Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 346 visningar
0 svar

Öronmussling?

Ola H

26 okt 2014 kl. 06:58

Blad stora som handflatan. Ingen fot. Smak o lukt med grundton av svamp och lätt dragning åt såpa. Lite “gummiseg” konsistens. Växte igår på rejält rutten stående torrtall i västra Värmland. har fått förslaget öronmussling i andra forum, men är inte riktigt övertygad.

0 317 visningar
2 svar

Fårticka?

Nybörjare

25 okt 2014 kl. 13:54

Är detta en fårticka?

0 513 visningar
8 svar

En obesvarbar fråga?

Christoffer

22 okt 2014 kl. 18:13

Jag vet inte om det går att svara på denna fråga, men hur många svampar kan eller bör en svampkonsulent/mykolog kunna? Ni som är det, hur många kan ni identifiera?
Hur många kräver utbildningarna att man behärskar?

Jag har hört att det finns närmare 10000 svampar i Sverige, men hur många av dem är storsvampar?

0 914 visningar
4 svar

Vackra svampar.

Jan A, Uppsala

24 okt 2014 kl. 20:00

I tråden http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=247229&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&2
nämner Karl att han har gott om irismusseroner nu.  Samma gäller här. 
Den 10/10 fanns inte en enda, 19/10 många och några ovanligt hiskeligt stora!
Jag vill inte skryta med storleken nu, utan de ska alla få växa till sig till lördagens svamputställning!

0 1007 visningar
15 svar

Svampknivar säljes

Peter Larsson

4 okt 2014 kl. 12:02

Egen händigt tillverkade svampknivar säljes.
Knivarna är tillverkade av bla:
älghorn,svartek mm.
Borsten av tagel.
Knivslida av rårandsläder
med pautat motiv av en svamp!
Bladen av kolstål.
De är ca:14cm långa.
Pris:490kr.
Kolla gärna min hemsida:
Petersknivar.n.nu

0 277 visningar
3 svar

Svamptur 6

Kjetil

24 okt 2014 kl. 08:29

1. Känner inte igen denna snygging. Förslag?
2-3. Kollade tyvärr inte ev. mjölksaft.

0 598 visningar
5 svar

bestämningsbok för träd

mumrik

24 okt 2014 kl. 02:15

Jag behöver lära mig känna igen lite flera träd och tar gärna emot tips om böcker.

Av de jag hittar på nätet tycker jag att “Skogens träd och buskar verkar bäst”, trots att den är dansk. Vad sägs om den?
http://www.bokus.com/bok/9789151840932/skogens-trad-och-buskar/

Det är svårt att välja böcker av den här typen nu när de fysiska boklådorna är så dåligt sorterade. Jag bor nära det som en gång var Skandinaviens största bokhandel. Jag var där för några veckor se…mer…

0 253 visningar
1 svar

Iphone 4 S

Christer

23 okt 2014 kl. 21:00

Jag har tagit bilder med min mobil men de går inte att lägga upp. Har försökt att ladda ner Paint men det går inte att få ordning på den. Finns det någon som har tips om hur man lägger in Iphone-bilder?

0 255 visningar
3 svar

Svamptur 7

Kjetil

24 okt 2014 kl. 12:47

1. Kan detta trots den blå kanten vara zontaggsvamp?
2. Vilken vaxskivling?

0 331 visningar
0 svar

Svamputställning i Uppsala morgon lördag!

Jan A, Uppsala

24 okt 2014 kl. 16:47

Lördagen den 25 oktober kl. 12-15
Thorgården Lurbo – Svamputställning och kartpromenader

En trivseldag med kartutställning, kartförsäljning och svamputställning.

Lär dig hitta hem från svampskogen med din skörd! 
IF Thors orienterare lär ut kartläsning under en svamppromenad.

Plats:  Thorgården, Lurbo.
Kläder efter väder!

Arrangörer:  IF Thor, IF Thor orientering och Uppsala Svampklubb.

0 356 visningar
1 svar

Svamptur 5

Kjetil

24 okt 2014 kl. 08:05

1-2 Någon nopping?
3 Någon Hypholoma?

0 348 visningar
3 svar

är detta ett rynkskinn?

Sara

23 okt 2014 kl. 13:52

Hej fotot är taget i en flerskiktad granskog med fuktinslag, lite lövinslag och enstaka gamla granlågor.

0 236 visningar
2 svar

Vad för svamp?

Morgan

23 okt 2014 kl. 19:26

Hej, jag skulle veta vad följande svamp är för någon.

Tacksam för svar.

0 243 visningar
5 svar

Svamptur 1

Kjetil

22 okt 2014 kl. 19:53

Kan någon hjälpa med dessa?
1. Fingersvamp
2. Hätta
3. Sopp

0 584 visningar
13 svar

Vilken champinion?

Christian D

22 okt 2014 kl. 21:52

Hittade mina första champinioner idag och undrar om det är något att äta eller om de bör kasseras?

Tack på förhand!

0 280 visningar
1 svar

Svamptur 4

Kjetil

23 okt 2014 kl. 21:10

1. Broskvaxskivling?
2-3. Nagelskivlingar? De växte vid roten på av en allélind. Samma art?

0 296 visningar
5 svar

svamptur 3

Kjetil

22 okt 2014 kl. 20:33

I Mälarlandskap.
1. Rotslöjskivling?
2. Vaxskivling?
3. Musseron?

0 270 visningar
2 svar

Vilken svamp har jag i gräset?

Fredrik, Linköping

21 okt 2014 kl. 21:15

Hej,
dessa (se bild) har växt upp i min gräsmatta nu i oktober. Hattarna är en dryga 10 cm i diameter.

Vad är det?

0 237 visningar
3 svar

söndag 141019 nya fynd

bo e

21 okt 2014 kl. 17:23

en liten illaluktande svamp med kraftiga glesa skivor
Växtplats vägkant , blandskog , mossig terräng med övervägande gran

0 515 visningar
3 svar

Fynd från Garphyttan 141005

bo e

16 okt 2014 kl. 18:15

Vad kan detta vara?
Spindelskivling, tror jag men finns närmare förslag ?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone