Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1218 visningar
4 svar

Ovanlig svamp, vilken sort?

Sandra

20 okt 2014 kl. 11:49

Hej!

Jag har googlat och letat, men jag hittar inte vad det här kan vara för sorts svamp. Den var väldigt kompakt, inte ihålig, ovh dom ni ser på den största svampen hade den ett blodrött vätskeaktigt lager.

Tips, någon?

0 272 visningar
1 svar

vad är detta?

Maggan

20 okt 2014 kl. 09:31

Hej! MIn kompis hittade denna, hade smugit sig in bland trattisar.
Jag har försökt, men har ingen aning. Tycker mig känna igen utseendet, är det någon här som vet?

0 268 visningar
1 svar

Öland 3

Kjetil

20 okt 2014 kl. 07:10

Gårdby sandhed.
1. Riska?
2. Riska?
3. Trattskivling?

0 304 visningar
1 svar

Öland 1

Kjetil

20 okt 2014 kl. 07:02

Möckelmossen. En musseron?

0 828 visningar
2 svar

Liten vit fingersvamp

Janne Måreby

17 okt 2014 kl. 15:39

Känner någon till denna lilla vita “fingersvamp”. Hittades i fuktig al-granskog mellan Eksjö och Nässjö.

0 251 visningar
0 svar

Öland 2

Kjetil

20 okt 2014 kl. 07:06

1. Äggsvamp? Möckelmossen.
2. Läderboll? Gårdby sandhed.

0 340 visningar
5 svar

vad är detta för svampar?

Daniel

19 okt 2014 kl. 16:41

Bild 1 tror jag är en kruskantarell eller väldigt torr trattkantarell?
Bild 2 är detta en risk, om ja vilken? (det kom någon saft osäker på färg dock troligt vis vit/genomskinlig.
Bild 3 har ingen aning.

0 405 visningar
2 svar

Gifttrattskivling?

Kjetil

19 okt 2014 kl. 15:17

1,2 Kan det vara gifttrattskiviling?
Blandskog på Mälarö.
3 Musseron?

0 388 visningar
2 svar

Vad är detta för svamp?

Bengt Stridh

19 okt 2014 kl. 15:26

Fann denna sobert gråvitfärgade svamp idag (19/10) på vår stora komposthög, där vi slänger ogräsrens, gräs från slåtteräng och löv från ädellövträd. Den växte rätt nära ett bestånd med brännässlor. Hatten var 5 cm i diameter och foten ca 13 cm hög. Den var ranglig och ville falla omkull när jag tog bort lite löv runt foten, fick stötta upp den mot en litet kommande exemplar när jag skulle fotografera. Har inte sett något liknande tidigare på komposthögen. Är tacks…mer…

0 410 visningar
2 svar

Vilken svamp?

Jim

19 okt 2014 kl. 17:11

Hej.
Plockade den här på en stor gräsmatta med blandskog runt omkring. Någon som vet vilken svamp det är?

0 327 visningar
1 svar

Skivlingar

Kjetil

19 okt 2014 kl. 15:51

Någon som kan säga vad dessa två heter? Båda växte på Mälarö med blandskog.

0 294 visningar
1 svar

Liten med strimmig ring

Karin W

19 okt 2014 kl. 14:41

Jag ingen aning om i vilket släkte jag ska placera den här. Samma ek/hassellund som övriga från igår. Sporpulvret är brunt och sporerna är ovala. Den har en ring som är strimmig, vilket känns karaktäristiskt. Förslag?

0 296 visningar
2 svar

Vilken sopp?

Gustav

19 okt 2014 kl. 09:34

Hittad i helgen i mossig granskog, naturreservat, utanför Norrköping.

Fotens kött är vitt och trådigt, utsidan slät, se bild.

Är det en stensopp? Eller kanske en brunsopp?

0 262 visningar
0 svar

Musseron?

Kjetil

19 okt 2014 kl. 15:42

På Mälarö

0 280 visningar
1 svar

Vilken spindling?

Mikael, Finland

19 okt 2014 kl. 14:22

Kan någon identifiera den här spindlingen? Hittade den i våt granskog för nån vecka sen.

0 293 visningar
1 svar

Vilken musseron?

Mikael, Finland

19 okt 2014 kl. 13:26

Vilken musseron är det här?

Hittade den i tallskog för en dryg månad sen i höjd med Umeå på finska sidan.

0 284 visningar
3 svar

Cortinarius?

Karin W

19 okt 2014 kl. 12:40

Den här växte i en ek/hassellund. Den är liten (runt 1,5 cm). Den har brun spormassa och sporerna är vårtiga. Jag funderar på om det kan vara en Cortinarius. Någon som känner igen den?

0 562 visningar
7 svar

Mera skivlingar

Kjetil

16 okt 2014 kl. 14:34

1-2 samma svamp
3 i vår gräsmatta (för första gång?)

0 306 visningar
1 svar

Trattskivling eller ?

Sture Westerberg

19 okt 2014 kl. 09:20

Igräsmatta

0 290 visningar
1 svar

Musseron eller ?

Sture Westerberg

19 okt 2014 kl. 09:21

I gräsmatta

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone