Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 276 visningar
6 svar

Någon nagelskivling kanske?

Peter i Västergötland

24 maj 2015 kl. 18:20

Växte i mossig granskog i Västergötland.

0 272 visningar
2 svar

Fin skål?

Gula

25 maj 2015 kl. 18:21

Hittade några ex. på gräsmattan idag. Runt omkring växer tall, gran, ek och diverse sly. 2-3 cm
Vad kan den heta?

0 336 visningar
2 svar

Svamp som växer på trädgren

Mikael, Finland

26 maj 2015 kl. 19:29

Den här något sega svampen växte på en ruttnande trädgren av björk, som låg på marken.

Har någon sett något liknande? Vad kan det vara?

0 202 visningar
0 svar

Vårmusseron?

Lina

25 maj 2015 kl. 21:34

Hej! Är detta vårmusseron? Växer på min bostadsgård i gräsmattan invid ett par gamla björkar. De växer många tillsammans i små grupper och nästan på varandra på sina ställen. Jag tycker inte de luktar eller smakar någonting, de ändrar inte färg när man delat dem. Tack på förhand!

0 312 visningar
8 svar

Tickor

Heléne

21 maj 2015 kl. 22:12

Hej
Vill gärna veta vad detta är för tickor.

Funna i blandskog med, ek, björk, hassel, gran och tall. Delvis sumpskog och översilad mark.

Den första fanns på en gammal låga av ek, den andra på en granstubbe och den tredje svarta på hassel.

0 259 visningar
0 svar

Tårsprödingar

Jan A, Uppsala

24 maj 2015 kl. 16:29

bland ogräs på gårdens grus igen, 150523, efter ett år och fyra dagar -  och fyra m söderut!
Om det kunde bli till en portion, så skulle jag proväta…

0 232 visningar
0 svar

Tårsprödingar

Jan A, Uppsala

24 maj 2015 kl. 16:13

bland ogräs på gårdens grus igen, 150523, efter ett år och fyra dagar -    och fyra m söderut!
Om det kunde bli till en portion, så skulle jag proväta…

0 340 visningar
2 svar

Skivling

Kjetil

20 maj 2015 kl. 22:03

Växte på allmänt grönområde på koloniområde.

0 243 visningar
1 svar

Vilken svamp?

Mikael, Finland

22 maj 2015 kl. 21:24

Den här gråvita svampen växte i gräset invid en spånbana i Finland i höjd med Umeå.

Kan någon identifiera den?

0 270 visningar
1 svar

Är detta vårmusseron?

M&K

22 maj 2015 kl. 16:03

Hittade dessa mitt i stan i södra Finland framför en byggnad på en liten gräsplätt och undrar om det är vårmusseron då vi inte har hittat förut. De är mycket kompakta och har en stark svamp doft. Tack!

0 599 visningar
4 svar

Vad för murkla är detta?

Lillan.A

20 maj 2015 kl. 19:56

Går denna att äta. Hittade i dag i Kungsängen utanför Stockholm i ett område med blandskog där det avverkades förra året.

0 430 visningar
2 svar

Älvkragskivling?

Skogsfrun i Obbola

20 maj 2015 kl. 19:58

Denna har jag med hjälp av bläddring bestämt till älvkragskivling. Hatten är orange ovanpå med taggig kant. Foten är orange nedtill och ljusare upptill. Den har en strimmig ring som är svart av sporer. Foten är fnasig, särskilt nedanför ringen. Hittades idag vid Umeälven, på Ön i Umeå, strax ovanför vattenbrynet. OK?

0 1032 visningar
8 svar

Vårmusseroner

Ingemar

18 maj 2015 kl. 21:59

Hittade de första 27 april och nu verkar dem peaka. Är inte det ganska tidigt?
Någon mer än jag som tycker att mina bilder visar den vanligaste formen på svampen mao ett mindre kompakt utseende än de flesta andra bilder man hittar? Bilderna är kanske lite skrytiga, det är första året jag hittar så här mkt.

0 337 visningar
2 svar

Fnöskticka?

Kjetil

20 maj 2015 kl. 22:01

På nästan helt förmultnat stubbe, kanske björk.

0 2738 visningar
10 svar

Torka svamp i lägenheten???

Kisko

11 maj 2015 kl. 23:34

HeJ

Jag köpte en svamptork på Jula idag, jag har hört att man inte ska vistas i det rummet där svampen torkas för att inte utveckla allergier på sporer?

Brukar ni torka svampen där ni vistas?

Kan man t.x göra så att man torkar svampen i köket och undviker att gå dit så länge torkning pågår?

sista alternativet är att ta ut torken på balkongen och dra sladden via fönster in i uttaget.

0 281 visningar
2 svar

Svampfråga

Sture Westerberg

20 maj 2015 kl. 11:57

Växte i en gammal äng vid ödegård, lövträd intill

0 327 visningar
13 svar

Artbestämning/artförslag *5

Petter N

16 maj 2015 kl. 20:55

Här kommer fem svampar! :)
Mina gissningar:

1. Flatskål (annan som bedömt)
2. Vårskål?
3. Svavelgul slöjskivling såhär års?
4. ?
5. ?

0 220 visningar
0 svar

Svampfråga

Sture Westerberg

20 maj 2015 kl. 11:54

Växte i en gammal äng vid ödegård, lövträd intill

0 292 visningar
2 svar

murkla

Siri

20 maj 2015 kl. 09:42

Jag är med i ett trädgårdsforum på nätet där det hela tiden uppkommer frågan om muskler äta eller inte ätas,giftig eller inte giftig,den dom säger nej till att äta den har verkligen skrikit ut det. Till slut har då det har varit så mycket tjafs för eller emot har admin.sagt att vi lägger ner diskussionen om muskler..vad säger ni experter i klartext?

0 258 visningar
4 svar

vårsvamp

buffy

19 maj 2015 kl. 15:29

Vad kan detta vara? Växer vid en (sluten) kompost i trädgård.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone