Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 539 visningar
6 svar

Scutellinia cejpii

"JAS" Helsingborg

5 nov 2012 kl. 13:22

Dåliga rubriker i trådnamnen kan kanske göra dem ?
Jag försöker hitta lite om denna skålsvamp men det verkar inte finnas mycket att hämta. Är det någon som har lite att dela med sig?

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=230673&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&1

0 381 visningar
4 svar

Ljus ticka

Kjetil

1 nov 2012 kl. 17:31

Ingen bild på undersidan denna gång heller.

0 303 visningar
3 svar

Ticka

Kjetil

5 nov 2012 kl. 12:57

Undersidan som visas på bild 1 är den stora från bild 2. Jag tror, men inte helt seker, att det är samma art.

0 384 visningar
12 svar

Hjälp med artidentifikation

toby

2 nov 2012 kl. 14:45

Hej!

Hittade den svamp i granskog. Är det någon som vet vad det är?

0 932 visningar
11 svar

Krös

Lena M

4 nov 2012 kl. 18:02

Jag förmodar att detta är ett krös, men vilket, opal ?
De växte på en tallgren på marken och det störst hade en dragning åt svagt rosa. En fruktkropp hade en genomskinlig massa runt sig. Nyfiken på vad det är ?

0 298 visningar
4 svar

Ännu några lustiga lundsvampar.

Jan A, Uppsala

4 nov 2012 kl. 21:49

På en liten björkkvistbit m blåbär, c 1 cm grov, fanns vad jag tolkar som svältformer av borstticka, välutvecklade men mycket små!  (Jag kanske ska kolla blåbärsriset, Hans!)  Utebilderna blev alltför usla, tom för mig!, visar bara den minst dåliga!
Därefter några något bättre på 5mmrutppr.

0 403 visningar
1 svar

Svartöra

Kjetil

5 nov 2012 kl. 11:46

Stämmer det?

0 573 visningar
14 svar

Receptfråga

Lissan

1 nov 2012 kl. 10:51

Går det använda torkad svamp till syltade trattisar

0 260 visningar
2 svar

Ticka

Kjetil

5 nov 2012 kl. 08:43

Någon som vet?

0 266 visningar
1 svar

Zonticka

Kjetil

5 nov 2012 kl. 08:45

Stämmer det?

0 556 visningar
1 svar

Här snackar vi underliga svampar

Naturen är fascinerande

2 nov 2012 kl. 12:22

Svampar av det underligare slaget kan man få veta mer om här.

http://en.wikipedia.org/wiki/Laboulbeniales

0 314 visningar
6 svar

Dagens svamp m.m.

Jan A, Uppsala

3 nov 2012 kl. 16:03

I det massiva dagsmörkret traskade jag upp till lunden för att hälsa på de små på almlågor, almstubbar m.m.

Den c 8 mm lilla på första bilden är äkta - ingen pumpprodukt!  Jag kommer givetvis att försöka följa den genom liven – svampens och mitt, men har någon ett förslag redan nu? 
Ovanför svampen finns mängder av små orange saker - som jag tyvärr upptäckte först hemma!…
Den vackra laven på bild 2 bor på ett naket tallstubbrotben på betesmarken och bild tre ä...mer…

0 273 visningar
1 svar

Nytt försök, artbestämning

Lars-Erik Nilsson

4 nov 2012 kl. 19:57

Tack för ett par synpunkter på min förfrågan 12-11-02. Vill förtydliga med en ny bild,1 till bild 1 o.2 i “Vad är detta?” Bilder är tagen uppifrån och visar “svampen” att den sitter nästan som med en fot inte utbrett mot underlaget. Någon som har förslag vad det är. Sedan är det två nya bilder från idag på granlågor srax intill varandra. Jag är som sagt var ny på detta men tycker det är intressant.
Lars-Erik

0 303 visningar
11 svar

Amanita caesare

Birgitta D

15 okt 2012 kl. 10:10

Hemmkommen från spanien med denna i bagaget.Någon som har ett bra recept
Vad är den bäst till?

Kryddning?

0 1027 visningar
5 svar

En svamp från Omberg

Magnus K., Linköping

30 okt 2012 kl. 19:27

Kan jag få förslag på min svamp från bokskogen på Omberg nära turisthotellet. Det mest karakteristiska tyckte jag var en ganska svag aromatisk lukt liknande metylsalicylat (vintergrönolja, vissa tandkrämer). Måtten cirka 9x9 cm (bredd över hatten och fotens längd). Foten är tjock, cirka 2 cm på det smalaste stället. Smaken är mild utan särskild karaktär. Svampen plockades 14 oktober och fotades utomhus några dagar senare. Jag har en idé men håller tyst om den tills vidare. Me…mer…

0 346 visningar
3 svar

Operation ob. och eventuellt felnavlade svampar

Håkan Bråkan

4 nov 2012 kl. 17:15

Rubriken säger ju allt !!! Den lilafärgade klumpen kan det vara något annat än violett geléskål, den ser ju rätt “sprängd” ut. Sen till korven, vi hittade tre stycken som såg lika ut trodde först att det va något avbitet. Finns det någon art som ser ut så här.

0 342 visningar
3 svar

Ob. Violetta vedsvampar

Håkan Bråkan

4 nov 2012 kl. 10:33

På den mycket fina turen i Stadsskogen (Uppsala) igår hittade vi fler tillsynes olika arter violetta svampar. Några är bestämda men dessa två är än så länge obestämda. 1.Kan den första vara violtagging 2. ser ut som ett skinn men längre kommer jag inte. 3. Nej jag vet att denna inte är purpurfärgad men den slank in en då. Är detta vinterskivling. Dagens förmiddagsbilder är detta. Hoppas ni har tid att hjälpa mig

0 340 visningar
2 svar

70 miljoner till projekt som gynnar svamp

Åsa

3 nov 2012 kl. 08:19

Härligt att läsa att det nu finns 70 miljoner som bland annat kommer att gynna flera svamparter.

http://www.lansstyrelsen.se/kalmar/sv/djur-och-natur/vaxter-och-djur/projekt/life-sandmarker/Pages/default.aspx

0 266 visningar
2 svar

Vad är detta?

Lars-Erik Nilsson

2 nov 2012 kl. 13:30

Har börjat intressera mig för fina skogar med tickor och vedsvampar och liknande. Hittade detta som finns på bilderna utanför Borlänge, Dalarna där det finns rosenticka och rynkskinn bl.a. i trakten. Men vad är det på bilderna?

0 258 visningar
2 svar

Vårtplätt !?!

Håkan Bråkan

3 nov 2012 kl. 17:10

Jag och Owe ute och skuttade i Stadsskogen och kvarnbo i Uppsala idag. under de tre timmarna såg vi massor. En del är bestämt men mycket får vi återkomma med. Denna tycker jag iallafall stämmer in på Vårtplätt. Växte på Asptimmer iallafall. Är sådan där art som man hittar i östliga Svealand bl.a.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone