Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 240 visningar
1 svar

Murklor

Keijo

14 apr 2015 kl. 13:43

Kan den stora skogsbranden gynna murklor?

0 1644 visningar
3 svar

Ticka på Äpple

Håkan Andersson

11 apr 2015 kl. 23:59

Go kväll. På grannens äppelträd satt denna. Går det att bestämma. Storvreta, Uppsala den 11 April

0 465 visningar
1 svar

Kottehätta 2015

Jan A, Uppsala

12 apr 2015 kl. 11:58

2008-03-14 artportalsrapporterade jag 1000 frk från St Hästbäcken, Börje. Antalet var visserligen en klar underdrift, men säger ändå något…
Jag har sett en del också i år, bl.a. flera under exkursionen i måndags, även om någon då envisades med att kalla dem luthättor.
Det tyx vara ett hyggligt kottehätte-år också i år.  Jag har hittat enstaka el fler ”på många lokaler” där det finns underjordiska grankottar i ngt fuktig/beskuggad miljö. 

0 567 visningar
3 svar

Vilken svamp?

Roel

12 apr 2015 kl. 09:11

Hej! Hittade denna fina svamp igår, men hittar inte vilken art det kan vara. Har nån en aning?

På en död tall i Västernorrland.

Tack på förhand!

0 500 visningar
5 svar

Årets första!

Ingemar

28 mar 2015 kl. 00:35

För mig börjar svampsäsongen när den första stenmurklan tittar fram.

0 589 visningar
6 svar

Uppsala svampklubbs ADPE

Håkan Andersson

6 apr 2015 kl. 21:32

Idag gick Annandagsexkursionen ihop med vår förnämliga guide Jan A i Jumkilstrakten. Vi hade som redan sett på andra bilder Bombmurklor och trollhänder i blickfånget, men det såg s en hel del annat också. En del frågetecken blev det och nu får ni under en tid chansen att visa er på styva linan ;-) Först ut en skål som satt på en mossbeklädd stubbe. Har vi några bud från di kunnige.

0 1986 visningar
4 svar

en svamp i min krukväxt!

Betty

11 apr 2015 kl. 10:56

Hej! Jag fann en överrasknings-svamp i min kruka när jag tog min godmorgon-runda i lägenheten idag. Vad är det för en svamp? Är växten körd nu?

0 609 visningar
2 svar

Stenmurklor, årets första

Jan A, Uppsala

9 apr 2015 kl. 14:09

småttingar och några ännu mindre, hemförde hustrun idag på minneskortet.
Växer på bombsäkert ställe! - och till sig…

0 277 visningar
4 svar

Granlåga livar upp

Greger

5 apr 2015 kl. 11:43

Hej!

Inte så mycket marksvamp just nu.
Men en granlåga kan ge en liten försmak av sommaren och hösten.
Förutom Rosenticka fanns 3 arter till på stammen vet inte just någon om dessa. Tacksam för alla förslag.
Först ett brunt Skinn(?) med rödlila kanter.

Bild 2 någon slags poring?? Lite brunaktig i kanterna.

Bild 3 Ticka

0 556 visningar
1 svar

Tickor på gammal björk

Ulla K

1 apr 2015 kl. 21:28

Kan inte bestämma dessa ganska torra tickor som fanns i mängder på en gammal grov björk. Tacksam för hjälp!

0 233 visningar
1 svar

Uppsala svampklubbs ADPE2

Håkan Andersson

6 apr 2015 kl. 21:41

Här följer en ticka vars namn är en gåta. Kanske Janne kan tillägga vad den satt på för träd.

0 299 visningar
3 svar

Nytt bombfält

Jan A, Uppsala

2 apr 2015 kl. 13:47

Förra tisdagen gick hunden och jag en drygt tre timmar lång promenad, ffa bland hasselbuskar utmed små vattendrag.  Vi hittade tyvärr”inget” - men när vi äntligen skulle gå hem hittade jag först en (skr)ynklig bombmurkla på en ny lokal, dvs lokalen är gammal och välkänd för oss – men inte för bombmurkla, utan för annat!
Sen hittade jag fler, en stor nära den första, i slänt ner mor ett klent surdrag och sen ytt en bjässe, drygt 15 m bort, i sydslänt på andra sidan om…mer…

0 252 visningar
0 svar

Annandagsexkursion Uppsala Svampklubb

Jan A, Uppsala

2 apr 2015 kl. 14:06

Svampexkursion till bombmurklor, rökpipsvamp och annat trevligt i Jumkil på annandag påsk, måndagen den 6 april.
Gemensam avfärd kl 10.00 från P vid EBC Norbyvägen 16 i Uppsala.
Alternativ samling: P klockstapeln Jumkils k:a kl 10.30. Samåk.
Kläder efter väder, stövlar, matsäck.

0 336 visningar
3 svar

Liten mussling (?) på rönn

Nils

31 mar 2015 kl. 09:01

Hittade denna på en liten död rönn i ett område med fuktig skog nu i mars i Bodentrakten. Vilken art är detta?

Ca 1-2 cm i diameter.

0 516 visningar
6 svar

Ticka

Kjetil

27 mar 2015 kl. 17:41

På liggande lövträd vid en Mälarstrand.

0 258 visningar
2 svar

Vad är detta för trädsvamp?

W F

29 mar 2015 kl. 21:57

Hej!

Undrar vad detta är jag hittat på ett litet träd? Kanske stor som knytnäven. Ser ut som murkla eller något liknande!

0 303 visningar
12 svar

Fem arter!

Petter N

20 mar 2015 kl. 12:41

Här kommer bilder på fem olika svampar jag vill ha hjälp med! :)

Mina gissningar:

1. ?
2. Platticka?
3. ?
4. ?
5. ?

0 243 visningar
1 svar

ö

ö

28 mar 2015 kl. 00:30

ö

0 987 visningar
4 svar

Judasöra? Hjälp!

W F

27 mar 2015 kl. 14:59

Hej,

jag var nästan helt säker på att detta var judasöra, men de var alldeles för mörka/svarta för att vara det tycker jag. Det är svartöra tror jag heller då de är för tunna Hittade flera exemplar på olika närliggande träd, och de såg exakt likadana ut. Kanske blandade flera olika arter?

Vad har jag hittat? Det ser och luktar så jäkla gott! :)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/12797960/svartsvamp%201.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/12797960/svartsvamp%20...mer…

0 2706 visningar
12 svar

Butik eller uppköpare Trattkantareller

Peter

15 mar 2015 kl. 16:16

Tjenare!

Under de senaste två åren, när de väl börjar växa (Trattkantareller) så har jag hittat mängder efter mängder efter mängder av dom.

Själv bor man i Nyköping (Hus mitt i skogen) så det finns ett överflöd av dessa.

Förra året plockade man tillräckligt mycket så att jag sitter på 10 kilo torkat.

Dock så undrar jag en liten sak till detta års plockande, tänkt att jag skall försöka på mig att sälja lite grann då jag aldrig tidigare gjort det.

Min fr...mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone