Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 306 visningar
2 svar

Vilken ticka ???

Owe, Uppsala

25 okt 2012 kl. 19:16

Kan någon från dessa skrala bilder tipsa om vilken ticka detta är??? Satt på mycket grov tallåga i äldre barrskog. Foto från Uppsala

0 282 visningar
1 svar

2 svampar

Kjetil

25 okt 2012 kl. 18:43

Nr 1 Dofttaggsvamp?
nr 2-3 Musseron Vilken?

0 546 visningar
5 svar

"Ukrainasvamp"

Marie B

24 okt 2012 kl. 19:32

Nyss hemkommen från en Ukrainaresa med bl a svampoplockning. Stolt Fjällskivling äter man vanligen inte där, vissa gör men de flesta inte. Det fanns massor av KJ, den åt vi inlagd med ättika, lagerblad, kryddpeppar och chili. Det finns en grön svamp i gränsområdet Polen-Norra Ukraina som vi ätit inlagd i ättikslag. Den lär vara väldigt god även färsk. Är det någon som möjligen vet vad det kan vara för någon svamp. Finns enligt uppgift kanske i Sverige, men den borde man hör…mer…

0 304 visningar
1 svar

Vad är det för ticka på låga (barrträd)

Cristian

25 okt 2012 kl. 16:21

Hej, hittade den här på en låga i en barrskog, vad kan detta vara?

0 728 visningar
2 svar

Aspnästing ???

Owe, Uppsala

25 okt 2012 kl. 10:58

Kan detta var Aspnästing-Eutypa sparsa? Halvtaskig bild på dessa “svarta prickar” på asplåga äldre barrskog. Foto från Uppsala.

0 285 visningar
7 svar

vilken ticka?

Anna

24 okt 2012 kl. 22:55

Denna ticka hittade jag i skogen idag. c:a 25 cm i diameter, ganska mjuk med blåbärsris växande raktigenom
växte i blandskog på död ved på marken. Fuktigt

0 1074 visningar
5 svar

Trattkantareller och frost

svampsugen

24 okt 2012 kl. 20:55

Nu är det frost nästan varje morgon. Jag undrar om trattkantareller kan fortsätta växa trots kylan. Kommer det nya eller är det för kallt?

0 354 visningar
5 svar

Hej!

X

24 okt 2012 kl. 15:15

Jag undrar om brunsopp och stensopp smakar ungefär samma och kan läggas i samma burk av torkade svampar? Eller är de väldigt olika i smaken?

0 279 visningar
2 svar

3 svampar del 2

Kjetil

24 okt 2012 kl. 10:11

Nr 1 Grå kamskivling?
Nr 2 Flamskivling. Tycker att den borde vara lätt att arta men går bet.
Nr 3 Silkesmusseron. Kan den ha så grov tjock fot?

0 300 visningar
7 svar

svampkurs 121021

Bo E

24 okt 2012 kl. 14:37

Några bilder och frågor från den senaste och sista (??!) utfärden med årets svampkurs

Jag ger mig inte i jakten på den gäckande gifthättingen

kan det vara dessa på bild 1
?

0 1350 visningar
12 svar

rostfritt myggnät - var?

mumrik

19 aug 2012 kl. 06:20

Blev sugen på att snickra ihop torkollor. Det finns ju inga riktiga järnaffärer längre. Nån som vet var man kan hitta rostfritt myggnät?

0 299 visningar
5 svar

Vill ha hjälp

Lena Lindberg

24 okt 2012 kl. 12:25

Har i år fått gräsmattan full med svamp och skulle vilja ha hjälp med vad det är för sort. De kom efter det att vi köpt matjord från vår återvinningsstation

0 2491 visningar
14 svar

Ärggrön eller blågrön

Bo S

18 okt 2012 kl. 10:34

Hittade en svamp i skogen i helgen som var helt fantastiskt vacker. Det hade regnat hela förmiddagen så när jag hittade denna svamp var den väldig slemmig på hatten så den såg nästan glasaktig ut. Nu har jag sökt på nätet och hittat två alternativ. Är detta en ärggrön eller en blågrön kragskivling?

0 303 visningar
4 svar

3 svampar

Kjetil

24 okt 2012 kl. 09:04

Nr 1 Vit fjällskivling? Osäker då den inte har rapporterats från Västmanland tidigare.
Nr 2 Narrkantarell? Tcker inte dessa är arttypisk?
Nr 3 Gulmjölkig sötriska?

0 469 visningar
1 svar

Alabaster

Kjetil

24 okt 2012 kl. 09:10

Tror detta är alabastervaxskivling. Om det stämmer hur rapporterar jag? Svenskt/vetenskapligt namn?

0 277 visningar
6 svar

Ticka

Kjetil

22 okt 2012 kl. 16:49

Är detta en zon- eller svedticka?

0 455 visningar
3 svar

Vad är detta för svamp?

Maj Larsson

24 okt 2012 kl. 08:25

Hittade denna vid en sjö.

0 469 visningar
4 svar

Torka svamp för herbarie

Björn

23 okt 2012 kl. 13:00

Hej!
Jag önska veta hur man torkar, preparerar svampar som skall förvaras
i ett herbarium, jag är särskilt intresserad av gruppen buksvampar.

0 339 visningar
5 svar

Lila svamp?

Solevig

22 okt 2012 kl. 20:15

Kan någon se vad detta är för svamp? Foten är rndad nedtill, den är lila i köttet. Svampen har bruna nyanser på hatten och något på skafte. Funnen i vestmanland nyligen.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone