Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 558 visningar
2 svar

Önskar veta vad detta är för svamp!

Jenny Klevmark

21 jun 2016 kl. 17:29

Detta är en svamp som jag ser då och då. Dessa växer på en granlåga i en 60 årig skött granskog i Lennartsfors trakten, södra Värmland.

0 858 visningar
1 svar

Svamp i gräsmattan

Jonas Svegland

27 jun 2016 kl. 18:05

Någon som vet vilken svamp detta är som jag hittat i min gräsmatta idag? Den är trådig i stjälken och doftar rätt mycket, 4cm hög hatt 1.5-2cm i diameter. De växer utspritt inte i klunga.

Den 27/6 i asarum blekinge, i skuggigt läge fast på gräsmattan. Gräsmattan har tidigare varit mer ängsmark.

0 735 visningar
2 svar

Röksvamp?

KNEjk

24 jun 2016 kl. 13:13

Den här hittade jag vid en vägkant i ganska kort gräs. Kan det vara en jätteröksvamp?

0 1909 visningar
3 svar

Spännande underjordisk knöl?

Alvfors

19 jun 2016 kl. 18:27

De här knölarna dök upp idag när jag grävde i en ganska torr och grund tallbacke på min tomt i Södermanland (19 juni). Vad kan det vara?

0 452 visningar
1 svar

Vad är detta?

Fiona

25 jun 2016 kl. 02:23

Gustavsberg. Den växte vid en lekpark i vår BRF.

0 453 visningar
3 svar

Giftig? Min son har ätit!

Mattias

25 jun 2016 kl. 10:17

Är denna giftig? Trådigt fot, inget pulver vad jag kan se,  inte gaffelskivor. Växte ensam i vår gräsmatta i Skövde. Ca 6 cm hög och hatten 2 cm bred

0 2256 visningar
5 svar

Svamp i trädgårdslandet

Johann

21 jun 2016 kl. 13:37

Hej, jag undrar vad detta kan vara för slags svamp som växer i mitt trädgårdsland.
I bädden svampen växer i odlar jag tomater och substratet består av befintlig trädgårdsjord uppblandad med hushållskompost och halm/hönsgösel. För ett par dagar sedan la jag märke till en vit gegga i bädden som nu utvecklats till en mer fast rödtonad form. Bör jag vidta någon åtgärd? Tack!

0 837 visningar
3 svar

Vad för svamp?

volbeat86

8 jun 2016 kl. 20:50

Gick förbi denna idag och undrar vad det är för svamp? Växer på ek.

0 776 visningar
10 svar

Ticka

Monarda

2 feb 2013 kl. 22:46

Ett flertal sådana här tickor finns på en plommonstam i trädgården.

0 419 visningar
1 svar

Gifthätting- Föränderlig Tofsskivling

tofsan

22 jun 2016 kl. 10:17

Hur pass säker kan jag vara på att det är Föränderlig Tofsskivling och inte gifthätting som jag hittat nu i juni i Norrland, den ska ju vara sen höstsvamp

0 15946 visningar
13 svar

Vårtig röksvamp. God att äta?

Ann-Charlotte

20 sep 2011 kl. 19:18

Jag har varit ute i skogen en sväng idag och hittade bl a fjällig bläcksvamp på ett område med gräs intill en stor park med gräsmatta. Dessa var vita och fina så dem plockade jag. Sen blev det rödgul taggsvamp i ganska stor mängd, trattkantareller och svart trumpetsvamp. Men jag plockade även vårtig röksvamp. Är den god att äta? Har läst att den är ätlig.

0 475 visningar
2 svar

Fjällticka?

Bertil Johansson

18 jun 2016 kl. 07:49

Hej. Denna satt på en levande lönn. Södermalm, Stockholm 17 juni 2016. Tacksam för hjälp!

Jag älskar citronslemskivling och har med åren slutat ta bort det slemmiga höljet. Vid stekning försvinner det helt har jag märkt. Tycker de passar superbra stekta först, att blanda in i pasta med tomatsås. Rekommenderas starkt! Eller som tillägg till kötträtter.
Finns det en vettig anledning till att ta bort slemhöljet? Förutom om det fastnat barr och dylikt oätligt i slemmet?

0 845 visningar
2 svar

Vad är detta för vackra svampar?

Jenka N

12 jun 2016 kl. 23:22

Fyndplats; Naturreservatet Silverfallen i Karlsfors (Skövde), Västergötland.
Maila gärna svar till jenka.ecologicabelize@gmail.com

0 865 visningar
2 svar

Svamp som växte vid kärrkant

Mikael

11 jun 2016 kl. 22:24

Den här lilla svampen växte i mossa invid en kärrkant. Vad kan det vara?

Bilderna är lite missfärgade på grund av solskenet.

0 1085 visningar
1 svar

Granticka?

enSam

12 jun 2016 kl. 07:17

Klev i ett berg som aldrig sett en yxa och under en gran växte den här, som jag tror är en Granticka, rätt eller fel?

0 726 visningar
1 svar

Vem växer på gården?

Frida

11 jun 2016 kl. 15:58

Hej!

Jag har den sådana här svampar växande på gården utanför hyreshuset där bor ganska mitt i Jönköping.

Att det är en champinjon förstår jag men vilken? Ätbar??

Tack på förhand!

0 769 visningar
0 svar

Vad är det här för lavar?

jorber

11 jun 2016 kl. 20:11

Växer på mitt gamla hagtornsträd. På företrädelsevis på torra grenar. Fyndplats 300 m från stranden vid Kalven, Öresjön, Marks kommun, Västar Götaland.

0 542 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp?

Johanna

8 jun 2016 kl. 14:19

Detta är en bild från förrförra hösten och jag undrar vad det är för svamp? Är den giftig? Tack på förhand!

0 743 visningar
1 svar

Vad är detta? Tacksam för hjälp!

Ewa

7 jun 2016 kl. 21:43

Hittade dessa två svampar i min trädgård ( på gräsmattan). Funderar på om det kan vara Bolmörtsskivling? Jag bor i norra Halland, svampen kan ha varit ca 10 cm hög och ca 8 cm i diameter ( hatten).

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone