Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 573 visningar
2 svar

Liten rodnande flugsvamp?

Leonor

13 okt 2015 kl. 14:03

Jag kommer inte att våga äta den men är bara nyfiken…

0 541 visningar
4 svar

Brokkremla?

Leonor

13 okt 2015 kl. 14:25

Jag läste att man kan smaka på kremlor om man är säker att det är väl en kremla man håller i handen. Hur vet man det? Är lite för oerfaren för att testa själv. De här har en vacker röd-lila färg som syns mer och mer på foten sedan jag plockade dem igår.

0 553 visningar
2 svar

Slemsopp? Någon som vet.

Magdalena

13 okt 2015 kl. 14:30

Sopp. Göteborg, tallskog, grässlänt på berg eller kulle. Växer i klungor. Oregelbunden form på äldre ex.  Ganska stora rör som är lätt orangea på stora ex och på unga ljusbeige. små exemplar ljusare i färgen. Stora exemplar drar mot gulbrunt.
Inte någon av giftsopparna. Trodde det var slemsopp, men nu inte så säker. Blir lite rosafärgad vid stekning.

0 534 visningar
2 svar

Rubriklöst inlägg

Annki

13 okt 2015 kl. 14:59

Som nybörjare vill jag ha hjälp. Vilka svampar?  Västra Götaland i blandskog.

0 512 visningar
1 svar

Rubriklöst inlägg

IngerS

13 okt 2015 kl. 17:16

Denna vackra svamp är plockad i en gräsmatta i Nacka Kan det vara en blågrön kragskivling fast jag inte kan se någon ring? Eventuella spindeltrådar?

0 471 visningar
2 svar

Rodnande flugsvamp?

Leonor

13 okt 2015 kl. 13:51

Jag tycker inte det finns en tydlig ring. Skivorna är inte helt fria heller, eller är det så? Men svampen rodnar. Det kanske är ringen som blir så där hos gamla exemplar?

0 614 visningar
3 svar

Stor spindling bland ädellöv

JanAUppsala

10 okt 2015 kl. 16:02

Träffade idag på en mycket ensam, stor och kraftig förh.vis väldoftande spindling? bland lind, ask, ek m.m.  Hattens diameter c 16 cm.  Någon som vet?

0 553 visningar
1 svar

Brunsopp?

Leonor

13 okt 2015 kl. 13:40

Hej! Jag är nybörjare och undrar om den här kan vara en brunsopp? Jag tryckte på rören efter att ha tagit kortet och de blev blåa.
Om inte, är den ätlig?

0 458 visningar
1 svar

Någon champinjonart?

Sven_M

11 okt 2015 kl. 20:48

Hej, undrar vad det här är för svamp? Hitat idag, de växte under en gran i blandskog norr om Stockholm.

0 657 visningar
3 svar

Cortinarius purpurascens?

greger

27 sep 2015 kl. 08:20

Skulle väl detta kunna vara?
Hittar inga bra alternativ med den starka blåningen.

Växte i Tallbacke med Persiljespindling

0 2261 visningar
2 svar

Grå skivling eller musseron?

KristerL

12 okt 2015 kl. 16:20

Dessa svampar växte i kanten av en skogsväg genom kulturgranskog. De största var 10-15 cm i diameter. Ingen fruktsaft och knappast någon doft (möjligen svag angenäm doft) men de var ganska intorkade. tacksam för bestämningshjälp.

0 646 visningar
2 svar

Vitgul eller vit flugsvamp??

Annmarie

11 okt 2015 kl. 15:59

Jag vet att båda arterna är giftiga men vi k familjen försöker lära oss lite här nu ingen av oss kan egentligen skilja vit från vitgul flugsvamp, vad är dessa för några?? Några mer vita några vitgula men växte tillsammans.. De vita ska väll vara mer oregelbundna och inte så cirkelformade i hatten eller är jag ute o cyklar? Mannen min tror det :-)

0 567 visningar
4 svar

Skivling i granskog

KristerL

12 okt 2015 kl. 08:18

Denna skivling växte i en äldre kulturgranskog i södra Halland i går. Köttet i foten var gult. Går det att säga något om arten?

0 710 visningar
1 svar

Hur tillaga fjällig taggsvamp?

Zoooda

12 okt 2015 kl. 13:24

Hittade små fina exemplar idag men undrar hur jag tillagar dem för att den ska bli god?  Vet inte om jag tycker om den men måste ju prova..
Tips?
(de ligger i bakgrunden)

0 889 visningar
0 svar

Hur tillaga fjällig taggsvamp?

Zoooda

12 okt 2015 kl. 13:23

Hittade små fina exemplar idag men undrar hur jag tillagar dem för att den ska bli god?  Vet inte om jag tycker om den men måste ju prova..
Tips?

0 543 visningar
6 svar

Vilken svamp?

Anttu

21 aug 2007 kl. 20:39

Växte på gräsmatta under björk. Vad heter den?

0 1847 visningar
7 svar

Citronslemskivling?

Sara

11 okt 2015 kl. 13:54

Hittade dessa i skogen, ör det cotronslemskivling?

0 3241 visningar
2 svar

Någon som vet vilken sort svamp ??

Nichola

11 okt 2015 kl. 21:08

Södermanland ...hittade mycket blå-lila färgade idag.  Har ej plockat.  Vet nån viken sorts de är?

0 655 visningar
1 svar

svamp med svart innanmäte

musikälskare

11 okt 2015 kl. 09:50

Vi hittade en gul,brunfläckig svamp i gräsmattan utanför Berwaldhallen i Stockholm. Ingen synlig fot. När vi skar upp den var den helt svart inuti. Hittar den inte i era svampkartor. Vad är det. Vi trodde först att det ev. var en skogschampion.

0 541 visningar
2 svar

Skäggriska? Är de goda?

Sara

11 okt 2015 kl. 13:56

Är detta skäggriska? Är de goda och hur tillagar ni dem isåfall?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone