kl. 10:59

Jag plockade dessa bruna svampar igår i en bokskog. Svampen är ganska fast och ser go ut. Men vågar inte äta den förrän jag vet vad det är. Har letat både bland giftiga och ätliga svampar men hittar den inte. Blir violett när jag skär i den och detsamma när jag tar bort lite “skinn” på hatten. Inte klibbig direkt, heller inte snustorr. Någon som har en idé??

0 733 visningar
6 svar

Vad är detta för svampar tro?

mozartkulan

19 sep 2017 kl. 10:29

Godingar och allvetare! Vad säger ni om dessa?

0 794 visningar
3 svar

Vad är detta för svampar?

Alice

18 sep 2017 kl. 19:04

De översta bilderna är från min trädgård,  i ett stenkast. De andra i barrskog. Centrala Skåne.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone