Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 302 visningar
0 svar

Boletus persoonii

Helena i Lund

25 aug 2014 kl. 17:10

Var på exkursion med Puggehatten i Vedema strövområde utanför Hässleholm i lördags. Hittade en mjölkvit karljohanknopp, nästan täckt av löv, och trodde den var så blek pga löven. Är så fallet mörknar de efter ett tag, och antar en rosabrun ton, men denna ändrade inte färg utan var belk och skön! Boletus persoonii? Fick förslag av Gerhard Koller att det så kunde vara.

Hej,

Först vill jag säga att detta är coolt forum, verkar finnas mycket duktigt folk här, kul!

Min fråga är som i rubriken:
Säg att en första våg soppar kommit och sedan har det varit torrt någon vecka+ (=inga nya soppar på ett tag). Sedan kommer ett par dagar av rikligt regn; hur många dagar därefter är nästa nya “soppvåg” redo att plockas? Handlar det om någon dag bara eller ska man ge det en vecka?

MVH
Max

0 304 visningar
2 svar

Vad är detta?

Malin

25 aug 2014 kl. 14:09

Glömde ta bild under, men ni vet säkert vad det är ändå! Dessa växer överallt, vill mest bara veta om det är nåt ätbart?!

0 286 visningar
2 svar

Mjölskivling?

mumrik

24 aug 2014 kl. 23:28

Det här är inte mjölskivling va?

0 263 visningar
3 svar

Karl Johan?

Christer

25 aug 2014 kl. 12:04

Nybörjare på KJ och undrar om detta är vad jag tror att det är?

0 312 visningar
1 svar

Svamp som ser ut som en bakelse?

Elisabeth

25 aug 2014 kl. 11:49

Hittade en svamp i skogen som jag aldrig tidigare sett, är det någon som vet vad det kan vara?

0 297 visningar
2 svar

Är detta Karl Johan?

Indra

25 aug 2014 kl. 09:40

Hej alla! Jag är total nybörjare och plockar bara kantareller egentligen. Men så hittade vi massor av svamp igår när vi var ute i skogarna och jag plockade med mig några av dessa hem, eftersom jag tyckte de såg ut som KJ. Är det det, ni som kan detta? Vore jättetacksam för svar. Vänligen/Indra

0 281 visningar
1 svar

Vilken sopp?

Maja

25 aug 2014 kl. 11:19

Jag hittade den här svampen i skogen bakom mitt hus och undrar vad det kan vara för något (och om den är ätbar)? Liknar ju en Karljohan men osäker på foten?
Tack på förhand
Maja

0 291 visningar
2 svar

Sopptorsk

Vivianne

24 aug 2014 kl. 23:14

Jag åkte för att vittja ett blodsoppsställe (ek och bok) men gick bet. Jag hittade istället något som jag en kort stund trodde var gul blodsopp, men jag ändrade mig snabbt. Hatten är till att börja med gråvit och inte gul. Smaken är något bitter och lite metallisk. Inte mycket blodsoppskänsla på det… Foten och rören är intensivt gula. Den blånar vid snitt, men bleknar efter en stund. Jag bedömer inte att det är rotsopp, då den saknar både rutnät och den karaktäristiska f…mer…

0 237 visningar
3 svar

Hjälp

Jimmy

25 aug 2014 kl. 07:06

Hej
Hittade dessa under en Gran, undrar om någon vet vad det är?

0 237 visningar
0 svar

Söker Svart Trumpetsvamp

Annika

24 aug 2014 kl. 23:08

Köper gärna svart trumpetsvamp, torkad.
annikaronstrom@hotmail.se

0 269 visningar
1 svar

Röksvamp

Malte

24 aug 2014 kl. 20:33

Här är en röksvamp jag hittade i barrskog. Är det någon som kan identifiera den?

0 263 visningar
1 svar

Champinon i trädgården?

Ulrika

24 aug 2014 kl. 18:00

Hej,
Jag undrar om detta kan vara stora chsmpinioner?

0 268 visningar
2 svar

Misstänkt örsopp? Identifikationshjälp behövs

Hans Hansson

24 aug 2014 kl. 20:44

hej.

Jag har en misstänt örsopp som jag behöver lite hjälp med.

Bilder finns på :
http://imgur.com/a/9PszQ

Den plockades i en regning tall och barrskog på ekerö (stockholms län) idag.

Den växte inne i skogen där det fanns väldigt mycket mossa.

Bilderna har lite olika färg beroende på blixt eller lampa, men ja den är grön på undersidan.

Smaken är ganska neutral och konsistensen lite “skumgummiaktig”

0 269 visningar
2 svar

Gröna kremlor

mumrik

24 aug 2014 kl. 21:14

Plockade två gröna kremlor idag. Jag var alldeles säker på att det var kremlor när jag plockade dem och när jag strimlade dem, men när jag skulle lägga dem bland de andra kremlorna i torken fick jag ångest i alla fall.

Är lömsk flugsvamp “kremlig” i köttet, smulig?

Mina lukat inget speciellt, har mild smak (grönkremla ska vara lite skarp) och de hade varken ring, slida eller uppsvälld fotbas, men sånt kan ju bedra. Ser heller inte de andra lömska tecken som beskrivs Nya s…mer…

0 268 visningar
3 svar

Mystisk sopp

Malte

24 aug 2014 kl. 19:58

Hittade den här soppen i löv-granskog. Den smakar inte bittert, so det borde inte vara gallsopp. Är det nån som vet vad det är för sopp?

0 254 visningar
1 svar

Tryffel?

Leena

24 aug 2014 kl. 18:21

Vad är detta? Något ätligt?
Påminner om tryffel i konsistensen.

0 285 visningar
1 svar

Identifierng av blandad svamp (bilder)

Daniel B

24 aug 2014 kl. 19:00

Jag plockade stora mängder KJ och andra vanliga soppar utöver en hel del kantareller, men jag hittade även stora mängder kremlor och diverse andra intressanta svampar som jag plockade ett fåtal av för att försöka få hjälp att identifiera.

Jag känner mig säker på vanliga soppar och kantareller, men kremlor är nytt för mig.

Här finns lite bilder jag tagit, förhoppningsvis tillräckligt för att man ska kunna identifiera dem.
Bild 1, 2 och 3:
Någon svamp som liknar champin…mer…

0 250 visningar
0 svar

kremla?

Heléne

24 aug 2014 kl. 21:17

I blandskog, men vad heter den?

0 293 visningar
1 svar

Trädsvamp

Heléne

24 aug 2014 kl. 20:58

Vad är detta för vacker svamp?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone