Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 311 visningar
1 svar

Liten svamp

Monica

28 okt 2014 kl. 11:09

Hej

Någon som vet vad detta är för svamp.
Den växer på förskolans gräsmatta och vi är inte så glada för att låta den vara kvar där om det är en giftig svamp. Vill inge gärna att barnen, i ett obevakat ögonblick, smaskar i sig. Är den inge giftig så behöver vi ju inte sanera gräsmattan….

0 302 visningar
2 svar

skåningar

c-j

28 okt 2014 kl. 06:33

Den svarta vill jag ha till limsvamp och så tror jag på kruskantarell på den andra.

0 1104 visningar
6 svar

Knölchampinjon?

Niklas

27 okt 2014 kl. 12:13

Hittade dessa i skogen och plockade dom. Tänkte först att det var snöbollschampinjon, men kanske är det knölchampinjon? Doftar gott av mandel. Hur stor är egentligen förväxlingsrisken med vit flugsvamp?

0 366 visningar
9 svar

Svamptur 8

Kjetil

25 okt 2014 kl. 15:00

1. Cinnoberröd grynskivling?
2. Någon kremla?
3. Ser ut som läderboll (sett endast på bild) men inte rapporterad från Västmanland. Någon äggsvamp?

0 326 visningar
2 svar

Två frågesvampar

SvenD

27 okt 2014 kl. 19:54

1. Riska som växte i massor längs en poppelhäck. Mörkt leverbrun (förblir så även efter att ha torkat), hatt 3-4,5 cm. Vätska mycket sparsam mjölkvit. Smak mild, ingen doft. Känner inte igen den!
2. Kan detta vara liten ringhätting
(Pholiotina filaris)? Hatt drygt 1 cm, fot aningen mönstrad med liten ring. Växte i gräs.
Tacksam för svar!

0 250 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp?

Kristina

27 okt 2014 kl. 18:57

Jag hittade dessa svampar, men kan inte hitta vilken sort det är. Har aldrig sett någon innan med såna lodräta linjer.

0 266 visningar
2 svar

Arbestämingshjälp, okänd blek fingersvamp

Lena Hansson

26 okt 2014 kl. 14:27

I välhävdad betesmark, nöt, funnen 25 okt. Växer tillsammans med ängsvaxingar och hagfingersvamp.

0 441 visningar
3 svar

Skålsvamp, gyttrad och svårupptäckt.

Jan A, Uppsala

27 okt 2014 kl. 06:03

Växte i vinkeln mellan två huvudrötter tillhörande en klen, död granruska intill en död sälg i vårmusseskogen.
Andra bilden från kuvösen – 4 dagar efter skörd! 
Allt på den bilden är sparat och en del av gyttret finns kvar på växtpl. i skogen.

0 370 visningar
2 svar

Lackticka eller??

Petter

27 okt 2014 kl. 13:23

Jag har en gammal nedfallen Ek där det växer ett gäng med tickor. Kan dessa vara lacktickor.

0 382 visningar
1 svar

Svamp

SvenD

27 okt 2014 kl. 12:54

Det milda vädret här på västkusten har gjort att det riktigt exploderat av svamp i markerna; pudrade tratt stora som dasslock, blåmusseronsringar, trattskivlingar av alla slag mm.I går gjorde jag en blandning av en liter kantareller, två liter ängsvaxskivlingar och två stora snöbollschampinjoner. Delikat!
Fjällskivlingar finns det också gott om; här en bild på en rodnande och en parasoll (hatt 6,5 cm).BILD 1. Sen undrar jag om det kan vara gifttrattskivlingen som växer rikligt i…mer…

0 337 visningar
1 svar

svart trumpetsvamp

kicki hermelin

27 okt 2014 kl. 10:35

Växer det svart trumpetsvamp fortfarande?

0 366 visningar
6 svar

Identifiering av arter

Björn R.

26 okt 2014 kl. 22:18

Art nr 1:
Av det jag kunnat läsa mej till mest lik mandelriska.
Växer i gräs bland ek, björk och oxel. Sprött kött. Vit vätska. Ingen speciell lukt förutom “svampig”. Ganska angenäm, något söt doft vid avkokning.

Art nr 2: Växer bara några meter från Art 1, längs ett staket. Spröd hatt med skinn. Stammen något trådig. Allmän svampdoft.

Art nr 3: Växer på mossiga bergshällar tillsammans med tall. Allmän svampdoft.

Art nr 4: Extremt lik Art 1, men växer istället…mer…

0 509 visningar
4 svar

Fjällskivling men vilken

Robert

23 okt 2014 kl. 19:53

Står i valet å kvalet om vilken fjällskivling detta är

0 244 visningar
1 svar

vilka svampar

Craty

26 okt 2014 kl. 08:19

vilka svampar den ena tror jag är en vårtig röksvamp?

den andra någon sopp?

0 724 visningar
5 svar

Två av dagens alla musseroner

Jan A, Uppsala

21 okt 2014 kl. 20:23

vill jag visa för att förhoppningsvis få hjälp med den ena.

De första är – tycker jag – ovanligt vackert grå gråmusseroner.
Vad de växer hos framgår av bilden.  Möjligen kan det också finnas nån snygg björkrot i närheten…

0 247 visningar
1 svar

Fingersvampar giftiga?

Christoffer

26 okt 2014 kl. 21:50

Hur är det med kamfingersvampar? Jag hörde någonstans att det var något i dem, så inte var så nyttigt och att man inte skulle äta dem längre.

Hur ligger det till med den saken?

0 485 visningar
8 svar

Två spindelskivlingar

Karin W

19 okt 2014 kl. 20:40

Serie 1: Växte intill en asp och en gran, men asp dominerade i beståndet. Sporer mandelformade, ca 10,5 x 5,5, väldigt svagt vårtiga. Lukt speciell, kan inte beskriva den. Den här tror jag är Cortinarius argutus, asprotspindling. Stämmer det?

0 576 visningar
0 svar

Grå fingersvamp?

Karin W

26 okt 2014 kl. 21:30

Denna växte i en sluttning med hassel, gran, tall och alm. Grå fingersvamp?

0 258 visningar
2 svar

Artbestämningshjälp, Olivjordunga Microglossum olivaceum?

Lena Hansson

26 okt 2014 kl. 11:40

10 st i kanten av en västkustnära gräsig glänta; 1 st 16 m, 3 st 7-8 cm, 6 st lägre.
Björk, ek, rönn, gran och en i närheten.

0 321 visningar
1 svar

Tegelröd

Kjetil

26 okt 2014 kl. 08:27

1. Tegelröd slöjskivling
2. samma art äldre ex
3. Är det också samma art?

De växte i stora grupper vid nybyggd bullerplank mot E 18.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone