Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 513 visningar
6 svar

Lila kantarell??

Leif

7 okt 2011 kl. 18:56

Ser ut som en kantarell men jag är inte säker på om det är det? Kan någon säga vad det är för någon sort? Och om någon vet om de är ätliga?

0 1249 visningar
9 svar

Svamp med slöja

Hans Rydberg

6 okt 2011 kl. 08:41

Hittade i asp-hassellund en märklig sak, såg först ut som en brun klibbskivling (Limacella glioderma) då hatten var starkt slemmig. Foten dock torr och under lamellerna på unga svampar en slöja. Sporpulver vitt, sporer ellipsoida och flaskformiga cheilocystider. Fot med vitt trådigt velum, blir brun vid tumning. Lukt rättikartad. Hittar inte min svamp in litt. Har någon förslag?

0 218 visningar
0 svar

Titta på kragskivlingen

Hans Rydberg

7 okt 2011 kl. 20:15

Var ute i en beteshage idag och såg något som såg ut som en urblekt ärggrön kragskivling. Vände upp och ned på den, såg att den bara hade antydan till ring, litet ljusare skivor och mycket riktigt - luktade svartpeppar! Det var pepparkrag-skivling. Jag undrar hur många sådana pepprisar jag gått förbi genom åren! Sannolikt mycket förbisedd art, så ett tips - vänd upp och ned på allt i gräsmarks-miljöer som ser ut som den ärggröna arten!

0 264 visningar
2 svar

Vinterhatt på

Lena M

7 okt 2011 kl. 08:28

Vilken deformerad spindling är det här som växte i barrskog/ mossa ?

0 625 visningar
3 svar

Toppig gift spindel skivling

Siri

6 okt 2011 kl. 13:37

Jag bara undrar…har läst och förstÃ¥r att detta är en otroligt giftig svamp.. men hur mycket mÃ¥ste man ha fÃ¥tt i sig fÃ¥r att fÃ¥ dessa enorma skador pÃ¥ inre organ som det gÃ¥r att läsa om handlar det om en hel svamp eller bara en flisa eller vad… jag har inte tänkt att prova men jag bara undrar..

0 634 visningar
5 svar

Smaklös torkad trattkantarell

Mr bengt

3 okt 2011 kl. 10:40

Är lite brydd angående årets skörd med torkade trattisar som både doftar och smakar ganska blekt, inte så mustigt som tidigare. Har någon erfarenhet av detta, kan det vara så att doft och smak (förhoppningsvis) mognar med tiden?
Var först orolig att torktemperaturen varit för hög(torkat på stora ollor med en 1000w fläkt under, avstånd ca 40 cm) men så gjorde jag en test med större avstånd och smaken blev densamma.
Eller kan det vara en sort som inte smakar så mycket?
Har anvÃ...mer…

0 211 visningar
2 svar

vad heter tickan???

Oskar 10år Småland

7 okt 2011 kl. 16:24

denna ticka växte på en ekstubbe.Den är 20cm lång och 15cm bred.Den är ljusorange och vit.

0 3188 visningar
12 svar

Söderåsen - torrt?

Sabina E

6 okt 2011 kl. 08:08

Var ute en sväng igår där vi plockade kantareller sist..men det verkade som att de var intorkade/passerat bäst före datum..
Är det för att det är torrt i skogen? De minsta var nästan hopskrumpnade som om de var torra. Resten av alla skogens svampar verkade frodas som vanligt, en hel del som börjar bli gammalt dock och ruttnar..men mycket fint kvar av musseroner, skivlingar, riskor etc. Nu plockar jag dock inte dom för jag kan bara kantareller och de lättaste sopparna :)

JAS HBG - hu…mer…

0 428 visningar
4 svar

svampmjöl

Stefan HUDDINGE

6 okt 2011 kl. 09:41

NÃ¥gon som malt trattisar.

0 246 visningar
4 svar

Kantarell

Jim & Jessica

7 okt 2011 kl. 11:43

Blir kantarell väldigt orange/gul när det regnat på den? Blev så skeptisk igår att det var vanlig kantarell för den var så otroligt skarp i färgen, & väldigt stor.

0 569 visningar
7 svar

Gråspett?

Lill, Skellefteå

7 okt 2011 kl. 10:49

Hej!
Vet att det här är ett svampforum, men det finns ju så mycket kunskap här så jag hoppas att någon kan svara på min fråga.
Satt en hackspett å trummade på husväggen i dag. Jag gick ut för att skrämma bort den för jag tog för givet att det var den vanliga större hackspetten, Men när jag kom ut såg jag att det inte alls var den. Utifrån min fågelbok kom jag fram till att det var en gråspett.
Finns det nÃ¥gon som vet om grÃ¥spetten är vanlig här uppe? Första gÃ¥ngen jag ...mer…

0 263 visningar
0 svar

EN liten älglus på mig!

Birgitta Corbett

7 okt 2011 kl. 10:49

Visste inte att älglusen fanns i Nacka reservatet! Men tack vare trådar här på Svampguiden är jag helt säker på att det var en sådan. Någon som vet om den rapporterats här tidigare?

0 238 visningar
2 svar

Ännu ett frågetecken

gunhild i KÃ¥ddis

6 okt 2011 kl. 18:33

Detta fotade jag när jag besökte Hallandsås med JAS. Det var vid bäcken i bokskogen där det fanns gott om korktickor.

0 304 visningar
3 svar

BLött

Dorota

24 sep 2011 kl. 02:45

Till allas glädje så har vi haft ett fantastiskt plockning och det är fortfarande gott om svampar MEN samtidigt så har jag upptäckt att trattisar är svårt att torka i år pga dem har så mycket vatten i sig. I alla fal i Skåne. Ganska många blir svarta och måste kastas bort. Jag tycker att smaken är något annorlunda. Är det regnet eller vad tycker NI??

0 210 visningar
0 svar

tips

Dorota

7 okt 2011 kl. 00:28

Vi önskar hyra en stuga under 14-16 oktober för svampplockning. Enda önskemål att stugan ligger inte altför långt från Malmö helst 1-15 tim max och att det ligger på gångavstånd från trattskogen så vi slipper köra.
Känner Ni något konkret som kan hyras.? Jag försökt med stuguthyrning men det kräver många telefonsamtal och många ägare känner inte till om det finns svamp.
Tacksam för svaret

0 246 visningar
4 svar

Två Frågetecken.

Canon

5 okt 2011 kl. 18:11

Dels en Musseron(?) som doftade lite
fränt. Hatten sämskinnsartad.

Har sett Rättikmusseron förut, men minns inte att hatten var sammetsluden.

Kanske är den ändå?

0 208 visningar
2 svar

myxomycetern?

Draken

6 okt 2011 kl. 11:04

Min första! är den vanlig?

0 1059 visningar
10 svar

Ticka på gran

gunhild i KÃ¥ddis

4 okt 2011 kl. 20:55

Såg denna ticka på en granlåga i dag. Vad heter den? Den var ganska blöt och smaklös.

0 456 visningar
2 svar

Stolt fjällskivling?

Erika

6 okt 2011 kl. 14:17

Eftersom jag är ny på detta med svampar vill jag dubbelkolla att det verkligen är en stolt fjällskivling jag har hittat.
Är dom fortfarande okej att äta vid denna tiden?

0 293 visningar
3 svar

Blomkål

Siri

6 okt 2011 kl. 12:29

Det sägs att blomkålssvampen smakar beskt när den blir för stor. Jag vägde den vi hade och den vägde 600gr vi har aldrig faktiskt smakat blomkålssvamp förut och vi tyckte väl att den här hade en liten touch av beskt men annars god. Hur ska de vara för att vara värda att plocka ska de hellre vara lite mindre eller?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone