Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 393 visningar
20 svar

Sååå besviken:´(

Madde Småland

1 okt 2011 kl. 16:06

Förra året hittade vi för första gången ett ställe med rödgul trumpet och blev så glada då! Har i år plockat där 3ggr men idag när jag kom dit såg det ut så här!
Bild 1: I sluttningen till höger har vi tidigare plockat mängder med riktigt stora trattkantareller
Bild 2: i det här området växte trumpeterna överallt i mossan

0 285 visningar
3 svar

svampkokbok

Dieter Endom

4 okt 2011 kl. 22:49

0 309 visningar
4 svar

Vaxing med honungsdoft

Jonas

4 okt 2011 kl. 20:28

Denna svamp har jag hittad på västkusten i augusti. Den växte på ett litet gräsbeväxt ställe i granitlandskapet. Tänkte först på honungsvaxing pågrund av den svaga honungsdoften, men jag tycker att skivorna är urnupna… När jag försöker med Funga Nordica kommer jag till H. splendidissima. Men jag tycker den skulle vara intensivare röd….
Hat och for var båda torr och slät.
Någon som vet?

0 333 visningar
7 svar

Vilka svampar

Asiankitten

4 okt 2011 kl. 11:45

Är den första jordmusseron? De växte vid gran, hatten är matt o lite filtaktig i ytan nästan. Luktar inte såpa.

Den andra gissade jag på sharlakansvaxing?

Den tredje gissar jag på lundvaxing, vilken jag såg när jag kom hem att jag kanske inte skulle plockat med mig hem men jag tog bara tre…

0 316 visningar
4 svar

Grålila och lila??

Gula

4 okt 2011 kl. 18:49

Den första grålila växte i en klunga, 5-6 svampar, det här var den största. Skog med övervägande unga granar. Spindling, musseron eller vad? Ingen speciell lukt och tyvärr gick foten av. Hatten var slät trots att den ser lite ‘luddig’ ut på bilden.

0 239 visningar
4 svar

Svamp med lila touche!

Ewa Lilliesköld

3 okt 2011 kl. 23:42

Hittade den här rättiksmusseronen idag. Den hade sett sina bästa dagar men i stället fått en touche av lila på hatten och genom hela foten. Vad är detta? Det såg ut som bläck, ni vet när en bläckpenna går sönder och man har lila färg överallt. Någon som kan förklara fenomenet?
:)

0 206 visningar
2 svar

Hjälp med artbestämning!

Elsy i Skellefteå

4 okt 2011 kl. 20:02

Undrar vad detta är som växer på gräsmattan? Många är det och jag vet inte vad det för en sort!
Tacksam för hjälp!

0 298 visningar
5 svar

Nya, snygga spindlingar

Jan A, Uppsala

3 okt 2011 kl. 22:43

Nu pryds återigen svarta trumpet-backen av de vackra spindlingar som Karl funderade på redan för flera år sen - men jag kan inte komma in på de äldsta trådarna som kräver inloggning???
Men fjolårets korta tråd är “öppen”!
http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa.asp?inr=182735&fnr=1&sok

Idag såg de ut som på bilderna, grupp i skogen och en intagen!
Hundra meter söderut fanns bl.a. gruppen på bild 3 i frisk till fuktig, yngre granskog på gammal k-mark. Finns också björk…mer…

0 181 visningar
0 svar

Ännu en bild!

Elsy i Skellefteå

4 okt 2011 kl. 20:07

Här kommer bild nummer 2

0 1463 visningar
7 svar

Liten vit skivling som luktar kokos

Viktoria

30 sep 2011 kl. 18:54

Vad skulle det kunna vara?
Synd att jag inte har nån kamera.

Den luktade så gott och sött av kokos att jag blev sittande en stund, haha.

0 263 visningar
6 svar

helgens frågetecken del 3

Bo E

4 okt 2011 kl. 13:58

söndagens svampkurs gav massor med trattkantarell, och en del vanlig kantarell och soppar

men denna gick vi bet på...

serie 1
bild 1-3

kraftig svamp med mycket fast konsistens, stor kompakt med hårt kött först helvitt, sedan rodnande efter tryck eller snitt, något skarp eftersmak men inte brännande, ingen speciell arom

växte vid timmerväg i blandskog med övervägande tall och björksly

ganska stenig gräsbevuxen mark

0 227 visningar
3 svar

Obestämd klubbsvamp...!?

Owe, Uppsala

3 okt 2011 kl. 21:19

Vore tacksam för hjälp att bestämma denna som jag tycker liknar någon av klubbsvamparna.

0 1051 visningar
26 svar

behöver hjälp med spindlingar

Birgitta F

29 sep 2011 kl. 19:51

Hade tänkt lära mig lite om färgning
Kan någon ge mig lite tips om vilka spindlingar jag hittat idag ?

0 624 visningar
11 svar

Har jag hittat en Blomkålssvamp?

Sabina

3 okt 2011 kl. 17:05

Hittade denna vackra svamp när jag var ute och plockade trattissar och undrar nu om det är en blomkålssvamp jag har hittat? Aldrig sett en på riktigt tidigare men hört att den ska vara god. Den växte på en tallrot och luktar skog, dock ingen angenäm doft i mitt anseende så är osäker.

Tack på förhand

0 435 visningar
12 svar

Vilken taggsvamp

EG

3 okt 2011 kl. 09:23

Växte i ung tallskog
Ingen speciell smak eller lukt

0 229 visningar
2 svar

Tickhjälp behövs

Madde, vendelsö

4 okt 2011 kl. 15:03

växte på samma avbarkade granlåga (tror jag)! vad kan det vara?
Tack för hjälpen

0 1398 visningar
7 svar

Ätlig fjällskivling?

Nybörjare

4 okt 2011 kl. 10:32

Hej! Dessa svampar växer på en gräsmatta nära ett träd här i Skåne.

Undrar om det är en sorts fjällskviling och om den går att äta?

0 599 visningar
18 svar

Vilka musslingar är detta?

gunhild i Kåddis

28 sep 2011 kl. 08:12

Är ngn av dessa kantarellmussling? Och vad heter då de andra?

0 269 visningar
6 svar

Annorlunda taggsvamp!

Jan A, Uppsala

4 okt 2011 kl. 10:37

Måste berätta om – och visa – en Sarcodon som jag hittade redan i andra halvan av 70-talet och har besökt varje år, utom möjligen –08 och -09. Lokalen är närbelägen och har fram till den gångna vinterns avverkning/gallring varit lättillgänglig. Nu är den bara tillgänglig! 
Mycelet finns i en olikåldrig tallskog och jag har varit lite orolig för gallringens/transporternas påverkan.
Trots traktorväg alldeles nedanför fötterna, så har de uppenbarligen mått bra! Frk är ...mer…

0 411 visningar
7 svar

Clavaria?

NadaL, Umeå

4 okt 2011 kl. 10:46

Fingesvamparna växer enstaka eller parvis under gamla granar med mycket barr och även i mössan i barrskogen med litet inslag av löv ( 30-tal fruktkroppar). Har väl avsatt fot, är spröda och har gula toppar. De största är 6-7 cm långa och 2-3mm tjocka.
Kan det vara maskfingersvamp, Clavaria vermicularis?
Tacksam för svar.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone