Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hittade denna i mycket gammal skog i Västerbotten idag.
Blir lite konfunderad eftersom de tidigare inläggen om Stinkmussling alltid anger den som knuten till lövträd. Denna växte absolutsäkert på barrträd. Jag är dessutom tämligen säker på att det var tall.
Det kan också ha varit gran men jag är mer tveksam till det. De barkrester som fanns på den avbrutna stammen såg ut att vara tall. Finns det någon annan närbesläktad mussling som växer på barrträd?
Jag har några svampar från Jämtland från augusti i år som jag gärna vill ha hjälp med.
Serie 1:
Bild 1 är väl stor kragskivling Stropharia hornemannii?.
Bild 2 och 3 är en riska med skarp smak och vit mjölksaft som inte ändrade färg även efter lång tid. Den växte i granskog strax under fjällbjörkskogen. Är det skogsriska Lactarius trivialis trots att mjölksaften inte ändrade färg, eller finns bättre förslag?
På en gammal låga av lind, tunt kanelbrunt skinn, ganska glesa borst, seate som syns med stereolupp förstoring 40- 50 ggr, i mikroskop får jag måtten ca 90 my långa och 7-8 my tjocka, borsten är raka till något böjda i spetsen. Sporer ca 6 x 3 my. Inga söljor. Gissar på kanelskinn, hymenochaete cinnamomea.
... men vad är detta för svampar? Vi råkade få med dem idag när vi var ute och letade trattisar. Det är svampen i mitten vi undrar över. Har lagt med en vanlig gul kantarell och det som vi tror är en riktig trattkantarell som jämförelse. De okända svamparna är mer gråaktiga och har klart tätare skivor än trattkantareller.
Säkert inte ovanliga men jag har aldrig lagt märke till dom förut.
Växte på gamla, mossiga stubbar - al eller björk i fuktig miljö. 2-3mm ‘höga’.
Svampen är brunlila och klibbig. Kanten på de större liksom lite invikt och trattformig. De största vi hittade var mer än 10 cm i diameter. De unga har en hatt som påminner lite om karljohan. Stammen vit men när man skär i den blir den skarpt ljust gul. Det är endast stammen som blir gul. Lamellerna hos de större något gråaktiga.
Plockade många kilo riskor i söndags, i bokskog med inslag av ek, enstaka tall och björk, och var så säker på att det var skogsriskor.. Skogen var tät, och åskmolnen lyste inte upp precis, så väl hemma blev jag klar över att jag plockat 2 arter i tron att det var samma. Den högra blödde vitt som blev gröngrått efter en halvtimme. Den vänstras blödde vitt men ändrade inte färg. Någon som vet?