Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 537 visningar
3 svar

Som en blandning mellan sotvaxing och pepparriska?

Simon

19 sep 2015 kl. 15:21

Plockade dessa idag men kan inte artbestämma. De är inte tillräckligt vita undertill för att vara sotvaxing - och har dessutom inte radiala strimmor på hatten. Skivorna sitter tättare än på sotvaxing. Jag trodde först att de var unga, små pepparriskor men hattfärgen är inte tillräckligt rödbrun. Ett lite smakprov var inte heller brännande skarpt så som med pepparriskor. Angenäm doft men inte särskilt ovanligt - luktar liksom svamp och skog.

Plockades utanför Umeå. Blandskog…mer…

0 371 visningar
1 svar

Obestämd bläcksvamp

HakanBrakan

24 sep 2015 kl. 17:57

Hej igen! Här har vi en bläcksvamp som är obekant för mig. Hittad i Östra Uppsala i gräsmatta för några dagar sedan. Tacksam för hjälp

0 320 visningar
0 svar

Vad är det för svamp

eva axstål

24 sep 2015 kl. 10:18

Undrar vad detta är för svamp giftig eller ätlig
Växer på gräsmattan som är mycket mossai

0 272 visningar
0 svar

Vad är det för svamp

eva axstål

24 sep 2015 kl. 10:17

Undrar vad detta är för svamp giftig eller ätlig
Växer på gräsmattan som är mycket mossai

0 237 visningar
0 svar

Svamp och miljövård

JanAUppsala

24 sep 2015 kl. 09:08

Ikväll, torsdag 24/9 kl 18 (insläpp från kl 17.40), håller Alison Pouliot från Australien föredrag om synen på svamp inom miljövård i olika delar av världen, samt visar sina fina bilder av Australiens svampar. Plats: Evolutionsmuseet botanik, Norbyvägen 16, Uppsala.

0 749 visningar
1 svar

spindlingar

Kjetil J

23 sep 2015 kl. 14:45

Tycker jag träffar på denna flera ggr i skogarna och i stadsnära biotoper norr om Mälaren. Dessa är från parkskog och “gräsmatta” vid koloniområde. Vad kan det vara? Hittar inte rätt i tillgänglig litteratur.

0 518 visningar
4 svar

Bilden försvann!

Anders E

23 sep 2015 kl. 17:33

Nytt försök.
Vad är detta tro?

0 2643 visningar
12 svar

Finska riskor

Draken

11 sep 2014 kl. 11:30

Jag är väldigt nyfiken på att varva svamp i grovt salt i glasburkar, men vilken riska ska man börja med och någon som är god och inte bara för att dryga ut maten. Verkligt trevligt vore det att komma igång och någon som har bra tips, skäggriskor brukar det ju finnas gott om, men är de goda? Blodriskor? Mandelriskan?
Tacksam för svar

0 340 visningar
2 svar

Skivling på grusväg

KarinW

22 sep 2015 kl. 22:13

Kvällens fråga - jag håller på att gå igenom söndagens okända svampfynd. Denna växte i mittsträngen på en grusväg (Uppland). Den är brunsporig. Är det någon som känner igen den?

0 603 visningar
1 svar

Kremla?

Adalac

23 sep 2015 kl. 19:10

Jag är lite osäker på vad detta är för kremla??

1 328 visningar
2 svar

Nagelskivling

pallinalf49

22 sep 2015 kl. 18:20

Det här får jag till sågnagelskivling, håller ni med

0 453 visningar
3 svar

Slöjskivling?

Kjetil J

22 sep 2015 kl. 15:58

Är även detta en tegelröd slöjskivling? I blandskog norr om Mälaren.

0 1383 visningar
2 svar

Vilken sopp?

Gustav

23 sep 2015 kl. 14:12

Som svampnybörjare ställs jag allt som ofta inför frågetecken kring svampar. Soppar jag jag lärt mig är relativt säkert att ge sig på. Är detta en smörsopp? Sandsopp?

0 1897 visningar
3 svar

Vilken svamp?

Oskar 14 år småland.

23 sep 2015 kl. 14:18

Vilken svamp är detta? Den växte i gräsmattan bredvid ett gäng blommor. svampen är 3 cm lång. Hatten är 1 cm i diameter. Svampen är orange.

0 335 visningar
4 svar

Vilken svamp?

Ricke

23 sep 2015 kl. 13:56

Hittade 3 svampar i trädgården och undrar viken sort det är? Aldrig sett liknande svamp och hittar ingen som liknar i svamp böcker och webbsidor. Tacksam för lite tips om vilken typ dom är :)

0 430 visningar
2 svar

Gammal cinnoberticka?

DanI

23 sep 2015 kl. 13:43

Funnen på björklåga. Fruktkroppar 5-8 cm breda.

0 895 visningar
1 svar

Vit resupinat svamp (ticka?) på tallåga

DanI

23 sep 2015 kl. 11:16

Hittar inga liknande i mina böcker..

0 519 visningar
3 svar

Rodnande fjällskivling?

DanI

23 sep 2015 kl. 12:20

I bergig blandskog, under en gammal gran.

0 422 visningar
1 svar

Vad är detta för sort? Ätlig?

Kjell V.

23 sep 2015 kl. 12:37

Hittade denna i skogen idag. Snälla någon, berätta vad det är.

0 228 visningar
0 svar

Förbereder risksallad

PH

23 sep 2015 kl. 11:29

Jag plockade förra året blodriskor och förvällde saltade ner, det blev väldigt bra. Nu är min fråga om jag inte hittar några i år så vore det trevligt att sikta in sig på någon av de andra riskorna istället, något förslag vad jag ska hålla ögonen på? Någon som inte bara är ätlig utan god också. Det är söder om Sthlm som gäller och det börjar komma lite svamp
Mycket tacksam för förslag

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone