Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 248 visningar
2 svar

Svamptur 2

Kjetil

22 okt 2014 kl. 20:28

1. skivlingar i grupp
2. skivlingar i grupp
3. musseron

0 333 visningar
4 svar

Vad är detta för svamp?

Roland

22 okt 2014 kl. 15:04

Vad är detta för svamp tror att det är samma svamp på de 3 bilderna men är inte säker.
Växer i ung granskog ca 7-12cm höga.

0 293 visningar
1 svar

Hättor

Jon

22 okt 2014 kl. 20:34

Gissar på två arter Mycena. Går det att artbestämma dessa? Hällmark, Uppsala i oktober.

0 624 visningar
8 svar

Bok om vaxskivlingar

Elisabeth Jansson

18 okt 2014 kl. 23:07

Kan någon tipsa mig om en bra bok med bra bilder på vaxskivlingar.
Är den danska författaren den bästa boken? Jag har kollat i den en äldre upplaga men tycker att det kunde vara bilder på fler svampar,jag har hittat en röd vaxskivling som jag inte hittar namn på,tyvärr så fungerar det inte att lägga in bilder för mig på guiden.

0 605 visningar
2 svar

Stor riddarmusseron

Mallan

21 okt 2014 kl. 10:30

Hej allihop

Just nu är det massor med stor riddarmusseron ute. Jag älskar ju verkligen streckmusseron och plockar en hel del av den. Dock låter jag riddarna stå kvar.

Jag har läst lite om händelsen i Frankrike som skapade frågetecknen kring stor riddarmusseron men jag känner inte att jag är alls nöjd med den information som jag fått fram.

Jag har uppfattat det som att musseronerna i Frankrike var plockade på samma plats och att det även gäller de musseroner som gavs till ...mer…

0 346 visningar
10 svar

Vad är detta?

Kjetil

21 okt 2014 kl. 09:12

1. hätta? Blandskog
2. Skivling? I mossig gräsyta.

0 325 visningar
4 svar

Är detta en vit flugsvamp?

Rebecka H

20 okt 2014 kl. 07:29

Hej! Grannens barn kom över i förrgår med mina favoriter taggsvamp. Dom hade även med sig två andra svampar, som är äldre exemplar och som nu har gulnat något sen igår…Någon gång såg jag en vit flugsvamp i skogen och tror att dessa också är det fast kanske äldre exemplar?Dom hade en ring som nu är borta på bilderna och en klumpig fot (slida??)

Kommer nog inte att tillaga dessa , men vill gärna veta så jag kan upplysa grannbarnen om att man inte bör plocka vita svampar. S…mer…

0 305 visningar
3 svar

Liten vacker svamp

Las Hellvig

21 okt 2014 kl. 11:53

Hittade denna svamp i lördags när vi plockade trattkantareller. Den växte nära en mossig stubbe i en gammal granskog (nära Stockholm).
Hatten är 2cm och hela svampen är 5cm lång. Det fanns två stycken, men båda var lika små.
I Ryman-Holmåsen, SVAMPAR liknar den mest Stinkriska, men den luktar ingenting.
Norstedts STORA SVAMPBOK har ingen Stinkriska. Gråriska liknar också, tycker jag, men den verkar vara en större svamp.

Enligt svampexpert Peter Nilsson på NRM ”ser det ut ...mer…

0 231 visningar
2 svar

Vad har detta varit?

Greger

22 okt 2014 kl. 09:28

Hej

På björk växte denna stora skivling.
Går det säga vad det är? Varit
Ringbitterskivling?

0 329 visningar
5 svar

Stor spindling?

Lena Hansson

20 okt 2014 kl. 15:34

Funnen i ett fuktigt parti västkustnära skog, mest björk och tall. Vid foten av en tall. Två fruktkroppar, den stora 25 bred. Gul kant, gult kött i kanten, gula fläckar på foten. Skivor något nedlöpande. Ljusa skivor som mörknar till bruna.
Mina hemmaskogar och dessa ståtliga ser jag inte ofta.
Tacksam för tips, har varit inne på gulnande, mångkransad och andra men tror inte på någon av dem.

0 388 visningar
5 svar

Är det här svamp?

Gustav

21 okt 2014 kl. 17:49

Hej, jag hittade dessa konstiga runda saker någon centimeter ner i marken i en granskog i Västergötland. Vi skar några av dem på hälften, vilket syns på bilden. Vi spekulerade om att det kanske skulle kunna vara någon sorts tryffel, men förstod efter lite sökning på tryfflar att det antagligen inte var så.

Någon som vet vad dessa klumpar är?

0 663 visningar
6 svar

hagar

C-J Månsson

14 okt 2014 kl. 08:42

Hej!

Har hittat fina svampmarker under hösten, en del ovanliga arter.

Dessa tre har jag hittat på tre platser i gamla/nuvarande hagar, tror att den större är scharlakansröd vaxskivling, den hade kraftigare fot, större hatt och vitaktig fotbas, de andra är nog blodvax, men är osäker på en av dessa.

0 282 visningar
4 svar

Öland 6

Kjetil

21 okt 2014 kl. 14:06

Vad heter denna snygging?

0 232 visningar
2 svar

Öland 5

Kjetil

21 okt 2014 kl. 14:00

Ottenby
Ängarna väster Kungsgården.
Samma art?

0 243 visningar
2 svar

Öland 4

Kjetil

21 okt 2014 kl. 13:44

Musseroner?
Båda från Ottenby Kungsgården.

0 349 visningar
3 svar

Liten svamp

SvenD

20 okt 2014 kl. 22:09

Denna lilla svamp känner jag igen men vet inte var jag ska börja leta. Hatt 2-3 cm, brunsporig, hygrofan.  Andra bilden visar växtplatsen under bläcksvampar och pudrade trattskivlingar.

0 284 visningar
1 svar

Hätta?

Jon

20 okt 2014 kl. 21:37

Mossrik fuktig granskog. Uppsala, oktober.

0 559 visningar
8 svar

Kring högstubbe av lövträd

Karin W

19 okt 2014 kl. 12:13

Jag har ett gäng svampar som jag hittade igår och som jag har problem med. De här två arterna växte tillsammans kring en högstubbe av ett lövträd (ädellövträd eller asp). När det gäller dessa har jag en aning om vilken riktning jag ska åt och har funderingar kring släkte/art men vill gärna ha synpunkter på dessa.

Serie 1: Denna fanns i mycket stor mängd runt och även en bit upp på högstubben. Kraftigt hygrofan. Den har mörk spormassa och pleurocystider med kristaller. P...mer…

0 273 visningar
6 svar

vilka svampar ??

Maria M.

20 okt 2014 kl. 15:11

Hej. I dag när jag gick hem med barnen från skolan såg vi dessa svampar, vet någon vad de kan vara?

0 251 visningar
1 svar

Riska?

Jon

20 okt 2014 kl. 18:28

Kan detta vara en riska? Vilken kan det vara? Uppsala, september.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone