Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Förra året hittade vi för första gången ett ställe med rödgul trumpet och blev så glada då! Har i år plockat där 3ggr men idag när jag kom dit såg det ut så här!
Bild 1: I sluttningen till höger har vi tidigare plockat mängder med riktigt stora trattkantareller
Bild 2: i det här området växte trumpeterna överallt i mossan
Denna svamp har jag hittad på västkusten i augusti. Den växte på ett litet gräsbeväxt ställe i granitlandskapet. Tänkte först på honungsvaxing pågrund av den svaga honungsdoften, men jag tycker att skivorna är urnupna… När jag försöker med Funga Nordica kommer jag till H. splendidissima. Men jag tycker den skulle vara intensivare röd….
Hat och for var båda torr och slät.
Någon som vet?
Nu pryds återigen svarta trumpet-backen av de vackra spindlingar som Karl funderade på redan för flera år sen - men jag kan inte komma in på de äldsta trådarna som kräver inloggning???
Men fjolårets korta tråd är “öppen”!
http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa.asp?inr=182735&fnr=1&sok
Idag såg de ut som på bilderna, grupp i skogen och en intagen!
Hundra meter söderut fanns bl.a. gruppen på bild 3 i frisk till fuktig, yngre granskog på gammal k-mark. Finns också björk…mer…
Vad skulle det kunna vara?
Synd att jag inte har nån kamera.
Den luktade så gott och sött av kokos att jag blev sittande en stund, haha.
söndagens svampkurs gav massor med trattkantarell, och en del vanlig kantarell och soppar
men denna gick vi bet på...
serie 1
bild 1-3
kraftig svamp med mycket fast konsistens, stor kompakt med hårt kött först helvitt, sedan rodnande efter tryck eller snitt, något skarp eftersmak men inte brännande, ingen speciell arom
växte vid timmerväg i blandskog med övervägande tall och björksly
ganska stenig gräsbevuxen mark
Hittade denna vackra svamp när jag var ute och plockade trattissar och undrar nu om det är en blomkålssvamp jag har hittat? Aldrig sett en på riktigt tidigare men hört att den ska vara god. Den växte på en tallrot och luktar skog, dock ingen angenäm doft i mitt anseende så är osäker.
Tack på förhand
Måste berätta om – och visa – en Sarcodon som jag hittade redan i andra halvan av 70-talet och har besökt varje år, utom möjligen –08 och -09. Lokalen är närbelägen och har fram till den gångna vinterns avverkning/gallring varit lättillgänglig. Nu är den bara tillgänglig!
Mycelet finns i en olikåldrig tallskog och jag har varit lite orolig för gallringens/transporternas påverkan.
Trots traktorväg alldeles nedanför fötterna, så har de uppenbarligen mått bra! Frk är ...mer…
Fingesvamparna växer enstaka eller parvis under gamla granar med mycket barr och även i mössan i barrskogen med litet inslag av löv ( 30-tal fruktkroppar). Har väl avsatt fot, är spröda och har gula toppar. De största är 6-7 cm långa och 2-3mm tjocka.
Kan det vara maskfingersvamp, Clavaria vermicularis?
Tacksam för svar.