Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 396 visningar
4 svar

Nån som kan gissa soppen?

Rikard

8 jul 2011 kl. 23:17

Eller är det många soppar som får såna sprickor i hatten?

Själv är jag alltså total soppnybörjare. Köttet var vitt, med mild smak. Går det bra att käka alla soppar (i tillagat skick) som inte är uppenbara djävuls-/eld-/gallsoppar?

0 265 visningar
2 svar

JAS-svampar?

Gula

7 jul 2011 kl. 13:24

Hittade några myxomyceter (antar jag) och den ljusa tror jag inte jag sett förr. Såg ju ut som en kycklingfarm ;-) Och något namn har jag ju inte på nåndera… Vet någon?

0 334 visningar
3 svar

En liiiten ticka, men vad?

Totte Gbg

9 jul 2011 kl. 21:48

Hej, är detta fnöskticka? Växte på bok. Har nog aldrig sett så stor ticka förut :D

0 330 visningar
3 svar

Vad är detta?

Z

9 jul 2011 kl. 11:36

Hej, jag hittade denna svamp i trädgården och undrar vad det är för något. Den växte vid roten av en tall.

0 266 visningar
3 svar

Stor i maten

Tina Nordberg

6 jul 2011 kl. 09:55

Råkade klampa rätt in i blomkrabspindelns middag.Det var inte vilken middag som helst.
När inkråmet var ursuget släppte spindeln greppet och fjärilen föll till marken. Dukat för nästa att ta över.

0 490 visningar
6 svar

Vilken svamp

Lena M

4 jul 2011 kl. 08:15

kan det här vara ? Växte efter skogsväg, björk, gran och lite sly, gräs, skuggig lite fuktig mark. Ingen utpräglad doft, smak vad jag kunde märka.
På bild tre undrar jag om det är vitsprödingen ?

0 301 visningar
3 svar

Kremmelfråga

Barbro F

5 jul 2011 kl. 22:52

Massor av dessa i en liten bokskog i södra Närke.  Kan det vara brokkremla? Skivorna är gräddgula, inte vita som det står i svampböckerna. De var mycket torra och angripna. Köttet mycket kompakt.

0 313 visningar
3 svar

Kantareller

Jonnie

5 jul 2011 kl. 11:11

Börjar bli torrt här runt vänern..Har iofs hittat en hel del men de börjar mista både färg o lukt så jag får väl avvakta den där “superåskan” som Aftonbladet siar om….:)
Skulle behöva regna rejält här i flera dar för att få fart på svamptillväxten.
Synd på en så bra start på säsongen….....

0 243 visningar
0 svar

Jag kom för sent i år.

gunhild i Nordås

6 jul 2011 kl. 08:08

Bäst före datum har redan utgått för dessa ostronmusslingar, dom var redan torkade på stubben.

0 277 visningar
1 svar

Vad är detta?

Denny N.

5 jul 2011 kl. 23:56

växte på granrotvälta i Skåne. Någon som vet?

0 288 visningar
2 svar

Inte svamp - SKRÄP!

Bo Reyer

5 jul 2011 kl. 20:14

Är det någon som vet vad det kommer att kosta att dumpa inplastad hundskit på gång och cykelbanor när den nya lagen träder i kraft?
En kastad cigarettfimp är tydligen ok, medan en kastad ölburk kan kosta 800:-!

0 988 visningar
4 svar

Hittad på myr!

Göran

4 jul 2011 kl. 20:34

Är novis på svampar….
Hittade en liten gil svamp vid en myr kant. Doftar svagt fisk.
Vad är det?

0 769 visningar
3 svar

Rotmurkla ny för mig.

Tina Nordberg

4 jul 2011 kl. 21:08

Hittad idag när jag var ute och plockade smultron. De största är ca 8-9cm.

0 415 visningar
4 svar

Myxomycet

Alf Pallin

2 jul 2011 kl. 17:53

Hittade denna myxomycet på murken tallåga, mycket liten kanske en mm i kvadrat. Bilder i olika stadium och närbild

0 395 visningar
2 svar

gyttrad?

greger

4 jul 2011 kl. 18:52

hejsan
är det här gyttrad taggsvamp?

0 329 visningar
0 svar

gyttrad taggsvamp?

greger

4 jul 2011 kl. 18:45

är detta gyttrad taggsvamp?

greger

0 513 visningar
4 svar

Vitspröding och ticka?

NadaL, Umeå

3 jul 2011 kl. 13:40

1. Nu har de börjat komma igen. Tror på vitsprödingen,unga fruktkroppar, men är osäker.

0 277 visningar
2 svar

Karl-Johan &

Henri Mitterand

4 jul 2011 kl. 14:36

Gårdagens skörd blev årets första KJ, största hela 2 dm över hatten, och några bleka kantareller.

0 732 visningar
8 svar

Vilken svamp? Giftig?

Johanna

25 jun 2011 kl. 13:07

Jag behöver hjälp att identifiera en svamp som hunden har ätit. Bild bifogas senare då det inte verkar fungera via iphone.

Svampen växte i kalkrik sandmark på Gotland på en ängsremsa mellan barrskog och stranden. Den är liten, har ojämnt bullig gulaktig hatt åt det brunröda hållet med samma färg på foten. Ljusare inuti med ljusa täta skivor. Lukten påminner om
sötkvalmig liklukt, kanske med en antydan
till hur ett nysläckt stearinljus luktar. Den liknar tyvärr någon form…mer…

0 853 visningar
5 svar

Flera rodnande fjällskivlingar?

SvenD

2 jul 2011 kl. 10:42

Återkommer med en fråga förorsakad av studier i Funga Nordica: Har “gamla” Macrolepiota rhacodes delats upp i tre arter :Ch olivieri (myrstackssvampen!), Ch. rhacodes och Ch brunneum. Den sista anges som giftig och skulle kunna vara f d
M. bohemica. De övriga två beskrivs som “exellent edible fungi”, en beskrivning jag aldrig mött för då det gällt M. rhacodes!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone