Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 292 visningar
1 svar

Blodchampinjoner?

Henrietta

18 nov 2013 kl. 18:43

Hej
I Eggelstad, Sjöbo kommun i Skåne längs landsväg under barrträd som växte med syrener som häck till en naturtomt. Intill kvittenträd =O)
Intill växte massor av vad jag tror är rödbruna trattskivlingar.
Inga stora exemplar - den största hade ca 5 cm bred hatt.

0 587 visningar
4 svar

Hopfällbar korg

mumrik

18 nov 2013 kl. 15:33

Den här korgen har varit uppe förut. Tycker den är sisådär iom att den kollapsar om man inte stagar upp den på något sätt.
http://svampguiden.com/forum_visa_old.asp?inr=173721&fnr=1&sok=&Start=1450&Offset=50&ipos=7

Råkade få syn på denna som verkar stabilare men saknar fackindelning. Hyfsat pris ivf. Vet inte var den kan tänkas säljas annars. Frakten från HJ går på 29:-
http://www.hjshop.se/epages/hjshop.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/hjshop/Products/2778

Ville bara tipsa ef…mer…

0 332 visningar
2 svar

Krös, plätt eller ?

Gula

18 nov 2013 kl. 10:16

Hittade dom här i en rishög med kvistar från asp, sälg och björk.
Sälgplätt finns det gott om här men dom har annan färg och ser annorlunda ut. Vad kan det vara?

Sista bilden lunglav med apothecier.

0 324 visningar
4 svar

Vad har jag hittat nu då?

"JAS" Helsingborg

17 nov 2013 kl. 19:46

Väldigt skör, föll sönder vid minsta beröring, påminner så klart om någon fingersvamp men jag vet inte vad det är, så lite hjälp här vore bra. växer troligen på dold ved.

0 4483 visningar
15 svar

Starta en svampodling?

Skåningen

7 nov 2013 kl. 10:10

Jag har funderat lite på att starta en svampodling, och sen sälja svampen för att tjäna lite pengar bredvid mitt vanliga jobb på Ica. Känner ni till någonstans där jag kan lära mig att göra detta?

0 275 visningar
3 svar

Tvättsvampsaktig

Lena M

18 nov 2013 kl. 09:11

På högstubbe av gran (tror jag) växte ett 15 tal fruktkroppar av en skummigummiaktig ticka som var vätskerik. Ingen doft och inget smakprov gjorts.Kameran hemma, men tog med 2 svampar hem, kan någon se, tala om vad det är ?

0 288 visningar
3 svar

vilken svamp?

ebba

17 nov 2013 kl. 22:40

Vilken svamp är detta?
Stälken är 2 mm tjock och 2-3 cm lång. Hatten 2,5-3 cm i diameter.Färgen är beigegrå. Växte tillsammans med trattkantareller.

0 318 visningar
11 svar

Streckmusseroner?

Elle

17 nov 2013 kl. 16:32

Är detta streckmusseroner? FÖrsta gånger jag ger mig på dessa och är lite osäker..

0 328 visningar
0 svar

vit och svart hattmurkla

per dunhoff

17 nov 2013 kl. 22:29

så blev der 2 nye svamper lagt till spiselistan. vit och svart hattmurkla samlede ved nordsidan avv vejle fjord i dag i sommarlikt væder. smagte dejligt sammen med vildand og rotsellerigrateng.

0 678 visningar
7 svar

Två vaxingar?

"JAS" Helsingborg

16 nov 2013 kl. 22:23

serien 1. Slemmig, hal, urnupna skivor, lite “knottrig” längst upp på foten, ingen lukt, inte spröd. Vad ?

0 330 visningar
3 svar

Vad kan detta vara?

Mats S

16 nov 2013 kl. 21:30

Är det något ätbart min gamla svåger har fångat? Vore tacksam för tips på vad det kan vara.

0 762 visningar
5 svar

Lav ?

"JAS" Helsingborg

17 nov 2013 kl. 10:22

En svamp + en alg = Lav men vilken? Växer på sten i ängsmark, Fyledalen, Skåne.

0 425 visningar
1 svar

Citronskål ?

Kjetil

17 nov 2013 kl. 15:02

Stämmer det?
På björkstamm tror jag.

0 446 visningar
2 svar

Gelesvampar

Kjetil

17 nov 2013 kl. 14:58

Bild 1-2: På granlega
Bild 3: Gullpigg på asp?

0 359 visningar
8 svar

Svedticka

Kjetil

14 nov 2013 kl. 22:12

Denna ludna varelse är väl svedticka?

0 326 visningar
1 svar

Snygging

Ragnhild

16 nov 2013 kl. 17:59

Kolla vilken snygging som följde med mig hem idag bland trattkantarellerna. Vet någon vad den heter? (trots de något oskarpa bilderna)

0 309 visningar
1 svar

artfråga

Alice Berglund

14 nov 2013 kl. 17:08

växte under gamla ekar.
Obetydlig lukt och smak,
2-7 cm hatt, otydligt avsatt ring

0 355 visningar
0 svar

Dagens fynd

Kjetil

16 nov 2013 kl. 17:58

Ganska sent fynd?

0 444 visningar
1 svar

Stor taggsvamp

UGP

16 nov 2013 kl. 15:23

Hittade denna i tallskogen idag. Ser ut som en fjällig taggsvamp men den är mörkbrun, nästan svart och är drygt 30 cm i diam. Luktar och smakar svagt av vanlig svamp. Vad kan det vara?

0 1043 visningar
3 svar

Svamp i gräsmatta

Kjetil

15 nov 2013 kl. 10:15

Är detta en hätta eller en bläcksvamp?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone