Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 214 visningar
1 svar

Spindling, men vilken?

Mikael

27 aug 2014 kl. 21:45

Kan det här vara en toppig giftspindelskivling?

0 317 visningar
10 svar

fråga om sopp

SvenD

23 aug 2014 kl. 12:29

Hittade denna i gräsmatta under lind. Hatt 3-5,5 cm. Hattkant mörkgul, mitt rödbrun. Rör citrongula, blågröna vid tryck. Fot rödflammig, inget ådernät!
Kött i fot först mörkgult, sedan blågrönt. Smak mild.
Funderade på någon form av rutsopp men hattens utseende stämmer inte!

0 357 visningar
3 svar

Lila spindling

Mikael

26 aug 2014 kl. 22:31

Vad kan den här lila spindlingen heta?

0 234 visningar
4 svar

karljohan

johan

27 aug 2014 kl. 19:42

hej
är detta gallsopp och karljohan

0 925 visningar
2 svar

Trattkantareller HUR i Norrbotten?

Kyrkby-Anna

27 aug 2014 kl. 15:04

Hej! Är inflyttad stockholmska till Norrbottens kustland sen rätt många år tillbaks, men har fortfarande aldrig lyckats hitta trattisar häruppe! Blir tokig på detta! Skulle gärna vilja få någon bra, lite mer konkret beskrivning av skog där det är bra att leta eller kanske tom få nån svampkompis den här hösten (bor i Luleå men kan självklart tänka mig att resa lite grann)?
Plockar vanligtvis rätt mkt sandsopp och karljohan, de år som det finns mkt mkt av dom, men märker att…mer…

0 219 visningar
2 svar

ängschampinjon!?

Sebastian

26 aug 2014 kl. 22:20

Hej. Plockade några exemplar av denna svamp på ängen där hästarna har gått. Misstänkte att det är någon sorts champinjon och efter lite research här och runt på nätet är jag ganska säker på att det är ängschampinjoner. Men för säkerhetskull tänkte jag höra mig för vad ni experter tror ;-)
Någon som kan bekräfta eller tror något annat?
är grymt sugen på att plocka resten för kommande middagar.

/Sebbe

0 240 visningar
0 svar

svart svamp

Gun

27 aug 2014 kl. 19:30

Hittade denna svamp i mossig blandskog. Växte i klasar,  liknande som taggsvampen brukar. Någon som vet vad denna svamp heter och om den är ätbar?

0 271 visningar
2 svar

Karl-Johan?

Johanna

27 aug 2014 kl. 18:13

Är detta Karl-Johansvamp?

0 226 visningar
1 svar

Farligt i skogen

Jan A, Uppsala

26 aug 2014 kl. 17:04

börjar det bli nu.
Idag hittade jag bl.a. min första vita flugsvamp för året.
Det är dessutom en gräsänka - har ingen ring på sig!;)

0 562 visningar
51 svar

Karl-Johaninventering

Totte Gbg

11 aug 2014 kl. 22:55

Hej,
sedan några år har det funnits en slinga med hur status är för KJ i vårt avlånga land.
Tänkte det kunde vara intressant med en sådan slinga igen :)

Själv har just nu inte nån KJ att rapportera i de områden jag brukar vara Landvetter Hyssna Horred.

Här är slingan från förra året:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=234501&fnr=1&sok=inventering&Start=0&Offset=50&106

0 412 visningar
1 svar

Karl Johan?

Marcus

26 aug 2014 kl. 20:02

Hej, aldrig tidigare plockat karl johan…. vad tror ni??

0 315 visningar
1 svar

Ängschampinjon?

Patrik

25 aug 2014 kl. 23:49

Är detta ängschampinjoner? Hittade på en gräsmatta i Docksta, Ångermanland. Gulnar/rodnar inte vid skrap. Luktar gott.
De mindre hade rosaaktiga skivor, de störra mörkbruna.

0 402 visningar
0 svar

KÖPER Bär

Sammy

27 aug 2014 kl. 13:47

Jag köper blåbär och lingon
ring mig på telefon 0729428412

0 349 visningar
2 svar

Karl-Johan försäljning?

Johan

26 aug 2014 kl. 22:13

Hej!
Jag har plockat så pass mycket Karl-Johan så kan inte ta hand om mer nu.

Funderar lite på att sälja till någon uppköpare! Någon som har erfarenhet av detta? Hur ska det levereras? Ska man ta bort något eller man säljer den som den plockas i skogen?

Någon som vet någon som köper i Skåne / Halland eller Småland?

Tacksam för mer information vad som gäller så man gör rätt!

0 389 visningar
1 svar

Blodriska?

Viktorija

27 aug 2014 kl. 13:25

har varit på skogspromenad och hittade massa svampar som jag tror är blodriska. Har plockat de för många år sedan men nu blev jag lite osäker. tacksam hjälp, är det blodriska?

0 284 visningar
2 svar

Svamp tork?

Lina

26 aug 2014 kl. 22:40

Hej!
Vad ska man ha för svamp tork? Plockar en del KJ och Tratt kantareller och vill kunna torka dem! Tar det lång tid och torka KJ och hur mycket kan man lägga i varje omgång?

Ska man bygga en egen? Funderar om man köper en köks skåp och göra nät hyllor och borra lite hål längst ner och 2 st fläktar längst upp som drar ut luften! Det är då ingen värme utan bara ren luft som dras igenom.
Hoppas på hjälp!

0 287 visningar
6 svar

Rodnande flugsvamp?

Henrik

26 aug 2014 kl. 14:42

Sett den här svampen för första gången. Växte någon meter ut i åkern där det varit vall senaste åren. Skogen bredvid är blandskog med mycket hassel och ek. Brukar hitta eksopp där.

0 321 visningar
0 svar

Sopp som ingen vill ha

Mona

27 aug 2014 kl. 11:49

Hej! Skogarna är fulla av den här svampen, men jag antar att den inte är något att ha eftersom ingen plockar den. Vet ni vad det är för något?
Skalet är chokladbrunt och väldigt tunt. Inuti hatten är köttet helt vitt och fast. Därunder är den smutsgul i tunna stavar som står så tätt så de bildar en fast massa. Undersidan av hatten ser just “svampig” ut. Om man klämmer på det vita och gula i hatten så trycks det ihop på ett blött sätt, lite som tuggummi.
Foten liknar karl…mer…

0 248 visningar
3 svar

Champinjon?

Malin

27 aug 2014 kl. 08:20

Hittade dessa under en gran hemma på gräsmattan.., Ängschampinjon?!

0 394 visningar
2 svar

Karl Johan ?? Viken sopp ?

Oskar

27 aug 2014 kl. 08:57

Är detta karl—Johan eller annan ätlig svamp?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone