Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 367 visningar
2 svar

Strålning i Uppsalatrakten

mumrik

27 okt 2012 kl. 17:37

Jag fick möjlighet att få strålningen från min torkade svamp mätt genom en bekant som jobbar med sådant inom försvaret, åt främmande makt. ;-)

Nu hade de bara lite rester av gul trumpet jag skickat tidigare kvar. Den var plockat ungefär en mil söder om stan, mot Stockholm alltså, och uppvisade inte högre strålning än motsvarande bakgrundsstålningen. Jippi!

Jag ska skicka mera svamp senare och då även trattisar och trumpet från nedfallsområdet uppåt Siggefora som en kom…mer…

0 341 visningar
2 svar

Rävticka???

anithau

27 okt 2012 kl. 16:49

Tror jag rätt?
Växer på tall

0 369 visningar
6 svar

Gyttrad taggsvamp?

Robban O-hamn

24 okt 2012 kl. 20:48

Idag kom jag äntligen iväg ut i skogen igen!
Hittade vad jag tror kan vara en “Gyttrad taggsvamp” i dominerande barrskog.
Vad tror ni?

0 492 visningar
16 svar

Skålsvamp, men vad för någon?

Robban O-hamn

24 okt 2012 kl. 21:01

På sandstranden där vi satte i/ tog upp kanoten idag, växte denna skålsvamp. Någon som vet arten?
(hittade för övrigt väldigt stora och fina, icke angripna Karl-Johansvampar. Den största kan nog ha vägt närmare 1,5kg)

0 289 visningar
4 svar

Läckraste svampen

H-G

23 okt 2012 kl. 22:34

Till slut hade jag turen att hitta läcker riska, på en golfbana av alla ställen. Steker just nu upp drygt 2 kilo med lök.

Smaken är det som förvånar, att det var en sådan skillnad mot granblodriskan som jag får benämna som enbart god, men detta!! Synd att gräddstuva en sådan god smak, slår allt annat med hästlängder.

0 371 visningar
4 svar

Tickor

Kjetil

27 okt 2012 kl. 08:15

Bilder från senaste årsskiftet.
Nr 1 Aspticka? Tror den växte på vindfallen asp, men inte säker.
Nr 2 På björk tror jag.
Nr 3 På barrträdstubbe tror jag.

0 270 visningar
0 svar

bæsta svamp bogen

per

27 okt 2012 kl. 00:10

hade tænkt att tipsa er om en helt otroligt bra svampbog med svamprætter utgiven i danmark 20 sept. men michael k har lagt en spærr på min signatur som ær per dunhoff. men som per kan jag få skriva…..ss har rekat boken på facebook istællet…...ss mickael vakna upp och sluta krama den dær bengt !sækert han som fått dig att spærra mig utan någon som helst anledning ! men skønta att facebook finns.

0 303 visningar
3 svar

Violtagging

Kjetil

26 okt 2012 kl. 09:19

Stämmer det?

0 238 visningar
2 svar

Ob. Skivling från Ekeby!

Håkan Bråkan

26 okt 2012 kl. 17:26

Ännu en bild från Ekeby qvarn för en vecka sedan. Tog tyvärr inga smak eller luktprov på denne. Någon som känner igen denn ?

0 256 visningar
3 svar

Rökslöjskivling ?

Kalle

26 okt 2012 kl. 17:00

Hej!

Är detta rökslöjskivling månne?

Hatten är ca 5cm i diameter.

Tack!

0 596 visningar
12 svar

Vaxing och svampklubba

Caspar

26 okt 2012 kl. 11:47

Tacksam för hjälp med dom här två från en igenvuxen kulturmark:
Serie 1: okänd vaxskivling, färgerna stämmer ganska bra - mörkröd ovansida, gul-orange undertill.
Serie 2: svampklubba?

0 502 visningar
8 svar

Tuvskivling

SvenD

25 okt 2012 kl. 23:28

Denna tuva av någon tuvskivlings-art ser i stort sett likadan ut idag som för en vecka sedan, dvs de blir nog inte mycket större. Hatt 3-5 cm, mjöldoft. De utvecklas långt ner i marken och är svåra att ta upp. Kustnära gräsmatta. Återkommer varje år en bra bit in i oktober.
Någon som har förslag på art?

0 259 visningar
2 svar

Vaxskivling

Kjetil

26 okt 2012 kl. 13:58

Nr 1 Vilken (vaxskivling)?
Nr 2-3 Hätta rödeggad?
Båda fotade slutet december i fjol.

0 457 visningar
1 svar

Spröding

Kjetil

26 okt 2012 kl. 09:17

Vilken art?

0 257 visningar
1 svar

Skivling

Kjetil

26 okt 2012 kl. 09:35

Vilken? Fotograferad 2011-12-26 Ängsö V-land

0 371 visningar
5 svar

Tickor på lågor i barrskog

Cristian

25 okt 2012 kl. 20:22

Några tickor på barrträdslågor. Vet inte om bilderna är tillräckligt bra men förslag uppskattas på vad det kan vara!

0 340 visningar
5 svar

Platticka på asp???????

anithau

25 okt 2012 kl. 15:05

Hej där ute i etern!

En fundering: Är det vanligt med platticka på asp? Det står i boken Ryman - lövträd.

Jag hittade ett sådant fenomen - aldrig sett det förut.

Tacksam för respons

0 559 visningar
2 svar

Två tickor till på barrträdlåga

Cristian

25 okt 2012 kl. 21:25

Vad kan dessa två vara? Den första gissar jag på blekticka, kan det stämma? Den andra har jag ingen koll på. Den var på den kapade delen av en stam, möjligen gran men kan ha varit tall också! Tacksam för hjälp!

0 317 visningar
4 svar

Vilken taggsvamp?

Cristian

25 okt 2012 kl. 16:24

Fanns på barrskog, ingen aning om vad det kan vara…någon som vet?

0 289 visningar
2 svar

Annan fjällskivling?

Lasse L

25 okt 2012 kl. 17:20

Jag har aldrig sett en stolt fjällskivling med så mörk hatt och undrar om det kan vara någon annan variant. Annars stämmer det väl bra med ringen och den vattrade foten. Tycker att det doftar som vanligt av hasselnöt också. Den stack ut under en gran. Kollade aldrig om det fanns fler under granen eftersom jag var hungrig på väg från gymmet.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone