Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
klarade Inca och jag av i går. Den började med en biltur till Bommen vid Trollträsket – ett trevligt alternativ för att bespara mig minst 9 km grusvägsgång!
Vi började med att försiktigt närma oss träsket, ännu ett vattenrikt, svagt isbelagt och lätt snökantat innanhav. Ja, jag var försiktig, men hunden plumsade rakt ut i isbadet. Trollhänderna fick vara ifred idag, men två översiktsbilder blev det. I bakgrundsskogen på den andra hittade vi bombmurkla 2009, innan Uppsal…mer…
hittad bara 2,5 m från ”Ticka på klen tallåga”! Jag har aldrig sett nåt liknande – och höll på att missa också denna!
På utvägen på dagens andra hundrastningsetapp såg jag bara på ”den på klen”, skördade den och hängde upp kollektpåsen i en gran…
Men på hemvägen skulle jag ta med påsen. Då kom vi från rätt håll och jag såg denna, c 5 cm stor, på en tallåga, några cm grövre än den ”förra”. Vad är det? (Bara en ovanligt vacker och torr klibb…mer…
Någon som har bra tips på vart man hittar sten- och toppmurklor i Stocholmstrakten?
i naturen och hemmavid. Blåmesen, talgoxen, sädesärlan, grönfinken, koltrasten mfl. är i full gång att invadera holkar, buskar och högen med tegelpannor bakom garaget. Starar, toffsvipor och lärkor har fullt upp ute på åkrar och ängar. Blåsippor, Hästhovsört och vitsippor hittar man lite var stans. Igår var jag i inlandet där det har varit mer snö och inte så mycket tjäle som här vid Kusten, straxt öster om Trollholms slott hittade jag den absolut största ansamlingen av Sar…mer…
Bara så ni förstår vår vår
så kommer några bilder från i går!
Vid 18.30 tiden traskade jag nån dryg km mot NW, genom lundar och beten.
Av naturliga skäl blev ljus en bristvara - däremot inte fynd. Så det måste allt bli minst ett återtåg i helgen.
Nu vill jag iaf visa att vi fortf har en del snö! Men först en riktig aspticka och sen dess grova hemasp i vårligt snölandskap.
Så solnedgången, bilden kl 19.53,–åt andra hållet, NW…
Höga flöden är det redan i ...mer…
Hej!
Jag är fullständigt okunnig vad gäller svamp, måste jag först säga, så detta kanske är helt trivialt.
Idag var jag på en liten promenad med kameran i mitt närområde (Stockholmstrakten) och fann tre nästan knytnävsstora, runda och svarta klumpar. De låg halvt nedbäddade i väldigt lerig jord under ekträd, precis vid vattenbrynet.
Okunnig som jag är så tänkte jag raskt på tryffel, men efter lite googlande insåg jag att det nog inte var så. Dels på grund av lä...mer…
Det kan löna sig att protestera om man har jord under skorna. I samband med vedlevande svampar (svampkunskapIV) gjorde Sven och jag varsina inventeringar i hemma skogen och fann att det fanns signalartei i den. drösavis med hasselticka, läderskål, kantarellmussling några vårskålar och tallticka. Vianvände oss av den kunskapen i vår t projektarbete och efter godkännande lämnade vi den till kommunens parkchef för kännedom i maj 2010. Förra året fick vi till vår förvåning se att ...mer…
Det var ganska mörkt, klockan var 18.32 - 18.34 enligt kameran som går rätt.
Svampfamiljen finns i stamrotbrottet på en självfallen almlåga som på hösten hyser lundbläcksvamp m.m.
Tycker skivorna ser lustiga ut. Största hatten c 1” Nån som vet eller liknande? Taxam för tips, men ska dit när dagsljuset vaknat igen!
fågel, kan det vara grönsiska ?
Den satt på gräsmattan, såg ut som den sov på bild 1. Trots att jag bara var ca en ½ m ifrån så satt den kvar, bild 2 ?
Tänkte att den var sjuk på något vis så jag hämtade handskar och lyfte upp den i äppelträdet, rädd att de kringstrykande katterna skulle ta den. Då flög den !