Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 606 visningar
2 svar

Farlig?

orolig

8 jul 2016 kl. 06:34

Hej. Hittade denna i tallskog i göteborg och är nu lite orolig för det enda jag kommer pÃ¥ är orangebrun giftspindling. Men de är väl ganska ovanliga? NÃ¥gon som vet? Finns en risk att den blivit förtärd…

0 468 visningar
1 svar

Vit flugsvamp?

tomaswisell

6 jul 2016 kl. 19:52

Hej!
Denna svamp växte på vår innergård i ett nybyggt bostadsområde i Göteborg! Kan det vara en vit flugsvamp??

0 587 visningar
1 svar

Vad är detta?

Margot Gerdt

7 jul 2016 kl. 17:12

Hittad idag på norra Öland, vid skogsväg i torr tallskog.

0 2284 visningar
3 svar

Är det här Nejlikbroskskivling?

Kisko

4 jul 2016 kl. 12:02

Väste i gräsmattan i stadområde

0 396 visningar
0 svar

Blomkålssvamp

Helena

6 jul 2016 kl. 09:12

När kan man börja titta efter blomkålssvamp?

0 575 visningar
2 svar

Kantareller :)

volbeat86

21 jun 2016 kl. 20:20

Ville bara dela med mig av denna bild :) Om nån vecka eller två kan man frossa :)

0 3803 visningar
2 svar

Gul trädsvamp

Ciccorina

4 jul 2016 kl. 20:56

Hej
Svampen växer i Småland, körsbärsträd.
Skadar den trädet, eller är det så att trädet är murket?
Ätlig eller färgsvamp?

0 804 visningar
4 svar

Ticka

SvenD

3 jul 2016 kl. 12:52

Finns det en möjlighet att enbart utifrån foton ha en uppfattning om vad detta är för ticka? Resupinat på murken trädstam (barrträd?), 8-10 cm, ingen lukt.

0 489 visningar
1 svar

Kantarellernas växttid

PP

3 jul 2016 kl. 18:35

Hej!

Var ute för cirka sex dagar sedan och hittade massvis med kantareller som var väldigt små, samma storlek som en svensk krona, sedan dess har vädret växlat mellan mycket regn och mycket sol, bör jag vänta någon extra vecka till eller vad tror ni om att jag besöker svamparna imorgon igen för att se om de blivit lite större & redo för plockning?

Tack på förhand

0 1073 visningar
7 svar

Vilken riska?

KNEjk

3 jul 2016 kl. 17:52

Jag tror mig ha hittat en risk, den är spröd och har klar vätska. Jag är dock osäker på vilken sort. Någon som vet?

0 670 visningar
1 svar

Är detta en Karl-Johan

ingerhanna

4 jul 2016 kl. 16:50

Hittade jag i Roslagen i dag. Den ser ut som KarlJohan, men luktar och smakar inte som KarlJohan, mild smak men inte lika god.

0 1372 visningar
2 svar

Svamp på en stubbe

Phyllis

3 jul 2016 kl. 20:22

Det kan vara en ekstubbe, men är inte helt säker, svampen växer i lövskog utanför Sthlm. Den är lika fin året om så nu börjar jag bli lite nyfiken på den, tacksam om någon vet vad det kan vara, jag tycker inte att den är helt vanlig.

0 465 visningar
0 svar

Vad är det för svamp?

Marcus

3 jul 2016 kl. 18:56

Plockad i Skåne

0 1355 visningar
3 svar

Blek sopp

Draken

2 jul 2016 kl. 21:14

Hittade några bleka soppar i skogskanten på en slagen äng utanför Sthlm, någon som vet vad?

0 659 visningar
2 svar

Kantareller

Peter

1 jul 2016 kl. 18:12

Tjenare!

Var ute i en lite större skog häromdagen och spenderade cirka fem timmar att leta efter kantareller, hittade hundratals både under granar och på stigar, dock så var dem fortfarande väldigt väldigt små.

Jag promenerade även förbi vad som liknade en äng? SÃ¥g att det växte en hel del kantareller precis vid utkanten av ängen, prövade mig att gÃ¥ in pÃ¥ ängen, men det är näst intill omöjligt att gÃ¥ där pÃ¥ grund av att alla unga träd och smÃ¥ granar som hela tiden smÃ...mer…

0 561 visningar
1 svar

Spindelskivling?

Kathrin

1 jul 2016 kl. 22:12

På gräsmattan, södra Lappland. Inte direkt nära något träd. Grupp om 5 st. Knappa decimetern höga. Grannen sa det var spindelskivling. Den är fjällig och doftar gott.

0 675 visningar
3 svar

En skålsvamp?

MikaelR

26 jun 2016 kl. 06:02

Växte utanför Borås under en klöver.

0 898 visningar
4 svar

Kremlor

JanAUppsala

30 jun 2016 kl. 19:44

I måndags, 27 juni, gjorde jag en halvlång promenad till Svinträsket för svampkoll m.m.
Det blev mÃ¥nga, mÃ¥nga fina fynd, bl. a. mina Ã¥rsförsta tvÃ¥ kremlor som bodde i barrblandsluttningen ner mot träsket.  De sÃ¥g annorlunda ut och smakade inte som inte heller som förväntat – de var helt milda.  Först nÃ¥gra fyndplatsbilder, sedan nÃ¥gra hemtagna pÃ¥ 5mm-rutppr.. Tacksam för bra förslag!

0 1971 visningar
2 svar

Knöl i gräsmattan

Anna

27 jun 2016 kl. 18:56

Hejsan. Är detta någon form av svamp? Hårda knölar som gör ont att slå tårna i men samtidigt mjuka. De växte mitt på gräsmattan i söderläge, vid mitt radhus i Östersund. Med pallkragar som närmsta granne och äppelträd samt häck ett par meter bort. Vänligen.

0 610 visningar
0 svar

Bolmörtsskivling?

Caspar

1 jul 2016 kl. 09:57

Kan detta vara bolmörtsskivling eller vårmusseron? Växte vid foten av en asp (några meter bort står även en alm).

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone