Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 294 visningar
8 svar

Tick- och taggingtur m.m.

Jan A, Uppsala

3 maj 2013 kl. 23:09

Vågade mig på em idag på vågstycket att nedstiga i åravinen. Helt livsfarligt för en ofärdig gube, men allt avlöpte väl och jag hittade bl.a. en för mig okänd, lysande liten ticka på barken på en döende alm. 

0 347 visningar
3 svar

Hälsning från NZ

Karl S

30 apr 2013 kl. 07:31

Säsongen har inte kommit igång riktigt här i Nya Zeeland men ett och annat har tittat upp. Här är en vacker svamp, Cortinarius collybianus. Den är nära släkt med C. callisteus. Rapporterar mer sen om det dyker upp nåt kul.

0 438 visningar
11 svar

Lördagsnöje!

Jan A, Uppsala

27 apr 2013 kl. 21:03

På em blev det en kortis upp till lunden.  Mer räckte inte resurserna till – och mer behövdes inte för att hitta roligheter.  Den första var dock eg redan hittad, vid kvällsmörknandet i torsdags. 
På marken tätt intill min allra första svartöre-almstubbe låg då en ”träbit”, c 13 cm stor.  Troligen hade något djur råkat vända på den!  På första bilden ligger den på stubben med vackra sidan upp.  Åtskilligt tyder på att biten består av ngt ädellöv.  Och nog verkar…mer…

0 284 visningar
0 svar

Ljusbrun skålsvamp

Hans Rydberg

3 maj 2013 kl. 19:31

Vad kan det vara för ljusbrun, i det närmaste oskaftad skål, ca 2 cm i diameter, med inåtrullad kant, på utsidan kort finluden, som redan nu i början av maj växer på död ved. Ser inte ut som Peziza repanda, som väl dessutom är senare. Sitter nu ute i stugan utan litteratur, kamera och mikroskop. Tänkte bara om någon hade en idé.

0 282 visningar
2 svar

Vad är detta?

Oskar 11år småland.

2 maj 2013 kl. 18:15

Den växte på en gammal ekstam. Dom var 3 cm långa och 2 cm höga. Ovansidan var vit och den var luden. Undersidan var brun. Tack på förhand ^_____^!

0 340 visningar
2 svar

Vad kan det vara?

Oskar 11år småland.

2 maj 2013 kl. 18:45

Dom växte på en ekstubbe. Dom var 1-2 cm långa. Dom är knappt 1 cm höga. Dom är bara 3 mm tjocka. tack på förhand! ^______^

0 324 visningar
2 svar

Vad för svamp?

Oskar 11år småland.

2 maj 2013 kl. 17:52

Den växte på en gammal fälld ekstam. Den är 2-3 cm lång och 1,5-2 cm höga. Den är grå på ovansidan och ljusbrun på undersidan.

0 351 visningar
3 svar

Vilken ticka?

Pia

2 maj 2013 kl. 15:06

På björklåga i Västmanland

0 360 visningar
2 svar

Skålar!

Gula

1 maj 2013 kl. 20:04

Nu har dom första sippskålarna visat sig här! :-)
(liksom gäddan ;-) )

0 297 visningar
0 svar

Kamera

anithaumeå

1 maj 2013 kl. 20:10

Jag har 2 st kameror som jag vill sälja.

1 Canon G12, med vinklingsbar LCD-
  skärm. drygt ett år gammal.
  Inte mycket använd

2 Panasonic Lumix dmc FZ38.
  Den är några år, men knappt
  använd.

För mer information kan du/ni
maila: anithalundberg@hotmail.com

0 267 visningar
2 svar

Vill gärna veta arten..

Pauline Karlsson

1 maj 2013 kl. 09:56

Hej på er
Jag har hittat dessa släta, ljusbruna tickor på en gammal, grov och död hasselstam.
Halmstad. Behöver ni veta något mer?
Hade varit väldigt tacksam om någon visste vilken art det var!

0 390 visningar
4 svar

Ljusa, ludna tickor för id

Pauline Karlsson

16 apr 2013 kl. 13:22

Hej!
Jag vill gärna ha hjälp med att identifiera dessa tickor.
De växer på en gammal stock, som jag tror är al. 99% av alla träd runtom var klibbal, så jag utgår från det. Tickorna var ganska små, den bredaste ca 4 cm. Ljusa, ludna ovanpå med ganska tydlig zonering - ljusbruna längst in. Undertill var de ljubruna och släta. Hittade i Halmstad. Som sagt alskog, i en slänt med närhet till vatten. Finns några fler bilder, ex på stocken i stort, om det skulle behövas.
Det är ...mer…

0 358 visningar
19 svar

För två dagar sedan

Lena M

18 jan 2013 kl. 13:31

stod här gammal granskog, nu ligger det mesta staplat efter vägen :( . Så sent som i sept. hittade jag olivspindling, fyrflikig jordstjärna, svart taggsvamp och skogschampinjon under träden.
Undras hur många sådana här syner som man möts av när våren kommer .

0 257 visningar
3 svar

Inte mycket att skryta med

Irene A

29 apr 2013 kl. 19:12

Legeskålar - ett gäng i babystadium (nätt och jämnt) och ett annat som har hunnit lite längre.

0 250 visningar
7 svar

Hjälp önskas!!!

anithaumeå

27 apr 2013 kl. 09:37

Om någon orkar så är jag tacksam för tips om denna ticka.

Känner igen den och har en tanke, men är inte säker.

0 372 visningar
14 svar

Ticka på klen tallåga,

Jan A, Uppsala

9 okt 2012 kl. 19:21

nästan exakt på metern där Hans hittade ett nyvärpt sotägg förra våren.
Tacksam för förslag/besked!

0 355 visningar
10 svar

Vårskålar

Lena M

6 apr 2013 kl. 11:38

Nu har jag sett scharlaksvårskål här i Övreberg , Torsåker. 17 ex i kanten av en åker som ligger solexponerat de dager solen visar sig.Härliga tider stundar !

0 300 visningar
8 svar

Idag hittade jag en ny lokal

"JAS" Helsingborg

24 apr 2013 kl. 20:15

med, Hypocreopsis lichenoides, Trollhand. Sweden, Skåne, Ödåkra, Björka skog. 2013-04-24. Var i området för flera år sedan, innan jag visste vad trollhand var och var och hur den växte. Idag när jag återvände för att se om sprängtickorna fanns kvar som jag hittade där för 6 år sedan. Då upptäckte jag ett “videträsk” som såg lovande ut och visst tjohoo. Blött, snårigt och jävl… men visst fans de där :)

0 424 visningar
2 svar

Kantöra?

Kjetil

24 apr 2013 kl. 16:31

Hittade denna för ca en vecka sedan. Kantöra?

0 281 visningar
2 svar

vad är detta!

Oskar 11 år småland

1 sep 2012 kl. 19:56

Den växte på en rot,på en stubbe. Hatten är runt 1 cm. Hatten är 8mm hög. Foten är 3cm lång. Den är grå och svart. Den växte i en granplantering.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone