Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 981 visningar
4 svar

Ob. Svamp på Syren

Håkan Bråkan

2 nov 2012 kl. 20:29

En bild från idag. Såg fler av denna ticka (liten) på torr syren. Någon som känner igen denna?

0 540 visningar
2 svar

JAS fråga

Lena M

2 nov 2012 kl. 15:18

Millimeterstora ( små )myxomyceter på granstubbe, är det någon ullklubba tro ?
Tyvärr kunde jag inte få till en skarp bild med min lilla kamera.

0 253 visningar
3 svar

2 av 3 bestämda i Stadsskogen

Håkan Bråkan

2 nov 2012 kl. 16:18

Hej. Var ute på en blixtvisit i Stadsskogen i Uppsala nu på eftermiddagen. Hittade mycket kul bland annat Vargmjölk och Gullkrös samt en lika mystisk som liten svamp jo jag tror det iallafall formad som en tagg sittandes på en syren. Vad kan detta vara. Nyfiken så det knakar? Kommer fler svampar senare

0 301 visningar
2 svar

Gullkrös

Kjetil

2 nov 2012 kl. 14:09

Kan detta vara gullkrös

0 626 visningar
6 svar

Svamp på aspticka

Hans Rydberg

31 okt 2012 kl. 20:15

Den här borstiga svampen växte på hymeniet av en gammal, på trädstammen fastsittande aspticka. Jag har kollat litteraturen, men har inget förslag. I närheten växte barkticka. Kan det vara sterilt mycel av barkticka som pryder porlagret på asptickan, eller har någon något bättre förslag?

0 333 visningar
6 svar

hjälp med en stubbsvamp!

Håkan Bråkan

30 okt 2012 kl. 20:18

Hej igen. Här ni mig med de däringa konstiga svamparna. Kommer att få någon sorts dödskallestämpel snart. Med med en dåres envishet fortsätter jag och hoppas någon skall känna igen denna. Satt på tallstubbe. Har letat men förmodligen är det väl någon sorts förstadie till något mer tydligt. Inga stora doningar så det var svårt att få närbilder.

0 312 visningar
1 svar

Irene A

siv n

2 nov 2012 kl. 08:27

Hej Irene mitt recept påminner om ditt med att koka i 2 timmar. Men nåt gick väl snett för det blev inte ens simmigt som det brukar bli. Enda kryddorna är nejlika.

0 483 visningar
10 svar

För en gångs skull ska jag lägga ut dagsfärska bilder,

Jan A, Uppsala

29 okt 2012 kl. 15:37

men det får inte bli nån ovana…

Modigt trotsande det underkylda regnet - som gjorde trappan oerhört lätt att komma ner ifrån – gack jag ut i halvmörkret att trädgårdssmåstäda lite. Och väldigt lite blev det, då det som vanligt fanns alltför mycket att titta på.
På det några år självdöda ”katrin”plommonträdet var återigen både kantarellmussling och (imperfekt) violett geleskål pg.  Trodde inte att de förra skulle komma igen sedan de gamla ledsnade och helt fö...mer…

0 563 visningar
4 svar

Ob. Ticka på Al

Håkan Bråkan

31 okt 2012 kl. 18:43

Go kväll. Kvällens enda artbestämningsfråga från mig. Är denna som sagt satt på Al. Ekeby qvarn (igen). Vad är detta?

0 566 visningar
13 svar

Hjärnsläpp!!

anithau

27 okt 2012 kl. 14:27

Fotade denna ticka idag, känner igen den, men det står still.

Lövträd - inte ens vilket kan jag få fram i min skalle.

Tacksam för hjälp.

0 529 visningar
1 svar

Ticka-skinn

Kjetil

1 nov 2012 kl. 17:29

Vad kan detta vara?

0 268 visningar
3 svar

2 tickor

Kjetil

31 okt 2012 kl. 23:03

Nr 1 Sved/rökticka?
Nr 2 Fnöskticka?

0 462 visningar
5 svar

Ang trattkantareller

Tina Nordberg

1 nov 2012 kl. 11:47

Vad svarar man på frågan: Vad är det för vitt “lull” ibland i foten på trattkantareller?
Det bara är där? Tillägsisolering?

0 709 visningar
1 svar

Rödbrun jordstjärna

Lena M

1 nov 2012 kl. 15:00

Dagen före snöfallet, söndagen den 28 okt. hittade jag en ny lokal med 2 st rödbruna jordstjärnor, trevligt.
24/10, 5 fyrflikiga under gran.

Nu håller i.a.f snön på att tina, skönt , för så här såg det ut i trädgården måndagen den 29 okt.

0 279 visningar
5 svar

Sporkonst

Tina Nordberg

31 okt 2012 kl. 15:13

Så här kan det bli om svampen själv får måla.

0 324 visningar
6 svar

Cortinariushjälp

Hasse

27 okt 2012 kl. 20:59

Liten Cortinarius på tallhed i skåne förslag?

0 362 visningar
4 svar

Om tallskogar på Gotland

Guteinfo

31 okt 2012 kl. 07:47

Hittade denna länk som kan ge en bakgrund till tallskogar på Gotland.

http://pub.epsilon.slu.se/4347/1/Thafvelin_M_1997.pdf

0 372 visningar
8 svar

Ticka

Kjetil

30 okt 2012 kl. 14:28

Nr 1 ovansida
Nr 2 undersida
Bilden tagen i ett nedlagd sandtag 22 mars

0 292 visningar
1 svar

Skinn

Kjetil

31 okt 2012 kl. 16:53

Kan någon hjälpa?

0 291 visningar
5 svar

Liten obestämd stubbsvamp del 2

Håkan Bråkan

30 okt 2012 kl. 22:19

Sista bilden idag. Tyckte denna kändes intressant (varför vet jag inte ;-) Satt på murken stubbe av okänt märke. Har kollat i böcker och på nätet utan resultat. Ser ju färdig ut iallafall. Någon som kan.  Ekeby qvarn 21 Oktober 2012

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone