Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 377 visningar
4 svar

Vit flugsvamp?

Lennart

15 okt 2015 kl. 13:13

Vi har massor med vita svampar där vi bor men de ser inte ut som typiska vita flugsvampar tycker jag de ska väl vara klockformade? Kan de va vitgul flugsvamp? Det tror grannen. Vad tror ni? Mvh Lennart

0 481 visningar
2 svar

Någon form av skivling?

Helene

17 okt 2015 kl. 23:05

Hittade denna fina svamp i dag i Stockholm i blandskog. Hela svampen är fast. Hatten är grå och torr. Det kommer ingen vätska när jag bryter av en bit av hatten. Skivorna är gräddvita. Foten är kraftig och grå. Den trådar sig när jag bryter av en bit. Hela svampen doftar gott, lite som champinion. Jag har kollat på svampguiden och googlat, men kan inte hitta någon information om vad detta är för svamp. Är det kanske någon här som vet?

0 612 visningar
2 svar

Ätbar svamp?

Martin Koc

17 okt 2015 kl. 13:43

Hej!

Jag var i Skene, Västra Götalands län och plockade dessa svampar i en granskog.

Vet någon om dessa svampar är ätbara?

Mvh
Svamp Nybörjare

0 521 visningar
2 svar

Sotvaxskivling eller inte?

arnemuller

17 okt 2015 kl. 14:38

Hej. Har plockat Sotvaxskivling tidigare men är inte helt säker på att detta är sådana.
Hittades i lite halvtorr barrskog strax söder om Stockholm.
Hoppas någon kan hjälpa till med identifiering.

0 534 visningar
2 svar

Föränderlig tofsskivling?

SussieH

16 okt 2015 kl. 14:35

Växte på en lövträdsstubbe i Hässleholms Kommun, Nordöstra Skåne. Växtplats är lövskog, mestadels bok. Kan detta vara föränderlig tofsskivling? Tacksam för svar.
Mvh

0 537 visningar
3 svar

Svamprecept

KristinaP

15 okt 2015 kl. 11:01

Före förändringen av Svampguiden kunde man hitta fina recept…..var finns de nu ?

0 496 visningar
2 svar

Vilstaskogen

Ann-Louise

1 sep 2009 kl. 09:10

Besökte Vilstaskogen,tack Jan för tipset. Trevligt område och mycket svamp -både mat och andra inntressanta arter.
vi fick en stor korg med svart trumpet och två korgar blandsvamp, soppar,kremlor,trattisar etc.

0 273 visningar
2 svar

Vad är det för svamp?

Ulrika

16 okt 2015 kl. 12:16

Vad är detta för en? Växte i mossig barrskog.. Lite olivgrön. Tror det är rester av en ring. Fick inte med hela då den växte lite knepigt till vita skivor under . Mvh Ulrika

0 710 visningar
3 svar

Skivling med Stensoppsfot. Vad kan det här vara?

SLundstr

16 okt 2015 kl. 09:48

Ofta när jag går i svampskogen så tar jag med en eller ett par svampar som jag inte vet vad det är och försöker hitta vägledning här och på andra svampsidor. 
Den här hittade jag igår (Uppsala).  Mönster och kulör på foten som inte skiljer sig mycket från hur ex vis en stensopp ser ut, men det är en skivling.  Foten har en ihålighet, en ficka, mitt i men det är inte ett rör som löper hela vägen ned. Skivorna vita med en liten, liten touch mot brunt.  När jag skurit svampen…mer…

0 1613 visningar
5 svar

Sillkremla?

sinne

12 okt 2015 kl. 15:34

Kan det här vara en sillkremla? Hittade den i blandskog, men tyckte att smaken var lite skarp, när jag tuggade den rå.
Någon som vet? Tack!

0 814 visningar
2 svar

pyrenomycet

blkwlf

15 okt 2015 kl. 17:50

Fick veta att det svarta på bilden är pyrenomycet men nu skulle jag vilja veta vilket typ av detta .. svensk namn och den latinska.. om det finns. Fanns på en tall i kommunens kompostområde i Nynäshamn.

0 637 visningar
3 svar

Vad är detta ?

anita

15 okt 2015 kl. 13:21

Hej hittade dessa i skogen i dag fanns massor men vet ju inte vad det är
Hoppas någon vet Tack Anita

0 887 visningar
2 svar

Någon form av trattkanterell, men så blek

SLundstr

15 okt 2015 kl. 12:27

Hatten så grå och blek ... hittade ett gäng utanför Uppsala och att det är någon form av trattkantarell är jag nästan helt säker på.  Men är det en egen variant eller bara att den har utvecklats i miljön till att bli så annorlunda jämfört med de vanliga.  Jag brukar plocka “helt vanliga” i samma skogsområde.  Tacksam om någon har en förklaring.

0 553 visningar
2 svar

Stor ängssvamp

KristerL

14 okt 2015 kl. 19:20

Denna stora och kraftiga svamp växte i en ängsmark invid ett skogsbryn häromdagen. Går det att se vilken art?

0 1166 visningar
9 svar

Svampar på förskolans gård

Zynthomen

12 okt 2015 kl. 21:44

Hejsan!
Vad är detta för svampar som växer på vår förskole-gård? Är de giftiga? Våran gård har en stor gräsmatta med träd och mossa och är belägen i Göteborg. Tacksam för snabbt svar!
Mvh
Zynthomen

0 810 visningar
5 svar

Svampsort?

pia

14 okt 2015 kl. 14:06

Dessa svampar växer i min gräsmatta I nordvästra Skåne. Behöver jag vara orolig att de är giftiga ? Har både hundar och småbarn.

0 503 visningar
4 svar

Angripen ticka

makesson

13 okt 2015 kl. 19:18

Är det någon som kan tala om vad har den här tickan råkat ut för?
Alla tickorna på samma trädstam såg likadana ut medans de som var på stammarna runt omkring såg ut som normala gamla tickor.
Sista bilden är i genomskärning.

0 646 visningar
2 svar

Skinn / ticka ?

PatrickF

13 okt 2015 kl. 22:33

Vad är detta? Uppsala 2015-10-05

0 642 visningar
2 svar

Cinnoberticka?

PatrickF

13 okt 2015 kl. 22:29

Är detta Cinnobertickor? Uppsala 2015-10-05

0 571 visningar
2 svar

Liten rodnande flugsvamp?

Leonor

13 okt 2015 kl. 14:03

Jag kommer inte att våga äta den men är bara nyfiken…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone