Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 245 visningar
5 svar

Vacker ticka

mumrik

26 aug 2014 kl. 00:07

Flera såna här tickor växte på ett gäng tallar. Såg ut som små hyllor som satt på stämmarnam de satt underligt uppradade. Den enda jag tycker liknar i Tickboken är lackticka, men på de bilder jag hittar på nätet ser den tunn ut och detta var köttiga saker.

0 239 visningar
3 svar

skivling

H-G

27 aug 2014 kl. 16:27

Vet någon vad detta kan vara för någon skivling månne? Den är toppig i formen och ca 1 dm hög.

0 206 visningar
5 svar

Var är detta för svamp?

Jan F.

28 aug 2014 kl. 14:39

Tyckte den först såg lite ut som blek taggsvamp men den har inte tydliga taggar under.
Om det finns några är dom väldigt liten.

0 298 visningar
8 svar

Nu tror jag att jag plockat rätt

mumrik

27 aug 2014 kl. 20:50

Nu tror jag att jag faktiskt plockat mjölskivling. Ligger på papper för att spora av sig.

Kan ni få ut nåt av den ha bilden? Tyvärr klarade de inte hemtransporten så bra. Jag tyckte i varje fall att de luktade väldigt likt fuktigt vetemjöl.

Var min första riktiga svamppromenad efter regnen idag. Och jäsingen vad svamp det finns! Blev lite för tungt i korgarna, men svårt att avstå efter förra sommarns elände.

0 202 visningar
3 svar

Är detta Karl Johan?

Susanne

28 aug 2014 kl. 08:43

Hejsan,

Har inte plockat Karl Johan förut, så jag är lite osäker.
Hälsningar
Susanne

0 578 visningar
2 svar

Finrensa redan i skogen

mumrik

28 aug 2014 kl. 14:55

Jag ska testa att finrensa svampen redan i skogen och skära ner bitarna i papperpåsar eller pappaskar. Speciellt soppar. Det är så mycket som går bort på dem och de är tunga och mosar lätt andra svampar om man har mycket och det kryllar ju av soppar nu.

Jag tänkte höra om någon redan gör så och hur det funkar. Jag är rädd att svampen ska förstöras fortare när den är sönderskuren, det är ju rimligtvis så att den gör det. Det är ju också svårare att se skicket då köt…mer…

0 305 visningar
1 svar

KÖPER SVAMP

victor

27 aug 2014 kl. 13:44

Jag köper All sorts svamp Karl-johan, kantareller, trattkantareller, trumpetsvamp, murklor
kontakt via telefon eller mail
0760578163 / 0729428412
victornikolajeff@gmail.com

0 242 visningar
2 svar

Vilka soppar?

Malin

28 aug 2014 kl. 17:10

Vet att bilden är kass…, men nån som törs sig på en gissning? Tror själv att längst till höger är en Karl Johan! Alla växte i högt gräs, hyfsat nära Asp o Björk, Jämtland. Dock tycker jag definitivt inte att nån är Aspsopp, o kanske inte Björksopp heller…

0 197 visningar
1 svar

Vad är detta för sopp?

Anton

28 aug 2014 kl. 15:02

Någon som kan hjälpa mig artbestämma de här sopparna.
De är väldigt små och växte jättemånga tillsammans i blandskog invid några unga tallar.
Hatten är ganska torr och har en härlig orange färg som inte riktigt ges rättvisa på fotot, där de ser slemmiga och tråkiga ut.
Foten har blivit svage lila efter att jag skurit i den och lagt den att torka i öppen ugn.

0 1800 visningar
1 svar

glömda förvällda kantareller

Nora

28 aug 2014 kl. 08:50

Hej! Jag glömde mina nyförvällda kantareller framme i rumstemperatur, i plastpåsar i ca 10 timmar! Går dom att äta eller är det bara att slänga?  Mvh Nora

0 402 visningar
0 svar

Slemsvamp(?) på plommonträd.

Claes Lööw

28 aug 2014 kl. 13:36

Denhär växte på en gammal snittyta på ett plommonträd i trädgården. Är det någon slags slemsvamp måntro?

Den är ca 3 cm bred.

https://www.dropbox.com/sh/n3meuabwdsq2s57/AABVuFT2Bk_55H88DADXNbi2a?dl=0

0 213 visningar
5 svar

Hjälp med identifiering.

A

27 aug 2014 kl. 20:31

Tog några halvdana bilder i skogen idag och undrar om någon kunde hjälp mig identifiera dessa. Skogen är mestadels barrträd men runt vägen (där svamparna stod) finns en hel del lövträd av alla möjliga slag.

0 905 visningar
1 svar

stolt fjälskivling

Angela Pececnik

28 aug 2014 kl. 08:21

Plockade svamp i går har en fråga ?
Jag tror att jag förväxlade an stoltfjällskivling med flugsvamp, jag har lagd den ovanpå andra blir andra svampar smittade av den? 

0 235 visningar
3 svar

Liten blå/grå/lila?

Madde Småland

27 aug 2014 kl. 11:38

Är precis ute i skogen och hittade en nykomling för mig.
Svårt att riktigt beskriva exakt färg men blå/grå/lila är det jag kommer närmst. Tar den med för eventuella bättre bilder senare.
Lite mer än 1,5 cm i hattdiameter. Utan linjal skulle jag gissa på ca 7cm lång. Växer i mossa i blandskog med gran som närmsta träd.
Svag god lukt,friskt lite åt det syrliga hållet.
Ingen bok med mig så hoppas det är ok med en fråga redan nu? Hoppas ni kan ge lite förslag som underlätt…mer…

0 541 visningar
6 svar

blod-eller eldsopp?

sara

27 aug 2014 kl. 22:28

Fast svamp med gult kött som blånar snabbt. Len mörkbrun hatt. Rödaktig på rörmynning å fot. Men är det prickar eller nät på foten? Finns det något annat sätt att avgöra om det rör sig om blod-eller eldsopp?

0 339 visningar
5 svar

Vilken SOPP

Lars lind

25 aug 2014 kl. 14:54

Hittade denna sopp
någon som vet vilken
Svart hatt
Vita rör
fot som en Karl Johan

0 475 visningar
2 svar

Hjälp med identifiering

Mac

27 aug 2014 kl. 22:39

Vilken svamp är det?

0 259 visningar
1 svar

Är detta en karljohan svamp?

Morgan Larsson

27 aug 2014 kl. 23:55

Är båda dessa bilder tagna på karljohan svamp eller bara några som ser liknande ut?

http://imgur.com/D1IGU5i&XXkX5gQ#0
Länken innehåller två bilder
Tack på förhand!
Morgan

0 227 visningar
0 svar

Underlig parfymluktande kremla

Lotta

28 aug 2014 kl. 00:33

Aprikosfärgad med samma aprikos färg tydligt även nederst på foten och gräddgula skivor som vid delning fullkomligt stinker parfym (även för en dyngsnorig plockare) men ändå är mild i smaken? Odelad och vid plockningen kände jag ingen lukt alls, men jag är som sagt förkyld. Därför den kom med hem..

Köttig stam som sillkremla, men mörknar inte vid tryck och stinker som sagt parfym.

(Blandskog nära björk men under gran, växer i liten grupp. 5-6cm fot, hattarna på mina ...mer…

0 213 visningar
0 svar

Torkad svamp

Sven

28 aug 2014 kl. 00:25

Är det lätt att sälja torkade Trattkantareller och Karl-Johan?

Vad får man betalt för dem ungefär?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone