Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 904 visningar
7 svar

Trattkantareller som svartnar?

Tomas H

22 okt 2001 kl. 12:00

Hej!
Plockade ganska många trattkantareller i helgen. En del av dessa svartnar och blir blöta vid torkning. Vad kan det bero på?

0 496 visningar
1 svar

Ängsvaxskivling?

Elton John

9 sep 2016 kl. 20:46

Ljus läderfärgad hatt. Hatt går lite över kanten på skivorna med samma ljusa läderfärg. Fot långsmal med lodrätt strimlor.
Norrauppland, blandskog. Majoritet asp och gran. Växte i sluttande gräs intill grusväg i öst-västlig riktning. Angenäm svag doft.

0 657 visningar
1 svar

Vad är detta - helt slät vit undersida?

Laila Zachrisson

9 sep 2016 kl. 16:50

Hittad i dag på Norra Betsö (utanför
Åkersberga) i skog med mkt gran

0 1124 visningar
1 svar

Gul svamp i cykelboden

Lina

9 sep 2016 kl. 17:57

Jag har en cykelbod med packat grus som golv. Idag när jag gick in upptäckte jag en stor svamp på golvet. Vad är detta för något? Vårtiden är golvet nästan översvämmat så jag misstänker att det är ganska fuktigt. Svampen hittades under en lastpall som används just för blöta vårar.

0 597 visningar
2 svar

En massa okända svampar, för mej alltså

Rikard

7 sep 2016 kl. 18:00

hej, dessa växer på kanten av gräsmattan mot blandskog till. Utanför Piteå
Nån som vet vad det är för slags svamp.

0 652 visningar
3 svar

Streckmusseron?

Matilda

8 sep 2016 kl. 15:02

Hittade dessa i skogen när jag letade kantarell idag. Kan det vara streckmusseron? Har försökt läsa mig till och tycker mycket stämmer överrens. Steckte på några bitar av svampen och den smakade inte dåligt alls.. Men man blir ju ändå lite harig när man inte kan något annat än vanliga kantareller.

0 548 visningar
7 svar

Vilken svamp??

Novisen

6 sep 2016 kl. 19:38

Mera bilder

0 520 visningar
1 svar

hjälp mig identifiera

Johan.s

9 sep 2016 kl. 11:19

Jag hittade den i skäralid och behöver identifiera den till en skoluppgift

0 529 visningar
2 svar

KonstigA svampen..

Novisen

9 sep 2016 kl. 11:35

Skrev igår om denna svamp men jag ändra mig lite ang beskrivning. Den är grå-vit med ljusgrå taggar-inte rör som ja sa igår

0 708 visningar
8 svar

Svamp arter. ..

Novisen

8 sep 2016 kl. 14:05

Fanns i ljusdal -Hälsingland -på en skogsstig-mittsträngen bland gran/tallskog

0 668 visningar
1 svar

Karl Johan?

Fanny

9 sep 2016 kl. 01:01

Hittade denna ute i Nackareservatet i Stockholm. Blandad barr- och lövskog, mycket blåbärsris runt omkring. Är det en Karl Johan eller annan sopp?

0 578 visningar
3 svar

Ostronmussling

KNEjk

8 sep 2016 kl. 21:10

Kan det här vara Blek ostronmussling?

0 878 visningar
1 svar

Stubbsvamp

Vanja

8 sep 2016 kl. 22:27

Dessa svampar växer på en gammal murken stubbe på vår gräsmatta men vad kan det vara för svamp? (Kan inte alls mycket om svampar). I Åsarna, Jämtland.

0 1792 visningar
3 svar

Lömsk fingersvamp ?

Majsan

14 aug 2016 kl. 23:09

Hej ! Jag undrar vad detta är för svamp. Kan det vara en lömsk fingersvamp ? Den gula färgen var starkare och det rosa var inte lika tydligt i verkligheten. Jag såg denna och många fler i olika storlekar i en skogsslänt med blandskog vid en liten sjö i Västragötaland.

Tacksam för hjälp om vad det är för svamp
Med vänlig hälsning
Majvor

0 790 visningar
7 svar

Vilken svamp??

Novisen

8 sep 2016 kl. 17:55

Fråga till stjärnorna här;vad i jösse namn är det här??trodde att det var nåt giftigt, men med rör?växte djupt ner i mossa alldeles bredvid en grus-stig! Hård och kompakt,foten känns som en träpinne !

0 697 visningar
4 svar

Vad är detta för svamp? Giftig?

Anna

7 sep 2016 kl. 20:53

Misstänker att hunden har ätit av den. Är den giftig?

Hittad i trädgårds rabatt under en ek.

0 1158 visningar
1 svar

Svart/vit taggsvamp?

Sekhmet

8 sep 2016 kl. 19:04

Hittad i risveden.
Är det en svamp som går att tillaga eller bara vacker att se. Hittar inga bra svar på nätet.

0 626 visningar
3 svar

Vilken svamp?

Maria Wijk

8 sep 2016 kl. 13:40

En bekant frågade mig idag om jag visste vad det var för svamp hon hade växte i sitt squashland. Jag känner inte igen den, gör ni? Foten vit vid genomskärning.

0 499 visningar
1 svar

Andra sorter

Novisen

8 sep 2016 kl. 17:46

I samma skog i Hälsingland -vill tro att det iaf är riskor

0 542 visningar
0 svar

Vad är detta

Novisen

8 sep 2016 kl. 17:40

Hälsingland,skogsstig ,lena ,mörkgrå-aktiga,skör fot ,doftfria men ser dessa ofta..

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone