Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Kan man torka biskopsmössor i svamptork på lägsta värmen, högst 40 grader?
Jag “tjuvlyssnade” pÃ¥ ett svamp-samtal idag och fick dÃ¥ höra att man absolut inte ska frysa in svamp i aluminiumförpackningar. Endast lÃ¥dor i plast eller plastpÃ¥sar ska tydligen duga. Jag har sedan länge fryst in svamp i aluminiumförpackningar när jag fÃ¥tt slut pÃ¥ de i plast. Jag har aldrig märkt nÃ¥gon skillnad och hela familjen som ätit aluminiumförpackad svamp lever och har hälsan i behÃ¥ll. Men det kanske ligger nÃ¥gon väl förborgad hemlighet här som jag inte hänger med pÃ...mer…
Jag kan inte i ord beskriva hur tacksam jag är att du delade med dig av ditt rödgulatrumpetsvamp ställe!
Det var lätt att hitta med din beskrivning o vilken härlig syn att få se dessa svampar stå där lysande i en ganska så otillgänglig miljö.
Krypandes blev korgen halvfull.
Gick en sväng i skogen runtom o det var en härlig skog i övrigt får jag säga.
Skörden blev sisådär 3-4 lite o jag undrar om jag ska skicka lite till dig när de är färdiga i torken?
Du hittar min epost…mer…
Hej!
Jag får inte upp fotot som jag tog så jag ska försöka beskriva den så bra som möjligt.
Det är en vit hatt, väldigt oregelbunden form, ser ut som en håla i mitten, vita/beiga skivor under, aning mörkare (kanske åt det gula hållet) på foten, växer bland granris i stora klungor.
Har ingen aning vad det kan vara så jag söker för fullt, någon som har en ide?
Fick lära mig en svamp som luktar vitlök. hatten ljus med lite prickar och en svart tunn fot och den luktar vitlök. Jag kan inget om denna svamp. Samtliga som jag har plockat luktar vitlök men hatten skiftar. Vissa är mycket jämna i färgen , enhetligt ljust elle brunt och vissa har prickar eller andra fläckar , prickar men samtliga har svart tunn seg fot. jag hittar ingen bild i min bok och inte heller här.
Det är inte mina ord, men från en person som kan detta med svamp sedan kanske 40 år tillbaka.
Så besviken jag blev. Men hon har nog rätt.
Jag har äntligen hittat Frostvaxing för första gången. Nu har jag försökt kolla runt på nätet om hur jag förvarar dessa bäst. Torkade eller förvällda? Någon som kan komma med några förslag :)
Idag kom jag ihåg att ta kort på växtplatsen så här kommer lite bilder. Finns en bäck i närheten och mossan är alltid blöt, händer att området är helt vattentäckt. Mestadels gran men i utkanten av området växer några mindre björkar
Lägger också upp bilder i jämförelse med trattkantarell så ni som är nybörjare lättare kan se skillnad på de här två.
FörlÃ¥t om en del bilder är av lite sämre kvalitet, är hängig av förkylning och orkade inte fokusera mig ordentligt…mer…
.....med njurform , hattkanten orange linje, skivor mörkare gula.
Kan dessvärre inte bifoga någon bild då mörkret kom ikapp mig och blixt ger ingen bra återgivning.
Har någon en ide´. Den växte på en granstubbe mitt i en avverkning