Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 636 visningar
3 svar

vad är det för svamp

bebe

2 okt 2016 kl. 14:50

Hej!
Hittade dem vid en död stubbe.vad heter det?

0 1157 visningar
3 svar

vilken svamp?

Nec

1 okt 2016 kl. 21:35

hittade dessa under dagens promenad
blandskog med mest tall, ganska tunna och gummiaktiga
någon som vet vad det kan vara?

0 668 visningar
5 svar

trattkantareller

Sara

1 okt 2016 kl. 11:04

hej! vet någon hur läget med trattkantareller ligger till i skåne nu? var ute för 2 v sedan o då var det inte mycket alls:/ började komma..

0 745 visningar
4 svar

Vad heter svampen

Lennart

1 okt 2016 kl. 13:41

Hittade dessa på en åker i Södertäljetrakten, de är ca 12 cm höga

0 613 visningar
2 svar

Visserligen små, men så vackra! Vad kan detta vara?

Birgirt

15 sep 2016 kl. 10:13

Finns i Skogås förort till Stockholm. Växte på stigen bland mossa och grenar…

0 777 visningar
17 svar

Vad heter svampen?

AinaSmedberg

27 sep 2016 kl. 07:29

Svampen växte tillsammans med trattisar i blandskog nere i mossan intill en myr.Jag bor i Västernorrland strax norr om Sundsvall.

0 559 visningar
6 svar

Taggsvamp?

KARIN

1 okt 2016 kl. 17:46

Den är mer åt det rosa hållet, är det rödgul taggsvamp?

0 648 visningar
5 svar

vilken svamp?

janchik

1 okt 2016 kl. 13:53

Misstänker att det är en röksvamp men ej helt säker. Någon som kan hjälpa mig vad det är? Skulle vara tacksam!

0 978 visningar
3 svar

Vad är det för svamp?

Per

1 okt 2016 kl. 14:41

Växer i min gräsmatta, lite skraj att min 1-åring ska äta upp den…

0 967 visningar
1 svar

I smörjgropen i garaget...

Lilian

1 okt 2016 kl. 15:43

I smörjgropen i garaget i Hemavan i Lappland har den här svampen kommit. Vad kan det vara?

0 719 visningar
1 svar

Mjölskivling?

ArneStein

30 sep 2016 kl. 18:57

De här växte i kanten av en liten skogsväg (Sörmland). Växte i små klungor. (Tar man upp en får man med sig några små). Fast kött. Kan ej avgöra själv om de “luktar mjöl”. Fix en dryg liter av dem eller så. Vad tror ni?

0 625 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp?

Per Rothman

30 sep 2016 kl. 14:39

Hittade på Gotland, vid vägkanten

0 684 visningar
0 svar

Exkursion med Uppsala Svampklubb

SaraLarsson

30 sep 2016 kl. 14:05

Hej!

Imorgon lördag den 1/10 guidar svampkonsulent Eva Allestedt i Lindsjö naturreservat. Följ med Uppsala Svampklubb ut i skogen och räkna med att få se en och annan raritet!
Samling sker kl 10 vid EBC:s parkering i Uppsala och vi åker därifrån gemensamt ut till Skogstibble kyrka. Det går självklart bra att ta sig direkt till Skogstibble kyrka. Samling sker där kl 10.30.

Täckande klädsel och huvudbonad rekommenderas och då terrängen är ganska svår kan det vara mindre lämplig…mer…

1 1747 visningar
4 svar

Lila svamp?

Victoria Zakrisson

29 sep 2016 kl. 19:52

Vad är detta för svamp?  Flertalet fruktkroppar i närheten av varandra. Funnen i blåbärsrisgranskog,  fjällnära i Klövsjö, Jämtland.

0 1192 visningar
9 svar

Vad är det här för svamp? Ätlig?

Johanna

28 sep 2016 kl. 17:49

Den här svampen hittades på ett kalhygge tillsammans med fjällig bläcksvamp, Bohuslän.

Hatten är böljande/ ojämn, ca 14 cm bred. Torr hud, färgen går i smutsvit/ ljusgrå.
Foten är kort och kraftig, cylinderformad , grå, med strumpa ( se bild).
Skivorna är glesa, påminner om kremlans “mandelspånsaktiga”, sköra. Färgen är mörkbrun.

1 2098 visningar
5 svar

Blodriska?

Kakan

29 sep 2016 kl. 13:39

Hej,

plockade för ett tag sen något som jag var säkert på var blodriska (se bild) men jag har inte plockat den tidigare så jag är lite utav en nybörjare. Har ätit svampen och även plockat den efteråt igen och den har varit hur god som helst!

Dock när jag pratat med folk efteråt så beskriver alla att den blöder så mycket och att händerna ofta blir helt missfärgade för att den utsöndrar så mycket orangefärgad saft, och de jag har plockat har i princip inte utsöndrat något ...mer…

0 572 visningar
0 svar

Äntligen regn

IngemarErlandsson

29 sep 2016 kl. 20:59

En smörsopp med slajmig hatthud, en fuktig kantarell..mera regn så blir det svamp varje kväll..mao en rediger smällkaramell!!!  F’låt om jag verkar lyrisk o en smula poetisk!!

0 519 visningar
0 svar

Bytt mobil.

Ingela Gradin

29 sep 2016 kl. 20:07

Hej!
Jag har bytt från Iphone till en Android. Hur får jag över mina svampställen? Hoppas ni kan hjälpa mig.

0 699 visningar
4 svar

Musseron. ..

Novisen

28 sep 2016 kl. 10:03

Hoppas jag att det är :-) för då har jag lärt mej fler svampar ! Men OM det är så-vilken??? Tacksam för snabba svar

1 593 visningar
1 svar

Fin...

Novisen

29 sep 2016 kl. 11:10

Hittade denna söta lilla sak, i ett sk dränerings/vanligt dike i Ljusdal igår, hittar jämnt på dem,finns i vit,svart,brun,orange mm - inget å ta med hem men de är fina att titta på...

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone