Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 310 visningar
5 svar

Någon sorts skivling?

Daniel

22 nov 2013 kl. 20:07

Hej!

Var ute och plockade ganska stora mängder av trattkantareller idag, men jag sprang titt som tätt på en svamp som hade en mörkbrun/svartbrun hatt med mörkare färg i mitten av hatten, och som var väldigt slemmig. Lamellerna var vita med lite orange- eller rosafärgade fläckar, och även foten gick i nyanser från vitt till orange/rosa.

Svampen växte i ganska mycket mossa på klippor och blandad gran och lövskog. Ovanifrån var den väldigt lik olivvaxskivling, framförallt p...mer…

0 350 visningar
5 svar

Två frågor...

Gula

21 nov 2013 kl. 21:35

1
Vad är detta?

0 276 visningar
1 svar

Kantareller

Pia

22 nov 2013 kl. 14:50

Idag har vi plockat ca två liter kantareller. De flesta var ganska stora, den största 12 cm över hatten. Min dotter säger att stora kantareller kan vara giftiga. Någon som vet?

0 405 visningar
3 svar

Svampar på asplågor

Charlotte

21 nov 2013 kl. 16:39

Någon som vet vad det här är för svampar? Båda på asplågor.

0 433 visningar
10 svar

Klargörande

Lena M

21 nov 2013 kl. 07:59

Är broskboll och tallens gelésvamp samma sak ?

Jag rapporterade broskboll och i artrutan stod den som tallens gelésvamp ? Nu är den rapporten borttagen och jag undra av vilken orsak ?

0 301 visningar
2 svar

Skinn?

Kjetil

21 nov 2013 kl. 12:54

På björkgren?

0 442 visningar
2 svar

Nagelskivling

Kjetil

21 nov 2013 kl. 16:44

Är detta horngrå nagelskivling?

0 325 visningar
4 svar

Trattisar E-län

Håkan

19 okt 2013 kl. 17:45

Är det bara jag som inte hittar trattkantareller i Östergötland? Alla våra ställen verkar övergivna och döda?
Kan man skörda sönder trattkantarellställen?

0 325 visningar
3 svar

Streckmusseroner – och lite annat!

Jan A, Uppsala

20 nov 2013 kl. 22:40

I måndags hittade hundrastande hustrun en fin grupp med streckmusseroner.  De var inte riktigt så klena som Elles, och inte så puckliga, men några var en aning åt det hållet.  Hon kunde då inte ta med några hem, så de flesta fick stå kvar, några få ligga!  Några i gänget ses på första bilden.
Idag var det min dag, och jag kollade ett oftast ymnande streckmusseronställe där det nu bara fanns en enda – en ngt åldrad bjässe!  Hattbredd nästan 170 mm – trots att kanten bör…mer…

0 265 visningar
3 svar

Två till frågetecken!

Ulla K

20 nov 2013 kl. 13:06

Den första är väl inte en trådskivling? Möjligen en Porfyrrödskivling eller??

Den andre med tjock fot var pytteliten, ca 2cm hög.

0 321 visningar
2 svar

Knepiga hättor

Ulla K

19 nov 2013 kl. 20:51

Tacksam för hjälp med dessa småttingar!

0 405 visningar
7 svar

Slöjskivlingar

Kjetil

19 nov 2013 kl. 12:37

Från blandskog nära mälarstrand.
Bild 1: Rökslöjskivling
Bild 2: Tegelröd slöjskivling

Tycker det är så stor skillnad mellen dessa så det är min gissning.

0 273 visningar
0 svar

Pytteliten

Ulla K

20 nov 2013 kl. 13:09

Här var bilden på den lille!

0 329 visningar
5 svar

På Lövved.

Greger

19 nov 2013 kl. 14:52

Hejsan.

Förmodligen björk eller Sälg.

Först en Navling? Eller är det det?
Någon som vet vilken?

Sedan en mycket liten vedsvamp Ticka/skinn. Sammetsöra inte igen va?

0 354 visningar
7 svar

Lundvedgårdagsfynd

Jan A, Uppsala

17 nov 2013 kl. 11:47

1. Först förmodad grånavling. Växer på en av ”mina” gamla mindrehackspettbohålsalmar, sedan många år dock murknande på marken, därtill hjälpt av ringmussling, lundbläcksvamp och många, många andra, nu snart bara mull.

0 297 visningar
0 svar

Ticka

Kjetil

19 nov 2013 kl. 13:58

Skojig ticka, men vilken?

0 241 visningar
0 svar

Några frågor e.d.

Jan A, Uppsala

19 nov 2013 kl. 09:43

Det vore glädjande roligt om någon ville lämna något förslag e.d. i min tråd ”Lundvedgårdagsfynd” 13-11-17.

0 279 visningar
4 svar

trattkantareller

Ralle

12 nov 2013 kl. 11:50

plockat mycket trattisar nära sala .Nån som ochså helt plötsligt hittat svam så här sent på hösten i mängder?

0 525 visningar
3 svar

Silverfärgad skivling?

Henrietta

18 nov 2013 kl. 18:49

Hej
Den här hittade jag på bondens höstsådda veteåker. Eggelstad, Sjöbo kommun i Skåne på hundpromenaden idag. På andra sidan av vägen från de andra svamparna inne i syrenhäcken. Men på den här har ja g inga gissningar.
Den ser lite fläckig ut men det är jordstänk från regn. Den är 10 cm i diam och lika hög. Foten kändes svampig, våt. Torr på hatten. Härlig silvrig färg som bleknar ut mot kanterna och mörknar i gen längs kanten - men det kan vara pga ålder.

0 292 visningar
1 svar

Blodchampinjoner?

Henrietta

18 nov 2013 kl. 18:43

Hej
I Eggelstad, Sjöbo kommun i Skåne längs landsväg under barrträd som växte med syrener som häck till en naturtomt. Intill kvittenträd =O)
Intill växte massor av vad jag tror är rödbruna trattskivlingar.
Inga stora exemplar - den största hade ca 5 cm bred hatt.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone