Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 483 visningar
4 svar

Jan Svensson - sotägg eller vargmjölk eller annat...

Bo E

13 maj 2013 kl. 14:09

hej

nu lägger jag upp bilderna som vi diskuterade på Facebook igår

De togs 2010 i juli

almen som de växte på är sedan något år borta
den fick almsjuka och togs bort
inga sjukdomstecken syntes när bilderna togs

0 364 visningar
4 svar

bilder

Peter

13 maj 2013 kl. 21:48

Hur bär man sig åt om man vill bifoga en bild? Har med hjälp av länken nedan hittat programmet paint,men hur flyttar jag över bilden hit?Ursäkta min okunnighet!

0 256 visningar
0 svar

svamp

L. m

14 maj 2013 kl. 18:30

ny svamp

0 306 visningar
4 svar

Svamp???

Almasy G

13 maj 2013 kl. 13:25

Hejsan!

Hittade denna (svamp?) häromdagen och undrar om det verkligen kan vara en svamp, i så fall, vilken?

Under det fina blanka silveryttret fann jag ett brunt, tryffellikt, inre.

Tack på förhand!

MVH/ Almasy G

0 314 visningar
2 svar

Nu är det dags

"JAS" Helsingborg

13 maj 2013 kl. 08:34

att ut och leta Reticularis lycoperdon, sotägg, en av de myxomyceter som är lätt att hitta och som tillhör “vårarterna”, leta på död ved såväl lågor som högstubbar, de tycks ha en förkärlek till al men går på den mesta lövveden. Hittade ett 20 tal fruktkroppar (aethalier) i går.

0 379 visningar
8 svar

Morgondagens svampplockare::))

anithaumeå

12 maj 2013 kl. 14:36

Håller ni med?

0 535 visningar
4 svar

Parasola misera?

Morten P.

12 maj 2013 kl. 11:31

Fant denne i dag 12. mai i en park i gress på jord.
Hattebredde 0,3 cm.
Kan dette være P. misera?

0 255 visningar
4 svar

Visst är det här....

Gula

11 maj 2013 kl. 21:39

.... klyvblad? Eller är det nåt annat?  Växte på en björkstock.

0 384 visningar
3 svar

Vad är detta?

Jan A, Uppsala

12 maj 2013 kl. 10:58

Efter ett par ideella arbetsdagar blev det i går äntligen ett lundbesök, om än kortvarigt och gravt solsabbat.
Första fyndet förefaller festligt.  Som möjligen framgår är det ngt ”fett” rött som väller över mossa på ädelpinne och ”producerar” små skålliknande saker – och så finns där också en ”stor” svart kula, möjligen spindel el kvalster!  Tyvärr såg jag ute inte mer än att det var något rött! Hoppas de slumpartade bilderna säger ngt…

0 303 visningar
2 svar

Rund toppmurkla?

Stefan Jansson

11 maj 2013 kl. 17:22

Hej! Jag har en del svampar som växer i min gräsmatta. Kan det vara rund toppmurkla? Vågar jag äta dem?

0 773 visningar
7 svar

Nya artportalen

"JAS" Helsingborg

5 dec 2012 kl. 20:52

hade jag hoppats mycket på MEN jag är väl galen för jag kan inte söka art, det funkar inte och jag försökte skapa mig ett konto och när jag fyller i “lösenord” så blir det rött där och jag försöker med flera varianter på lösenord, i rutan som “bloppar” upp skall det tydligen stå någon info. men den visas bara i en del man ser inte hela så vilket info den vill ge mig får jag inte veta? Det funkar inte, vad trött jag blir:(((((
Är det bara jag som har problem?

0 1231 visningar
5 svar

Agar

Ponta P

8 maj 2013 kl. 13:58

Jag har letat efter recept på att tillreda agar. Jag har hittat en del recept och förklaringar på skillnader mm. Problemet är att allt på engelska och vissa saker verkar inte gå att direkt översätta. “Polypeptone or neopeptone” vet jag inte alls vad det är på svenska. Så om någon har ett recept som man kan inhandla på vanlig mataffär och går att odla mykel i så skulle jag vara ytterst tacksam. Det största problemet är egentligen just potatisen. Om man tar tex en PDY Agar så s…mer…

0 329 visningar
3 svar

Panaeolus phalaenarum?

Morten P.

28 apr 2013 kl. 20:25

Fant denne i dag 28. april 2013.
Vokste i en stor gjødselhaug.
Bredde 6 cm. Lengde 14 cm. Klebrig. Stilk helt uten ring, hard og glatt.
P. semiovatus skal vel ha ring?
Funga Nordica opererer med noen var. på disse.
Noen som kan svare?

0 282 visningar
4 svar

Explosion i skogen

anithaumeå

10 maj 2013 kl. 13:13

HAr varit ute i ca 3 timmar idag.
På bara en vecka har det exploderat i skogen.

Hittade ny lokal med trollhand, tulpanskålarna har slagit ut
Aspskål olika skinn och krös.

I dag var det fröjd att kliva omkring. Skogen är även full av fågelkvitter.

0 265 visningar
3 svar

Snart så kommer

Lena M

9 maj 2013 kl. 18:35

toppmurklorna. Såg den första lilla idag efter en skogsväg och i flishög uppe på ett berg.
Gott om öronmurklor i spånrester, liksom stenmurklor.
Nu hoppas jag på att vi får mera regn för varmt är det, 19+ nu ikväll.

0 275 visningar
1 svar

Micke

klas jaederfeldt

9 maj 2013 kl. 19:58

vissa ord man skriver t.ex måste blir röda, klickar men på dem kommer man till en kontaktsite, är det du som sålt ut att det blir så eller är det något fel. irriterande i allafall

0 286 visningar
1 svar

Anita u

klas jaederfeldt

9 maj 2013 kl. 19:47

har tittat på din tickar 3 kvällar, inte hela kvällen, men kommer ingen stans med den, den är dimitisk (där spricker pulvertickan) har söljor, dessutom har jag hittat massor av sporer av den typ som Antrodia har med mått 5,5 - 6,5 x 2,5 ca. men inte sett någon basidie med sporer, så jag vet inte om de hör till svampen, dessutom ingen aning om vad den har för röta, Hur som helst jag grejar dn inte, skall du ha tillbaka svampen och sända till någon annan Niemelä? Ryvarden?

0 297 visningar
7 svar

En halvskaplig dag.

svampstaff

5 maj 2013 kl. 19:22

Tänkte mig dock kameleontskål oxå, men det sket sig, för torrt.

0 319 visningar
6 svar

Årets första

Jan A, Uppsala

8 maj 2013 kl. 19:59

bar hustrun hem idag.
Hon är fortfarande intressant för vissa organismer.
Men i går gjorde vi en rek-tur till Bydelsbäcken och f.d. Börje sjö.
Bydelstibasten var nästan utblommad men lockade fortf några citronfjärilar, hunden badade i bäcken, jag letade efter, fann och fotade Conoplea globosa på döda hasselpinnar, t.o.m. i riktigt stora mängder - medan hustrun fotade rökpipsvamp!  Det fanns många såna!

0 312 visningar
3 svar

jordstjärna

Bo E

7 maj 2013 kl. 16:06

ett för årstiden ovanligt fynd
en grupp jordstjärnor i ett gammalt odlingsröse i hagmark vid Stora Esskog, strax söder om Markaskogen, Örebro

tror det måste vara övervintrade exemplar

bild 1 jordstjärna hyfsat skarp

bild 2 fler jordstjärnor tyvärr oskarp

bild 3 växtplatsen
jordstjärnorna syns strax t h om mitten i bild nära grenen som ligger på röset

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone