Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1458 visningar
10 svar

Finsk risksallad

Birgitta Corbett

5 okt 2011 kl. 20:50

Jag undrar om man kan koka av riskan, krama ur den och sedan frysa in den för att laga Finsk risksallad vid ett senare tillfälle? Eller förlorar den för mycket i konsistens vid infrysning?

0 2118 visningar
9 svar

Rödgul trumpetsvamp eller trattkantarell?

carl-johan

4 okt 2011 kl. 12:57

Hej

Är lite osäker på vad det är jag hittat. Finns det någon som vågar sig på en gissning?

Hälsningar
Carl-Johan

0 231 visningar
3 svar

Mögel på trattisar?

Karina

8 okt 2011 kl. 13:21

Massor med trattisar i år fast jätte blöta. men, när de växer i klunga så går det bara att ta de översta pga att de undre är alldeles vita. Är det mögel pga allt regn eller kan man plocka dem oxå?

0 669 visningar
7 svar

Vad är detta för svanp?

Daniel M

8 okt 2011 kl. 14:10

Hej,

idag när jag kom ut för att klippa gräsmattan fann jag dessa växa utifrån en gammal kanstanjstubbe. Nyfiken på vad det kan vara för svamp och framför allt om den är giftig? Jag har barn som leker i trädgården och undrar om jag nu ska vara noga med att plocka bort dessa svampar när de växer upp. Se bifogade bilder.

Tack på förhand!

0 206 visningar
1 svar

En fin ticka, men vilken?

Bissa Östergötland

8 okt 2011 kl. 20:34

Skuttade glatt runt ute i skogarna i dag och fick syn på dessa. Jag tror mig inte sett dessa tidigare.

Sedan vill jag också gärna få tips på mer ingående svamplitteratur, böcker som tar upp mer än matsvampar och förväxlingssvampar.

0 336 visningar
10 svar

Liten gynnare på röd-gul trumpet

Margareta

7 okt 2011 kl. 20:49

Fann dessa inte så aptitliga röd-gula trumpetsvampar. Kan någon tala om vad det är för svamp som trivs så bra på den svam jag ville ha

0 1662 visningar
4 svar

Lila trumpetsvamp??

Sylvia

26 aug 2010 kl. 16:54

Vad är detta? Liknar ju trattkantarell men är lila, särskilt på undersidan.

0 217 visningar
2 svar

Färgstarkt!

Elisabeth Jansson

8 okt 2011 kl. 16:54

I år har det varit så gott om blodspindelskivling så jag har kunnat gjort riktigt starka bad med den.
Resultatet blev väldigt starka färger både på första badet och efterbaden.
Ullen var vit och är betad med bara alun.

0 330 visningar
2 svar

Liten Spindelskivling

greger

8 okt 2011 kl. 11:27

Funnen i Tallskog förra veckan.
Tror det är en Telamonia.
Relativt matt hattyta och brun-vitt melerat kött.

Någon som har en aning vad det kan
vara?

0 266 visningar
1 svar

Tre tickor på gran

gunhild i Kåddis

8 okt 2011 kl. 16:06

Dessa växte på en stor granstubbe. Visst är dom vackra. En luktade också ganska gott.

0 225 visningar
10 svar

Vad är detta?

Oskar

7 okt 2011 kl. 15:21

Hjälp en novis… Vad är detta för svamp? Växte i bokskog i Blekinge, lukten är åt champinjonhållet.

0 1164 visningar
15 svar

Roliga svampar

Ulla Skellefteå

28 sep 2011 kl. 20:01

Måste bara visa så fina svampar vi har i norr :)

0 238 visningar
1 svar

Apropå tryffel!

Ewa Lilliesköld

7 okt 2011 kl. 20:57

0 232 visningar
2 svar

aluminioumfiolie..

svamptant

8 okt 2011 kl. 00:44

att frysa in svamparna i? Är det en bra idé eller får de sämre hållbarhet? Jag har fått spridda bud, så hjälp mig här. Ska jag frysa in i plastpåsar eller duger alluminiumformarna?

0 214 visningar
5 svar

artbestämning?

Elsy Ske-å

7 okt 2011 kl. 21:09

Här kommer ett par bilder åter igen på mina champinjoner på gräsmattan
Är det möjligt att se vad det är för sort?
3 st växte tillsammans!
Tacksam för hjälp!

0 233 visningar
1 svar

Vilken ticka?

Besök

8 okt 2011 kl. 07:08

Vilken ticka?

0 243 visningar
1 svar

Myxo....

Gula

7 okt 2011 kl. 21:12

0 289 visningar
16 svar

Spindling mm

Karin W

4 okt 2011 kl. 20:55

Serie 1: Den här spindlingen är jag lite nyfiken på. Jag såg den på flera ställen och alltid under ek och hassel. Tacksam för förslag

0 344 visningar
6 svar

Skogens drottning!

Madde Småland

7 okt 2011 kl. 18:16

Även om de hjälper till att sprida de otäcka älglössen så skulle inte jag vilja se våra vackra älgar försvinna ur våra skogar!
Blev inte mkt svamp idag men med tanke på tillfället till dessa kort så är jag otroligt nöjd med dagens skogstur:) Valde nu att nöja mig med att fota inifrån bilen…

0 389 visningar
5 svar

Torkning

Rebecca

6 okt 2011 kl. 19:33

Håller på att torka mina trattkantareller. Upptäckte idag att några hade blivit svarta och väldigt fuktiga. Som jag förstår har dessa ruttnat.
Kan man plocka bort dessa svampar och resten är ätliga? Eller måste man kasta allt??? Nybörjare på torkning.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone