Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 362 visningar
6 svar

Svarttrumpet i Tiveden

Bengt

5 okt 2011 kl. 11:36

Hej!
Vi har en stuga i norra Tiveden. Den
ligger rätt högt - runt 190 m.ö.h.

Det finns ymmnigt med kantareller
och trattisar men inga svarta eller
rödgula trumpetsvampar.

Det finns hassel med mera så man
tycker att det borde finnas.

0 348 visningar
6 svar

Fårticka??

Draken

5 okt 2011 kl. 21:06

Provar igen, det går lite dåligt för min ticka, hittar inget om rutticka, blir de så här ibland eller är det en annan sort är frågan?
Tack om någon svarar.

0 545 visningar
19 svar

Expressen

klas jaederfelt

5 okt 2011 kl. 19:22

i dagens expressen handlar det om svamp, bla. har man tydligen frågat ut Karen Hansen på Riksmuseet om giftsvampar, i en ruta i artikeln påstår hon att man kan förväxla trattisar med toppig giftspindling.
antingen har tidningen som vanligt missförstått, och skriver som de tycker, eller så är Karen inte värst kompetent att uttala sig om svamp

0 398 visningar
13 svar

Nya fynd igen:)

Madde Småland

5 okt 2011 kl. 09:55

Har hittat lite mer arter som är nya för mig. Första serien, kan det vara Porslinsskivling? Tyvärr fotades de under en liten paus i arbetet och fick ett samtal som gjorde att jag helt glömde kolla trädslag och lukt. Växte iaf på en gammal låga av lövträd, största var ca 8cm i diametern.
Serie 1

0 1302 visningar
13 svar

Svartnande kantarell

Kristina Andersson

27 sep 2011 kl. 11:16

Tror att jag plockat svartnande kantarell. Ca 1/2 liter. Vad gör jag med dem?

0 241 visningar
3 svar

osäker artbestämning

Nadja

4 okt 2011 kl. 21:05

Hej, kan någon hjälpa mig med den här svampen? Är det en Boletus rubrosanguineus?
Tack så mycket!

0 1608 visningar
3 svar

Torkad svart trumpetsvamp

Jocke

7 sep 2011 kl. 11:48

Hej, hur vet jag om mina torkade svarta trumpeter börjar mögla? Jag har 2 omgångar en som är kolsvart och en som är lite grå. Tacksam för svar

0 228 visningar
0 svar

Fårticka?

Draken

5 okt 2011 kl. 20:55

Det går dåligt för min ticka, provar igen, blir de så här ibland fårtickorna eller är det en annan rutig art? Hittar inget om rutticka?

0 226 visningar
2 svar

Rutig ticka?

Draken

4 okt 2011 kl. 22:33

är det en fårticka eller vad är det, någon som vet?

0 269 visningar
11 svar

Några frågetecdken

NadaL, Umeå

4 okt 2011 kl. 20:24

Måste erkänna att jag är dålig på hättor.
1.En mörk svart-brun hätta som växer i mössan under gamla granar i barrskogen. Hittar inget som stämmer och är tacksam för förslag.

0 213 visningar
8 svar

Sotvaxing

Ragnhild

5 okt 2011 kl. 17:29

Har inte haft tillfälle att gå i skogen på ett tag och upptäckte idag att jag har missat sotvaxingarna. Vet någon om dom kommer igen under säsongen eller är det kört för året?

0 267 visningar
18 svar

Aisiankitten

Birgitta Corbett

30 sep 2011 kl. 20:24

Såg ditt inlägg på svamprapporter. Bor du kanske i Älta? Det gör jag :) Så här har du en svampskogskompis om du vill!

0 369 visningar
2 svar

Torr svamp

Ragnhild

5 okt 2011 kl. 17:31

Om man ändå tänker torka sina trattisar och trumpetsvampar, har det då någon betydelse om de är torra redan när man plockar dom?

0 261 visningar
1 svar

Lysticka

Krakel

5 okt 2011 kl. 16:26

Skulle så gärna vilja hitta lysticka för att färga garn. Några tips? Jag bor i östergötland.

0 267 visningar
8 svar

helgens frågetecken del 2

Bo E

4 okt 2011 kl. 12:48

bild 1

blomma ej svamp - svamp kommer…

0 312 visningar
2 svar

Trattkantarell, olika raser?

Roland Svensson

2 okt 2011 kl. 23:08

Nu när det är så mycket trattkantareller kan man se hur de på en del ställen är ljusare gråsvarta, men på andra mycket mörkare, mer mot svart. Det är inte svarta kantareller utan typiska trattisar. De mörka är lika hårda och kan vara både små och stora.
Är det olika färg på dem eller kan det tänkas vara olika raser?

0 341 visningar
6 svar

Rödalistan

Asiankitten

4 okt 2011 kl. 23:53

Hur får man tag i en gratis lista med bilder på de rödlistade svamparna?

0 244 visningar
5 svar

Äntligen

"JAS" Helsingborg

4 okt 2011 kl. 22:39

efter några års letande eller rättare sagt, ögonskålarna växer ofta tillsammans med myxomyceterna och det har hela tiden visat sig vara den lånhåriga Scutellinia scutellata men torsdags var det alltså dags att hitta en annan nämligen Scutellinia umbrarum (Fr.) Sweden, Skåne, Söderåsen, Skäralid. 2001-09-29. :)

0 417 visningar
4 svar

Rensa trattkantareller

+75

4 okt 2011 kl. 15:07

När jag rensade trattkantareller fann jag i några svampar små vita samlingar i foten som gick bra att rensa bort. Nybörjare som jag är undrar jag om någon kan säga vad det är. Fär säkerhet så kasserade jag hela svampen

0 1232 visningar
7 svar

Svampresa till Östhammar

Carina 45 i Piteå

4 okt 2011 kl. 12:27

Fick uppleva en underbar dag i Östhammar. När våra vänner bjöd oss på en tur till deras hemliga svampställe. Plockade mängder med RödGul trumpet och Höstkantarell.Detta är ett minne som kommer att leva kvar.Eftersom vi bor i Norrbotten Piteå och aldrig kommer att hitta dessa mängder av RödGul och Höstkantarell så var detta en resa i svampupplevelse för en Pitebo.Trodde inte mina ögon när jag såg mängden av svamp.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone